• NY I GBG

Äggdonation på klinik i Umeå

Hej! Vi har genomgått tre IVF försök, som inte ledde till ngn graviditet. Inga klara tecken på vad som jan vara fel. Jag är dock 39, och min sambo 37. Vi ska nu gå vidare med egen donator uppe i Umeå. Min 35 åriga lillasyster donerar. Har någon erfarenhet av kliniken i Umeå, av donation från syster/vän? Tacksam för svar från ngn som genomgått donation i Sverige med känd donator. Vilken resa detta är.. Så ledsna när sista IVF försöket också misslyckades.. Ser fram emot att chatta på detta forum

• Svar på tråden Äggdonation på klinik i Umeå
  • Cice

Hej Ny GBG...

Vilken klinik kan man ha  egen donator i Umea ? jag fick höra här om dagen att i Sverige görsbehandling med äggdonator...
     Har du hört  om Pan kinesiska klinik i Uppsala ? jag har hörtatt han är mkt bra.

Hör av dig,

kram
    Cice  

• germany
    NY I GBG skrev 2012-04-11 20:36:24 följande:
    Hej! Vi har genomgått tre IVF försök, som inte ledde till ngn graviditet. Inga klara tecken på vad som jan vara fel. Jag är dock 39, och min sambo 37. Vi ska nu gå vidare med egen donator uppe i Umeå. Min 35 åriga lillasyster donerar. Har någon erfarenhet av kliniken i Umeå, av donation från syster/vän? Tacksam för svar från ngn som genomgått donation i Sverige med känd donator. Vilken resa detta är.. Så ledsna när sista IVF försöket också misslyckades.. Ser fram emot att chatta på detta forum
    Vet du vad ditt AMH-värde och FSH-värde har varit vid dina försök?
    Jag är 38 år och har gjort 2 misslyckade IVF försök med min käre man.
    Har planerat ytterligare ett försök i Falun, men nu är jag alldeles villrådig då jag helt plötsligt fick höra att mitt AMH-värde tydligen låg på 0,29, den information jag fick vid utredningen för flera månader sen var att det låg på 0,67.

Någon som vet om detta AMH-värde kan åka lite upp och ned?

Har sneglat lite på äggdonation för att ha en "plan B". Min storasyster kan tänka sig att ställa upp, men hon är 42 år och kanske är hon då för gammal för att de ska godkänna henne?
    Min tanke var att hon ändå kanske har bättre värden än mig och att det kan vara värt ett försök med hennes ägg i allfall innan man vänder sig till okänd donator. Det skulle kännas bra att ha fått använda syster ägg då vi är så nära släkt man bara kan komma....

Vi känner nog samma smärta och det finns tusentals runt om oss som också går igenom samma helvete som vi. Och visst är det orättvist och hemskt att vi som längtar efter barn inte ska kunna lyckas som många andra gör.....som dessutom inte ens kanske ville bli gravida....

Styrkekram till dig från en som också känner sig väldigt ynklig, ledsen och värdelös i skrivande stund Gråter
  • Cice

Hej Germany   Solig

Tänk positiv, det kmr att ordna sig. Jag är 42 år gammal, och jag har känt mig precis som du gör just nu.  
    Jag har fått missfall efter mitt första Ivf försök.. Det gör förtfarande ont. ´Enligt min läkare, det finns en lite chans att kunna påverka ditt AMH-värde gn att änvända  DHEA eller 7-keto.

Han rekommenderade mig  att jag skulle  använda DHEA minst 3-6 månader innan min nästa IVf. 
     Och jag läste här i F & L, om två kvinnor som  blev gravida med hjälp av DHEA.Cool
    En
    blev gravid tre gånger och fick två döttrar och en annan fick en son.
    Många kvinnor tycker att det är bäst används 7-keto, än att använda DHEA på grund av risken  för olika biverkningarRynkar på näsan 

Jag kontaktade dem kvinnor och de har gett mig bra tips.Foten i munnen

Det finns andra lösningar som lovar att höja kvaliteten och kvantiteten av ägg. Fertille xx, bidrottninggelé (bidrottningsgelé) och andra åtgärder. Jag skrev ett brev till en klinik i New York, där de använda DHEA och har varit mycket positiv under IVF.
    Jag hoppas att du mår bättre och solen skiner på dig igen.Solig

En stor kram och ha en trevlig dagNalle

• germany
    Cice skrev 2012-04-19 09:34:58 följande:
     Hej Germany   Solig

Tänk positiv, det kmr att ordna sig. Jag är 42 år gammal, och jag har känt mig precis som du gör just nu.  
    Jag har fått missfall efter mitt första Ivf försök.. Det gör förtfarande ont. ´Enligt min läkare, det finns en lite chans att kunna påverka ditt AMH-värde gn att änvända  DHEA eller 7-keto.

Han rekommenderade mig  att jag skulle  använda DHEA minst 3-6 månader innan min nästa IVf. 
     Och jag läste här i F & L, om två kvinnor som  blev gravida med hjälp av DHEA.Cool
    En blev gravid tre gånger och fick två döttrar och en annan fick en son.
    Många kvinnor tycker att det är bäst används 7-keto, än att använda DHEA på grund av risken  för olika biverkningarRynkar på näsan 
         Jag kontaktade dem kvinnor och de har gett mig bra tips.Foten i munnen

Det finns andra lösningar som lovar att höja kvaliteten och kvantiteten av ägg. Fertille xx, bidrottninggelé (bidrottningsgelé) och andra åtgärder. Jag skrev ett brev till en klinik i New York, där de använda DHEA och har varit mycket positiv under IVF.
    Jag hoppas att du mår bättre och solen skiner på dig igen.Solig

En stor kram och ha en trevlig dagNalle

Tack för att du tog dig tid att svara en ledsen själ, betyder mycket ska du veta....

Jag har hört talas om något som heter 7-keto, vad är det egentligen, samt det andra DHEA?
    Har du barn sedan tidigare? Du verkar vara så positivt inställd och jag tycker det är fantastiskt måste jag säga, önskar att jag också kunde känna lite mera hopp och gläjde....men det gör jag inte, jag är totalt nedtryckt i skoskaften och efter min utredningsläkares telefonsamtal där han rent ut sa att mina chanser att bli gravid är minimal.....hur ska jag orka fortsätta?

Du ska alltså göra ett nytt försök med IVF om några månader, vart åker du då?
    Tusen frågor nu, sorry för det! Men jag undrar vad ditt AMH-värde ligger på och om du har testat  dettaflera gånger?

Det AMH-prov som togs på mig i höstas skedde med endast 10 dagars mellanrum då de trodde att mitt första prov hade slarvats bort. Och hur ska jag då tolka dessa svar som först låg på 0,67 och sedan 10 dagar senare låg på 0,29?! Kan detta hormon pendla och vilket provsvar ska jag tro på egentligen?

Jag vill ju tro på det högre värdet. Har blivit lovad att ta om provet igen, men törs inte kolla än för jag vill ha tron kvar att det kan fungera och den pyttelilla tro jag har skulle helt försvinna om värdet ligger kvar på 0,29 eller tom har sjunkit ännu lägre.

En fråga till om någon kan svara på den: När man har lågt AMH värde är chansen att lyckas på naturlig väg större motför att göra IVF? Jag tänker som som att om mina egna ägg redan är ganska dåliga så blir de kanske ännu sämre när man genomgår hormonbehandling och tvingar kroppen att snabbt producera flera ägg. Om kroppen får arbeta i lugn och ro så kanske det där guldägget ändå kommer ut av sig själv till slut och där kroppen har fått gjort sitt jobb i just lugn och ro och därmed så är äggkvaliten bättre.

Åh, vilket långt och invecklat litet brev det här blev....hoppas hoppas att någon orkar läsa.

KRAM  till alla er där ute som jag vet finns och som sitter i samma helvetes sits som mig, och som jag önskar var mina bästa vänner så skulle vi sitta där och krama om varandra och ge varandra så mycket stöd så vi till slut skulle orka ta oss igenom ALLT!...
  • NY I GBG

Hej Germany och Cice! Jag vet inte ens vad de hormoner ni pratar om är: har aldrig hört talas om Amh eller DHEA. Vet därför inte vad jag har för nivå men i och med att de aldrig hittat några fel så antar jag att värdena var normala. Vad gäller donation kan man göra det i Umeå om man har egen donator. Deras success rate är 40/45%. Min syster har sagt att hon kan tänka sig att ställa upp. Hon är 35 år och har två barn så de accepterar henne som donator. Men 35 är Max ålder. Egentligen vill de använda betydligt yngre ägg. 20-30 är en bra ålderspann på donator. Nu precis innan vi ska åka upp till Umeå har min syster fått en massa jobbiga tankar och känslor om att ge bort ett ägg så det börjar bli jobbigt nu. Därför funderar vi istället på att åka utomlands. I Finland, Spanien, Grekland och många andra länder har de stor erfarenhet av äggdonation och verkar mycket proffsiga. Vi lutar åt Spanien (jag är halvspansk) som verkar ha väldigt bra kliniker, bl.a. IVI klinikerna i Barcelona, Madrid, Alicante och fler ställen. Priset i Umeå är 70000 SEK. I Spanien verkar det variera mellan 40 000 och 80 000. Det är en oerhört jobbig process det här, från första början med utredning, IVF och nu donation. Så mycket ledsamhet, OROOOO och deppighet. Ja, ni vet hur det är. Ibland känner jag mig mycket ensam i det här också. Har väldigt få att bolla med... Håller med, det vore sååååå skönt att ha någon i närheten som gick igenom samma sak så kan man stötta varandra.... Vi får stötta på detta forum istället. På IVI kliniken i Barcelona sade de att success rate är 60%. Det är ingen väntetid heller. Många många kramar till er PS: vi ( eller det är snara jag, min sambo är skeptisk..) har t.o.m funderat på surrogatmamma i USA......

• germany
    NY I GBG skrev 2012-04-19 19:27:03 följande:
    Hej Germany och Cice! Jag vet inte ens vad de hormoner ni pratar om är: har aldrig hört talas om Amh eller DHEA. Vet därför inte vad jag har för nivå men i och med att de aldrig hittat några fel så antar jag att värdena var normala. Vad gäller donation kan man göra det i Umeå om man har egen donator. Deras success rate är 40/45%. Min syster har sagt att hon kan tänka sig att ställa upp. Hon är 35 år och har två barn så de accepterar henne som donator. Men 35 är Max ålder. Egentligen vill de använda betydligt yngre ägg. 20-30 är en bra ålderspann på donator. Nu precis innan vi ska åka upp till Umeå har min syster fått en massa jobbiga tankar och känslor om att ge bort ett ägg så det börjar bli jobbigt nu. Därför funderar vi istället på att åka utomlands. I Finland, Spanien, Grekland och många andra länder har de stor erfarenhet av äggdonation och verkar mycket proffsiga. Vi lutar åt Spanien (jag är halvspansk) som verkar ha väldigt bra kliniker, bl.a. IVI klinikerna i Barcelona, Madrid, Alicante och fler ställen. Priset i Umeå är 70000 SEK. I Spanien verkar det variera mellan 40 000 och 80 000. Det är en oerhört jobbig process det här, från första början med utredning, IVF och nu donation. Så mycket ledsamhet, OROOOO och deppighet. Ja, ni vet hur det är. Ibland känner jag mig mycket ensam i det här också. Har väldigt få att bolla med... Håller med, det vore sååååå skönt att ha någon i närheten som gick igenom samma sak så kan man stötta varandra.... Vi får stötta på detta forum istället. På IVI kliniken i Barcelona sade de att success rate är 60%. Det är ingen väntetid heller. Många många kramar till er PS: vi ( eller det är snara jag, min sambo är skeptisk..) har t.o.m funderat på surrogatmamma i USA......
    Hej!
    Jättegärna att vi försöker stötta varandra här! Det skulle vara såå skönt att få och ge stöd till er som vet hur hela den här hemska karusellen känns!

Jag har en del att göra nu, men återkommer så fort jag får tid.
    Stor kram så länge!
  • Cice

Hej Germany o Ny i GBG.. Det är roligt att höra från er Jag  ställer gärna upp och kan förklara till er vad de här hormoner betyder, samt skicka till er mera fakta om  7-keto och DHEA. /- keto finns det att handla i Sverige, medan DHEA är förbjuden att köpa i Sverige. Dvs  DHEa finns inte här, man måste beställa från utomlands..

DHEA

Hormonet som kan motverka åldrandet.

Människans ökade livslängd har satt oss ett dilemma; kan våra fysiska kroppar och mentala processer klara av den ökade livslängden? Vill vi leva längre om vår förmåga att lära, minnas och tänka försvagas?

Vad är DHEA?

Dehydroepiandrosteron är en naturligt förekommande fosfolipidnutrient, en steroid hormon som produceras av binjurarna. DHEA produceras i större mängd än andra binjuresteroida hormoner. Den kallas av forskare för “moderhormonen” eftersom den är en föregångare för framställningen av många andra hormoner.

Dessa är ansvariga för att följande kroppsfunktioner ska fungera; 1) bibehålla feminina och maskulina egenskaper, 2) stresskontroll, 3) fett- och mineralomsättning.

Det har funnits många: produkter som sagts agera som föregångare till DHEA, alla gjorda av sötpötatis/jamsrot. Jamsrot är en knölrot som länge använts i medicinska syften men även som föda.

Vad gör DHEA?

Kroppen producerar DHEA och omvandlar det sedan till andra hormoner. Forskarna har funnit att DHEA har betydande effekter såsom att motverka fetma, åldrande, stress, PMS-besvär, menopausproblem och t o m cancer.

DHEA har även andra fantastiska effekter. Fyrtiotusen medicinska studier och artiklar om DHEA har visat att låga DHEA värden hos människor står i växelförhållande med ökad risk för cancer; hjärtsjukdom, osteoporos (benskörhet), extrem övervikt, diabetes och för tidigt åldrande.

Livslängd

Hämmande av för tidigt åldrande.

En dam i de övre 50 som deltog i en dubbelblindstudie med DHEA uttryckte sig så här; “Jag vet hur folk blir gamla i detta land (USA). De sitter. De sitter där i pensionärshemmen. Det är en fruktansvärd förspillan. Jag behöver inte bli 100 - men jag vill vara levande! Jag vill ha energi till att ta hand om mig själv, till att kunna jobba om jag vill, till att fullfölja nya projekt.”

Deltagarna tog hormonet halva året och ett placebo resten av året, utan att veta vilket som var vilket. Men hennes kropp visste. Hon var angelägen om att komma upp ur sängen på morgnarna, hon sov mindre, men bättre. Hon kände sig mer sensuell och kvinnlig och hon fick mer gjort. Hon kunde definitivt känna skillnaden.

Immunförsvarshöjare

DHEA skyddar mot bakterie- och virusinfektioner. Man tror att DHEA stimulerar T-celler, B-celler och makrofager. John Nestler, endokrinolog på “the Medical College of Virginia”, säger följande, “DHEA är en av de mest rikligt förekommande hormonerna hos människan, så det finns all anledning att tro att det har biologiska effekter på oss. Om jag skulle gissa vilka av dessa effekter som är den starkaste, skulle jag säga skyddet mot hjärtsjukdomar och den immunförsvarshöjande effekten.

Kardiovaskulär förbättring

Forskningsarbetet av Dr Elizabeth Barrett-Conner från “UC San Diego”som publicerades i “The new England Journal of Medicine” förser oss med intressanta bevis. Den naturliga nivån av DHEA mättes och de med högre DHEA värde levde längre och hade mycket lägre risk för hjärtsjukdom.”

Cancerförebyggande

Dr Arthur Schwartz från “the Fels Institute of Temple UniversiW’ gav DHEA till möss som fötts upp till att utveckla bröstcancer. Mössen höll sig cancerfria!

I en studie på 5000 kvinnor på Guernsey-ön i Storbritannien hade kvinnor som utvecklat bröstcancer onormalt låga DHEA värden så långt som 9 år innan sjukdomsutvecklingen. Den största risken för cancer hörde samman med det lägsta DHEA värdet.

I en 22-årig studie på 5000 tillsynes friska kvinnor, upptäcktes det att 100% av de som utveck­lade och dog av bröstcancer hade blodvärden av DHEA som var lägre än 10% av vad som varit normalt för deras ålder. 100% av de kvinnor som hade högre värde än genom­snitts­nivån av DHEA höll sig fria från all sorts cancer!

Mental skärpa och minnesförbättring

Att bibehålla DHEA nivån i kroppen har visat sig vara viktigt för att förbättra minnet, förhindra Alzheimers och förebygga benskörhet hos kvinnor efter klimakteriet. 1 en studie fann Dr C.R. Merrill från “the Laboratory of Biochemical Genetics” in Bethesada, Maryland, att Alzheimers patienter har 48% lägre DHEA än en kontrollgrupp.

Hjälp för diabetes

Forskarna Douglas Coleman och Edward H Leiter från “Jackson Laboratory” in Bar Harbor; Maine, fann att om man gav DHEA i stora doser till möss som fötts upp till att utveckla antingen diabetes eller kraftig fetma, blockerades totalt utvecklingen av båda tillstånden. Detta hände utan någon förändring av kostintaget.

Klimakteriebesvär

John Lee, M.D., från SebastoPOl, Californien, har observerat och behandlat 100 kvinnor som gått igenom klimakteriet, de flesta hade gått ner i vikt, ett tecken på benskörhet. Många hade också haft ett eller flera benbrott. Lee använde densitetstest för att mäta effektiviteten av natur­ligt progesteron.

“Resultaten från denna studie antyder att osteoporos inte är något oåterkalleligt tillstånd. Motsatsen har demonstrerats genom skelett-densitets-test och genom kliniska resultat. Detta kan inte sägas om någon annan konventionell terapi för osteoporos.” Dr Alan Gaby åberopar starka associationer mellan låga DHEA-värden och osteoporos hos kvinnor efter klimakteriet.

Sötpotatisens medicinska egenskaper har faktiskt varit känt länge av medicinlalväxtodlare och farmaceutiska tillverkare. Japanska forskare har upptäckt att en art av sötpotatisen som växte i södra Mexiko innehöll en naturlig kemikalie som kallas Diosgenin, vilken är anmärkningsvärt lik progesteron. I flera år efter denna upptäckt var mexikansk sötpotatis en primär källa för produktionen av progesteron och flera andra hormoner.

Viktkontroll

En av de mer spännande fördelarna med DHEAär dess förmåga att förbränna fett och att hålla det borta genom att förvandla fett till muskler. Det är en “termogen” substans därför att den hjälper till att förbränna kalorier till energi istället för att lagra dem som fett.

En forskare på “Temple University”, Dr Schwartz, har nu, utan tvekan, bevisat att DHEA är effektivt vid viktkontroll.

DHEA har nämligen förmågan att blockera en enzym som kallas G6PD (Glucose-6-fosfat dehydrogenase), ett enzym som är nödvändigt vid fettvävnadsbildning och som också främjar cancercellstillväxt.

Förmåga att blockera G6PD, förklarar varför DHEA:s kan bidra till kroppsfettsreducering och varför det har cancerföre­byggande effekter.

Vad säger forskarna?

DHEA är en ledstjärna för 18 olika steroida hormoner som är väsentliga för ”evig ungdom”. Tvärtemot hormoner som framkallar aktivitet i cellerna, stoppar DHEA kroppens processer. Några av ålderdomens sjukdomar är orsakade av den okontrollerbara produktionen av nuklein­syror, fetter och hormoner. DHEA minskar dess produktion och gör därmed åldringsprocessen långsammare.

Dr Norman Applesweig, New York Biochemist.

Sammanfattning

Alla över 25 år borde ta DHEA som ett tillskott till sin diet. Vetenskaplig forskning har kopplat samman ökade DHEA-värden med reducerad risk för de flesta degenerativa sjukdomarna, med fettminskning och med fördröjt åldrande.

DHEA är väldigt säkert därför att det är en kroppsegen substans som kroppen vet hur och när den ska använda för optimal hälsa, samtidigt som den tycks helt och hållet ignorera DHEA om den inte behöver det.

Det finns en unik, helt naturlig förelöpare för DHEA som framställs från vildvuxen sötpotatis som har fytofarmakomimetiska* egenskaper. Dessa stimulerar fördelaktiga hormonaktiviteter i kroppen vilka i sin tur bokstavligen vrider tillbaka den biologiska klockan för åldrande.

*  Fytomedicinska

P.S.  Normal dygnsdos för DHEA är 50-100 mg som intas på morgonen eftersom det om det intas på kvällen kan orsaka sömnlöshet.

#### det är bara en  liten del av det fakta som man   som  är tillgängligt på google.
    Enligt min läkare det är bättre änvända DHEA, medan många andra säga att DHEA kan ger många biverkningar, då borde man äta 7_keto iställer
    AMH studier/ resultat visar  om äggreserven, som  kan bedömas med kombinationen av hormonerna FSH och LH är nu publicerad i Human Reproduction, den viktigaste tidsskriften inom IVF i Europa. Dvs utvärdering AMh är ett sätt att mätta äggreserven...    Det är  den gamla  sätt  att bara mäta FSH bör ersättas med mätning av FSH och LH. Nivåerna i kombination kan sedan ge en skattning av äggreserven. Denna mätning tillsammans med kvinnans ålder och en noggrann ultraljudsundersökning av äggstockarna ger en bättre skattning av äggreserven än tidigare. Detta innebär också bättre bedömning av graviditetschansen inför IVF. Jag  hoppas att ni förstå min dålig svenska...Skäms
      Ja tycker det skulle vara roligt att ha ngn som förstå vad som vi går ign.Jättegärna att vi försöker stötta varandra här, tycker jag oså.... Jag har en del medicinska kunskaper som kan vara till ngn hjälp ibland. Om det är ngt som  jag kan hjälpa till det är bara fråga.... Germany , DHEA är dopingklassad. 7-keto DHEA är det inte 7-keto är en metabolit av det förstnämnda, och är helt ok att sälja ... eller enligt en artikel; 7_keto derivat av hormonet DHEA, som reglerar kroppens ämnesomsättning. Denna metabolit kan finns naturligt i kroppen, och kan tas separat som ett komplement. Vissa studier har antytt att 7-Keto ® kan ge många av fördelarna med DHEA, såsom viktminskning och muskeluppbyggnad, med färre negativa biverkningar. 7-Keto ®, ett varumärke som tillhör Humanetics Corp, tillsätts ofta till olika fettförbränning och anti-aging produkter,. DHEA säljs ofta som ett komplement, med förslaget att det kan hjälpa användare att bygga muskler och gå ner i vikt, samt som behandlar olika sjukdomar och även bromsa åldrandeprocessen. Det finns lite vetenskapliga bevis för några av dessa påståenden, och hormonet kan ha ett antal negativa biverkningar som förknippas med det. Detta inkluderar en ökad risk för cancer på grund av att det ökar testosteron och östrogen nivåerna i kroppen. 7-Keto ®, även kallad dehydroepiandrosteron eller 3-acetyl-7-oxo-dehydroepiandrostone, anses vara ett säkrare alternativ som ger många liknande hälsofördelar,. Kroppens förmåga att producera DHEA kan minska med åldrandet, vilket resulterar i mindre tillgängliga 7-Keto ® också. Detta i sin tur kan resultera i förlust av muskelmassa och minska bentätheten. Ytterligare tillskott kan hjälpa till att bevara muskelmassa vävnad och ben hälsa. Det föreslås också att 7-Keto ® kan bidra till att minska risken för hjärtsjukdom. Det förbättrar HDL eller “bra” kolesterol i kroppen. Det kan också bidra till att minska mängden plack i artärerna, som kan hindra de arteriella väggarna från härdning. Det kan också bidra till att minska blodtrycket hos patienter,. Ett sätt 7-Keto ® tros arbete är genom att stimulera den naturliga thermogenic processen i kroppen. Detta resulterar i en ökning i värme, vilket i sin tur kan leda till mer fett som bränns för energi. Med 7-Keto ® kan mycket resultera i en mer energisk känsla, vilket är en fördel för många användare av detta tillägg,. 7-Keto ® kan också förbättra funktionen hos kroppens immunförsvar. Det kan stimulera produktionen av antikroppar, och detta stärker kroppens förmåga att bekämpa infektioner. Det kan också minska effekterna av allergiska reaktioner och kroppens känslighet för olika sjukdomar,. Studier fortfarande pågår för att noggrant övervaka de negativa effekterna av 7-Keto ® i människokroppen. Även om det anses vara säker, är det tillrådligt att en vårdgivare bör kontaktas innan du startar ett tillskott cykel. Vanliga doser varierar från 100 till 200 milligram (cirka 0,1 till 0,2 gram) per dag och kan tas i två separata doser. Vissa idrottare och individer kan öka sin dosering beroende på deras behov. #### När man äter 7-keto, det hjälper till att producera mer hormoner som bidrar till mer ´produktion av ägg mm. Jag skiver mer imorgon.  om ni bor i GBG, kan vi ta en fika ngn dag och práta lite mer om det, eller förtsätta här på F& L. Ny I GBG jag lider med digGråter ,  men innan du   bestämmer dig, kanske borde du provar några mediciner och ser hur de kan påverka ditt AMH värde, man kan aldrig lova ngt, men det är alltid värd att försöka...{#emotions_dlg.flower}.. Germany Jag  har lärt att  man ska alltid försöka vara optimist, positiva krafter drar positiva kraft runt oss... Om man  inte ser på den positiva sidan , då  är det tuff att orka ta sig vidare .När vi försöker att hålla oss  glada, då mår kropp lite bättre Solig Sov gott, jag äterkommer imorgon... Kram till er   Hjärta

• germany

Jag ska läsa noggrannare när jag är hemkommen. TACK så länge Cice för informationen.
    Åh, om jag ändå bodde i GBG, men det gör jag inte....Jag bor i mellersta Sverige, närmare bestämt i Jämtland. Kanske finns det fler här som är däromkring, vore ju super om man kan knyta kontakter med andra i samma situation och kanske så småningom träffas som du skriver och ta en fika och prata och ventilera.

Jag ska i dag på både akupunktur och zonterapi, var kanske inte mening att det skulle bli på en och samma dag, men nu blev det så, men detta var bokat innan jag fick det där telefonsamtalet slängt i örat på mig!!

Jag mår inge bra....stundvis så sköljer ett ångestillamående över mig  och det var inte så här jag hade tänkt att drömmen om ett barn skulle sluta Gråter. Jag och min käre skull ju få ett barn tillsammans.....om vi bara fick ett enda barn tillsammans så skulle mitt liv vara komplett.

Angående äggdonation så är det ju svindyrt! Jag har inte vågat kolla och läst än mer än den fakta som jag råkat stöta på här på familjeliv, men stämmer det att en äggdonation här i Sverige kostar 70.000
    Vad kostar det utomlands och vilket land ska man välja isåfall?

Står ni in någon kö för äggdonation? Funderar mer och mer om det kanske är dags att ändå ställa sig i kö utifall det verkligen är så att jag inte kan bli gravid själv med mina usla ägg.

Är så glad Cice och GBG att ni skriver här i tråden, TACK så jättemycket! Hoppas jag kan besvara en massa frågor som ni har eller att jag bara kan få finnas till och trösta och ge pepp när det behövs.

KRAM! {#emotions_dlg.flower}

• germany
    mariposa skrev 2012-04-20 23:05:08 följande:
    Germany! Du är inte ensam! Läs mer om lågt amh-värde i den här tråden:

www.familjeliv.se/Planerar_barn/Forum-7-134/m...

Hoppas att länken funkar. Det finns faktiskt framgångshistorier! Står ni i kö för landstingsfinansierad äggdonation?
    Kram
    Även om jag inte önskar någon att sitta i denna längtan efter barn....så är det ändå en liten tröst att veta att man inte är ensam om detta Gråter.

Tack för tråden, ska kika in där också.
    Vi står inte i någon äggdonatinos-kö, utan vi skulle nu ha varit i gång för full tmed hormonbehandling, men vi valde att avstå denna månad då det är så mycket stress runtomkring oss nu och tur var väl det för efter läkarens samtal häromdagen så har jag nog inte orkat gå igenom IVF med den vetskapen om mitt AMH.

Men jag har börjat snegla på äggdonation och tror nog att jag och min sambo kommer att ställa oss i kö senast om 1 månad, för att ha en plan B. Jag hoppas också på att kanske hitta en donator bland mina vänner eller mina vänners bekanta. Inte sagt att jag vill ta emot deras ägg, men kommer ju fram fortare i kön då.

Får jag fråga om IVF kliniker ändå tar emot kvinnor som blivit utredda med väldigt lågt AMH? Har läst flera trådar där en del har blviit gravida genom IVF trots ett AMH-värde på tex 0,3. Bryr sig inte alla IVF klinker om lågt AMH-värde ändå?

Vi är välkomna att göra vårt 3:dje IVF, men då har kliniken i sina papper vårt första AMH-värde på 0,67.
    Törs ju inte ens knysta om att vi tog ett prov 10 dagar senare som visade 0,29....
    Har även läst att en del har haft lågt AMH för att sedan helt plötsligt har fått ett högre AMH värde, hur ska man tolka detta AMH egentligen?!

Jag skriver mycket nu om mig själv.....men måste få ur mig och kanske få svar från er. Jag funderar på allt detta så jag snart tror jag blir galen!
    Men om jag får ut 8-9 ägg vid äggplock, kan jag då inte ha hyfsad chans ändå att få ett guldägg ändå, eller ska jag räkna med att alla dessa ägg bara är skräp pga mitt låga AMH-värde?
    Jag har ju i allafall svarat bra på hormonbehandlingen.

NY I GBG:  Hur går det för dig med din systers donation? Jag hoppas för din skull att hon inte ändrat sig.
    Min syster har också sagt ja, men hon är nog för gammal och med tanke vad en äggdonation kostar så tror jag inte att jag skulle våga använda hennes ägg av rädsla för att det är bortkastat försök och det är ju så mycket pengar i detta med barnlöshet. USCH, säger jag över att pengar ska få styra allt eller åtminstone mycket här i livet.
    Jag är ingen höginkomstgagare, utan en vanlig "Svensson" och det är lätt att bli rädd när man börjar tänka på hur många försök man har råd med....
Svar på tråden Äggdonation på klinik i Umeå