Min son 20 år vill inte träffa mig som pappa
Hej
Jag har varit gift i 20 år med en kvinna som jag först strax före skilsmässan har förstått varit deprimerad till och från under åren. Vi har flera barn varav en son som är äldst. Min fru och jag hade ett lyckligt och bra äktenskap på alla sätt men jag har alltid tyckt att hon varit lite väl tillbakadragen socialt och haft nästan inga vänner. Hon har också i motsats till mig varit ganska passiv och saknat initiativ. Det har alltid varit jag som föreslagit saker, det har även varit jag som tagit 90% av barnuppfostran både det roliga och det jobbiga. Det var till mig barnen kom med läxläsning och problem. Jag tyckte lite synd om min fru att hon inte hade lika god kontakt med våra barn som jag hade. Vi har nästan aldrig grälat eller bråkat, aldrig varit otrogna och barnen har klarat sig mycket bra i skolan. Vi har haft god ekonomi och bra jobb - kort sagt tror jag att många sett på oss som en mönsterfamilj där allt verkade bra. Det tyckte även jag fram till för två år sedan då min fru efter 25 års förhållande i smyg hade skaffat sig en lägenhet och snart skulle flytta ut. Helt utan dialog med mig. I samband med detta blev hon sjukskriven för djup depression. Hon berättade även för mig att hon varit deprimerad som tonåring och då gjort ett självmordsförsök. Detta kom som en chock för mig, jag var helt ovetande. Hon berättade även att hon haft anorexi som ung. Allt detta skyllde hon på att hon blivit sexuellt utnyttjad som barn av en familjemedlem. Nu ville hon bara klara ut sitt liv ensam och skiljas från mig. Hon ville sitta ensam i en grop där ingen kunde se henne. Självklart kramade jag om henne och ville hjälpa men hon ville inte ha min hjälp. Jag hade varit beredd att förstå och hjälpa till hur mycket som helst men hon ville inte. Hon lades in på psykavd. och sedan tog hon ut skilsmässa. Barnen ville först inte vara med mamma men sedan blev det växelvis boende, något som jag tycker är helt naturligt.
Nu till problemet! Eftersom det bara är jag som fungerat som förälder började min då 19-årige son att vända sig mot mig och ville inte bo hos mig. Detta var chock nr två. Han och jag som haft en så otroligt djup och kompisartad relation. För mig var detta obegripligt och faktiskt helt overkligt. Jag trodde det skulle gå över. Nu ett år senare svarar han inte när jag ringer, tackar inte för presenter som jag skickar på jul osv vägrar träffa både mig, farmor o farfar, svarar inte ens på inbjudningar till familjehögtider osv. Varför??? Är detta en frigörelseprocess för en tonåring från den enda förälder han haft som har tagit sitt föräldraansvar? Går det över eller är vår relation slut för alltid. Han bor hos mamma och har avslutat sina högskolestudier efter att inte ha klarat en enda tenta. Mamma bryr sig inte. Han får ångestattacker - har han ärvt mammas depressioner? Han tränar på gym alldeles för mycket - tar han anabola? Hur ska jag göra för att återfå kontakten. Allt detta har hänt på 2,5 år. Tidigare fanns inga problem i alla fall inte som jag kunde se. De andra barnen uppför sig normalt och förstår heller inte sonens reaktion.
Tack för kloka svar