• SockerStinn

Hur få 3-åring att bajsa på toa

Håller på att potträna grabben 3 år. Kisseriet går äntligen bra, han har torr blöja på morgonen, kissar på toa när man tar han dit. Säger dock aldrig till själv. Känns snart redo för att ta bort blöjan. Så när som på bajseriet då.

Jag har försökt hålla honom över toan, men han slingrar sig. Har tagit honom till toa mitt i när han trycker, men då har han bara slutat. Vågar inte testa det mer för han blir så lätt förstoppad.

Hur går jag vidare?

• Svar på tråden Hur få 3-åring att bajsa på toa
  • Flickan och kråkan

Det är svårt det där. Båda mina har tyckt just bajsandet var lite jobbigt. Äldsta ville inte ha blöja när han var 2 år + 9 månader. Fungerade fint med kisseriet, men han ville inte bajsa. Höll sig. Ville inte bajsa på pottan, toaletten, i blöja....inte någonstans. Till slut kom det i kalsongerna och han blev helt förkrossad. Efter två veckor fick jag honom att sätta sig på pottan i lekrummet med massor av avledning när han var väldigt bajsnödig. Byggde med lego för brinnande livet och så kom det bara mit i leken. Efter det var det inga problem.

Lillebror fyller 3 år i slutet av den här månaden. Han blev blöjfri dagtid förra sommaren. Kisseriet fungerade fint, men han ville inte bajsa på toaletten. Det kom i kalsongerna. Någon enstaka gång gick han på pottan och bajsade, men det gjorde ingen skillnad. Ville inte efter det i alla fall. Vi har försökt att göra så lite affär av det som möjligt eftersom han håller sig och då blir det hårt. Nu de senaste veckorna har det börjat att hamna alltmer på toaletten, men han gillar det inte. Undviker i möjligaste mån. Lite jobbigt, men det kommer väl att släppa. Avledning brukar avdramatisera här. Han tycker det är kul att sitta och titta på något spel på min telefon. Då kan han tycka att det är OK att sitta på toaletten och slappnar av. Kan vara värt att testa . Sätta pottan framför TV:n eller liknande. Badrum kan ibland vara så kopplat till just kiss och bajs .

• Sarah84

Hänger på lite då vi har en son på 2½ som kissar utan problem på toa/potta, men bajsa är svårare, enstaka gång har de kommit en lite lite i toan, knappt märkbart. Men annars håller han sig till läggdags på kvällen & bajsar då i blöja. vilket väl i sig inte är så farligt, men vet inte hur man ska få honom att bajsa på toa/potta.

Dottern va aldrig några problem. hon lärde sig kissa/bajsa samtidigt på toa/potta.  

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Jespis

Vår dotter slutade med blöja på dagen för över ett år sedan. Ganska snart var nattblöjan torr, men vi behöll den för att hon skulle kunna bajsa i den. Tog vi bort den höll hon sig i flera dagar och tyckte (förstås) att det gjorde ont att bajsa. För en månad sedan släppte det. Vi erbjöd en muta och sade att vi skulle åka och välja en leksak i leksaksaffären när hon bajsade på toa. Plötsligt var hon motiverad och satt gärna på toa och kände efter - och sen har problemet varit helt över.

Hon fyller 4 i sommar och är så klok och verbal och vi kände att vi liksom inte kunde köra över henne och tvinga henne till något så privat, utan vi väntade in henne - och motiverade lite.

• myway

Bajsproblem är ett jätte vanligt problem. Dock kan det va ett ganska svårlöst problem. När dom är så små som era barn så hade jag gjort så liten grej som möjlig sv det. Oj, det tvättar vi liksom. =)
    Jag vet att många har blivit bättre av belöningssystem.tex. e stjärna för varje gång det kom i toan. vid 10st så gör man något kul, köper något, mm. Men ta ALDRIG bort stjärnor..

Det är eller kan va ett svårlöst problem.. Lycka till..   

jag säger bara vad jag tycker
  • SockerStinn

En sak som gör det svårt är att han blandar sällan och oregelbundet. Mycket lättare att sätta honom på toan när man vet att han är i behov, nu testar jag då och då men har ingen aning om han är nödig. Ska testa att sätta honom på potta med massa leksaker. Kanske iPaden, den gillar han skarpt Vill verkligen ta bort blöjan till sommaren, känns galet sent att ha blöja efter han fyllt 3.

Svar på tråden Hur få 3-åring att bajsa på toa