Det är svårt det där. Båda mina har tyckt just bajsandet var lite jobbigt. Äldsta ville inte ha blöja när han var 2 år + 9 månader. Fungerade fint med kisseriet, men han ville inte bajsa. Höll sig. Ville inte bajsa på pottan, toaletten, i blöja....inte någonstans. Till slut kom det i kalsongerna och han blev helt förkrossad. Efter två veckor fick jag honom att sätta sig på pottan i lekrummet med massor av avledning när han var väldigt bajsnödig. Byggde med lego för brinnande livet och så kom det bara mit i leken. Efter det var det inga problem.
Lillebror fyller 3 år i slutet av den här månaden. Han blev blöjfri dagtid förra sommaren. Kisseriet fungerade fint, men han ville inte bajsa på toaletten. Det kom i kalsongerna. Någon enstaka gång gick han på pottan och bajsade, men det gjorde ingen skillnad. Ville inte efter det i alla fall. Vi har försökt att göra så lite affär av det som möjligt eftersom han håller sig och då blir det hårt. Nu de senaste veckorna har det börjat att hamna alltmer på toaletten, men han gillar det inte. Undviker i möjligaste mån. Lite jobbigt, men det kommer väl att släppa. Avledning brukar avdramatisera här. Han tycker det är kul att sitta och titta på något spel på min telefon. Då kan han tycka att det är OK att sitta på toaletten och slappnar av. Kan vara värt att testa
. Sätta pottan framför TV:n eller liknande. Badrum kan ibland vara så kopplat till just kiss och bajs
.