Konstigt bemötande ang. hemutredning
Hej.
Jag och min man har nyligen lämnat in ansökan för hemutredning och igår ringde jag för att kolla om den kommit fram ordentligt.
Jag möttes, vad jag kände, av motstånd. Först frågade handläggaren om vi gått föräldrautbildningen och det har vi. Sen frågade denne om vi var gifta och jag svarade ja och att vi gifte oss tidigare i år. Då påstod denne att vi behöver vara gifta längre vilket jag svarade med att ja, för en del länder krävs längre äktenskapstid men det finns länder som inte kräver det (vilket handläggaren verkade helt omedveten om, jag fick ge ex. på vilka länder)
Sedan frågades det hur gamla vi är. När jag svarade på det så sa handläggaren att jag nyss passerat gränsen för när man får adoptera vilket denne påstod var vid 28 år. Jag frågade då om det verkligen var så eftersom de på utbildningen sagt att 25 år är gränsen. Då blev handläggaren osäker och sa att denne kanske blandat ihop det och nämnde att denne bara haft hand om äldre sökanden.
Handläggaren frågade också om vi funderat på vilket eller vilka länder vi vill adoptera från. Mitt svar blev att ja, det har vi men att det är svårt att säga nu eftersom kraven kan ändras fort och vi inte vet hur det ser ut när vi förhoppningsvis får vårt medgivande.
Handläggaren menade att när de gör medgivandeutredningen är det bra att vi vet vilket land vi tänker oss så utgår de från det (???)
Slutligen sades det att om vi verkligen känner att vi vill och har tänkt igenom detta noga så skulle denne prata med sina kollegor och återkomma men de har mycket att göra just nu så de vet inte när en utredning kan tänkas bli.
Mer än så sas inte under samtalet men min känsla var att jag var mer påläst än handläggaren och jag blev genast orolig för vad hemutredningen kommer innebära och vilket motstånd vi kommer att möta.
Har någon annan blivit bemött på liknande vis?
Hur har er hemutredning varit? Vad har ingått i den?
Har det talats något om vilket land under själva utredningen? (jag trodde det var något som togs upp med organisationen)
Hälsningar
en aning förvirrad förhoppningsvis blivande mamma