• rajsiin333

Konstigt bemötande ang. hemutredning

Hej.
    Jag och min man har nyligen lämnat in ansökan för hemutredning och igår ringde jag för att kolla om den kommit fram ordentligt.

Jag möttes, vad jag kände, av motstånd. Först frågade handläggaren om vi gått föräldrautbildningen och det har vi. Sen frågade denne om vi var gifta och jag svarade ja och att vi gifte oss tidigare i år. Då påstod denne att vi behöver vara gifta längre vilket jag svarade med att ja, för en del länder krävs längre äktenskapstid men det finns länder som inte kräver det (vilket handläggaren verkade helt omedveten om, jag fick ge ex. på vilka länder)
    Sedan frågades det hur gamla vi är. När jag svarade på det så sa handläggaren att jag nyss passerat gränsen för när man får adoptera vilket denne påstod var vid 28 år. Jag frågade då om det verkligen var så eftersom de på utbildningen sagt att 25 år är gränsen. Då blev handläggaren osäker och sa att denne kanske blandat ihop det och nämnde att denne bara haft hand om äldre sökanden.
    Handläggaren frågade också om vi funderat på vilket eller vilka länder vi vill adoptera från. Mitt svar blev att ja, det har vi men att det är svårt att säga nu eftersom kraven kan ändras fort och vi inte vet hur det ser ut när vi förhoppningsvis får vårt medgivande.
    Handläggaren menade att när de gör medgivandeutredningen är det bra att vi vet vilket land vi tänker oss så utgår de från det (???)
    Slutligen sades det att om vi verkligen känner att vi vill och har tänkt igenom detta noga så skulle denne prata med sina kollegor och återkomma men de har mycket att göra just nu så de vet inte när en utredning kan tänkas bli.

Mer än så sas inte under samtalet men min känsla var att jag var mer påläst än handläggaren och jag blev genast orolig för vad hemutredningen kommer innebära och vilket motstånd vi kommer att möta.

Har någon annan blivit bemött på liknande vis?
    Hur har er hemutredning varit? Vad har ingått i den?
    Har det talats något om vilket land under själva utredningen? (jag trodde det var något som togs upp med organisationen)

Hälsningar

en aning förvirrad förhoppningsvis blivande mamma

• Svar på tråden Konstigt bemötande ang. hemutredning
  • Sally

Vilket tråkigt bemötande! Så frustrerande med sådana som bör vara mera kunniga!

Var det självaste hemutredaren som ringde eller någon i typ mottagningen? Hoppas verkligen att eran hemutredare kan mera! Våran var väldigt påläst och tillmötesgående. Vi väntade inte alls för hemutredningen att börja- fick tom gå kursen parallellt för att spara tid.

Det stämmer någorlunda dock det hon sa med länder. Vissa vill ha sina hemutredningar skrivna på ett visst sätt (nu är jag lite ut o cykla men kan det vara Columbia och Ryssland bl.a. som är lite unika i hur hemutredningen ska se ut? Och Sydafrika som vill ha mer kristna uttryck än vad man kanske annars skriver). Det vore inte helt fel att kontakta organisationen ang säg era topp 3 länder och kolla. Sedan kan man kanske formulera så att det fungerar hos flera länder. Men det är verkligen något som kan komma sedan - ni kommer kunna påverka texten, vilket man gör mot slutet när man kanske vet lite mera om sverigekön till sina favorits länder.

Hoppas det blir bättre!

• Chimamanda

Håller med Sally, om några justeringar vad gäller specifika länders krav behöver göras, så kan ni göra det på slutet.

Och tycker det är tråkigt att ni blev så okunnigt bemötta. Visst har de mycket att göra på familjerätten, men de har inte lov att fördröja just ert ärende extra bara för att det är en hemutredning, utan den ska påbörjas så snart de har möjlighet.

• rajsiin333

Tack till er båda för de bra svaren.
    Jag ska ringa organisationen och höra vilka länder vi kan rikta in oss på och om vi ska tänka på nått spec ang. utredningen då.
    Nu väntar jag bara på att handläggaren ska ringa igen och säga hur det blir.

Har de nån skyldighet att sätta igång med utredningen inom en viss tid?

• fabbemam
    rajsiin333 skrev 2012-04-11 10:39:57 följande:
    Tack till er båda för de bra svaren.
    Jag ska ringa organisationen och höra vilka länder vi kan rikta in oss på och om vi ska tänka på nått spec ang. utredningen då.
    Nu väntar jag bara på att handläggaren ska ringa igen och säga hur det blir.

Har de nån skyldighet att sätta igång med utredningen inom en viss tid?
    Jag tycker att det låter väldigt bekant... Undrar om du pratat med vår utredare, hon skyllde på massor av saker bland annat de du nämner. Jag tror att det var just skylde på som hon gjorde för att hon hade så mycket att göra. Kanske kunde hon avskräcka eller få oss att tro att det inte var någon idé att ha brottom. Till oss sa hon tex att det är ändå så lång kö innan man får skicka sina papper till ett land så vi var tvugna att vänta med utredningen tills vi stått ett par eller i alla fall minst ett år i kö hos organisationen...

De ska starta utredningen skyndsamt, jag tror innom 3 månader. I vårt fall gjorde de så att vi fick komma på en första info träff snabbt för att sedan gå på föräldrautbildningen. Sen fick vi vänta i 1½ år till innan utredningen började på riktigt.

Ang. landval tror jag att Colombia har ganska stora krav på innehållet och om man ser till att utredningen passar Colombias krav så borde den passa de flesta länder. Är ni troende kristna så kan det öppna för fler länder och det bör nog finnas med i utredningen. Din idé att ringa organisationerna är mycket god tycker jag! 
  • Pulkåkarn

Välkommen in i adoptionsvärlden TS! Från och med nu är det du som kommer vara experten om vad som händer och gäller för er adoption. Bär det med stolthet! Du kommer att stöta på massor av tyckare och tänkare längs vägen som sprider sina förutfattade meningar och åsikter som en bättre gödselmaskin. Ta det med lugn! Samla info från ställen du kan lita på: MIA, adoptionsbyrån tex. Berätta för kommunen att du gärna informerar om det du vet och att du är mycket påläst. Kommunen har till uppgift att försöka se er som föräldrar och utreda det. Dock lägger de sig ofta i och ger råd runt själva adoptionen. Kunskapen om detta kan nog vara väldigt olika. I adoptionssammanhang är ni unga vilket är bra. Men det kan också mötas med att folk tycker ni behöver råd och hjälp som ni inte behöver. Åter igen ta det lugnt! Fråga er adoptionsbyrå om vad som gäller för de länder ni är intresserade av om man behöver skriva hemutredningen på ett speciellt sätt. Vi formulerade om hela hemutredningen eftersom vår hemutredare verkligen inte var duktig på att skriva. Hon var nöjd med det.
    Lycka till! (Om du känner behov av att kräkas ut gör det till nära  vänner eller inne på känsliga rummet. Bra att hålla sig anonym eftersom man inte vet om hemutredare är här och läser. )

• fabbemam

Kom på att du ju också kan ringa till chefen för utredaren och kolla hur många utredare det finns och be om en annan INNAN ni börjar utredningen. Du kan ju till en början vara anonym om du vill i fall det som i vår kommun bara finns en utredare.

Pulkaåkarn: Va fint svarat!

• JRS

Oj, vilket oproffsigt bemötande. Var det från själva personen som gör utredningarna? Vi hade lite problem att få starat upp med vår utredning men tjatade, läste på och krävde vår rätt. Men vår utredare var kanon däremot. Fast när vi började va jag fortfarande inte 25 år och vi hade inte gift oss än heller. Så det va ju lite konstiga ursäkter. Vi pratade också lite om vilka länder vi var intresserade av innan vi startade, men är det sen nått som fattas i utredningen så brukar det gå bra att kompletera med det senare.  

Det finns lagar som säger att medgivandet ska ske skyndsamt. I vår kommun sa dem att riktlinjerna för medgivande var start inom tre månader och att det ska vara färdigt inom sju. Prata med mia.eu socialstyrelsen och er adoptions organisation. Så gick vi tillväga och de var väldigt kunniga och hjälpsamma.
    Hoppas det går bra för er.

• ekke

det är inte okej att bemöta någon på det viset. Utredaren verkar ju inte ha koll över huvudtaget. Stå på er! Och har de inte ringt om några vekor så ring och ligg på lite till!

• en glad
    rajsiin333 skrev 2012-04-11 07:18:45 följande:

Då påstod denne att vi behöver vara gifta längre vilket jag svarade med att ja,

- Det viktiga är att ni ÄR gifta när ni får medgivandet och att ni har en stdig och trygg relation men för det behövs inte x antal år som gifta! Ni har rätt till er medgivandeutredning NU!   

sa handläggaren att jag nyss passerat gränsen för när man får adoptera vilket denne påstod var vid 28 år.

- 25 är det, du har rätt! 

Handläggaren frågade också om vi funderat på vilket eller vilka länder vi vill adoptera från. Mitt svar blev att ja, det har vi men att det är svårt att säga nu eftersom kraven kan ändras fort och vi inte vet hur det ser ut när vi förhoppningsvis får vårt medgivande.
    Handläggaren menade att när de gör medgivandeutredningen är det bra att vi vet vilket land vi tänker oss så utgår de från det (???)

- Ja det finns länder som ställer särskilda krav på medgivandeutredningen, men det normala är att en utredning skall fungera i så många länder som möjligt. Gör den inte det kan det ändras/kompletteras i efterhand. 

Mer än så sas inte under samtalet men min känsla var att jag var mer påläst än handläggaren och jag blev genast orolig för vad hemutredningen kommer innebära och vilket motstånd vi kommer att möta.

- Och då tänker jag att ni bor i en liten kommun som inte har så många medgivandeutredningar per år. Att hon är oerfaren behöver inte innebära att det blir en dålig utredning skriven, hon får fixa sig handledning av ngn mer kunnig! 

Hur har er hemutredning varit? Vad har ingått i den?

- Läs på www.socialstyrelsen.se -> H -> handböcker -> adoption! 

• rajsiin333

Tack till alla er som svarat!
    Jag blir helt rörd över hur många som svarar så fint och som är till hjälp. Det känns otroligt bra att kunna vända sig hit eftersom jag inte har någon omkring mig som vet något angående detta.

Ja, vi bor i en mindre kommun där det inte är så många adoptionsärenden per år och jag tror att det är personen jag pratade med som har hand om ärendet.

Nu ska jag läsa på från länken en glad gav.

Åter igen, tack! Glad

• Bläckfisken

Tråkigt när professionella låtsas veta saker om sådant de inte vet något om.

1. I vår kommun har utredarna 60 dagar på sig att starta utredningen från det att man anmäler att man vill ha en utredning. Utredningen får ej ta längre tid än max 6 månader. Men dessa regler kanske skiljer sig mellan kommunerna?

2. Adoptionscentrum brukar ordna informationsträffar och konferenser just för medgivandeutredare runt om i landet. Ring dom och fråga om detta. Informera sedan dina utredare om detta.

3. Som någon annan sagt: be socialtjänstens chef att ni får andra utredare redan nu innan ni fortsätter med denna inkompetenta handläggare.

4. Du kan beställa hem Socialtjänstens handbok för medgivandeutredare, då kan du ligga steget före så att säga.

http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/8583/2008-101-5_20081015_rev.pdf

5. Och man vehöver inte alls ha bestämt land innan utredningen. Tvärtom. Om de fokuserar på ett land och reglerna ändras för det landet eller ni bestämmer er för ett annat land så kan det vara en nackdel! Tex om det i utredningen står att ni längtar efter ett barn från Kina, men att ni sedan väljer Kenya så gillar inte Kenyanska myndigheter att det står att ni helst vill ha från Kina.

Socialtjänsten kan komplettera i efterhand istället .

Lycka till med denna klåpare och håll oss gärna underrättade Solig

Svar på tråden Konstigt bemötande ang. hemutredning