När vi flyttade från Holland hade vi hyrt ett hus i Sverige och det var bara att flytta in. Radhuset i Holland såldes veckan innan flytt, och vi hade också två småbarn. Huset skulle inte överlämnas förrän en månad efter flytt, men vår mäklare ordnade med att ge nyckeln till den nya ägaren då.
Och det här är en sak att tänka på. Det funkar olika i olika länder rent ägandetekniskt och skattemässigt. I Holland är huset inte sålt förrän ägaren fått nyckeln. I Sverige är det datum för köpekontraktet som gäller, när det gäller skatt osv. Det har konsekvenser för kapitalvinstskatter o dyl. I Holland har man inte någon "sälja-hus-skatt", men det har man i Sverige.
Därför var det för oss väldigt bra att man i Sverige räknade huset som sålt medan vi bodde i Holland, för annars hade vi fått betala kapitalvinstskatt i Sverige för det (om huset sålts när vi flyttat till Sverige).
Sedan blev det extra enkelt för oss då vi flyttade i skiftet dec/jan, det gjorde skattedeklarationerna i båda länderna väldigt ren, snygg och enkel.
När vi väl bott i Sverige ett år och spanat in bostadsmarknaden litet tog vi mod till oss och köpte en tomt och byggde hus.
Själva flytten hade vi aldrig fixat själva. Det var jul, vi hade två småbarn, husvisning i mellandagarna...och flytt till 2 jan. Huset såldes den 28 dec, och hade det inte sålts då så hade det fått visats tomt senare, och det hade nog inte varit så bra för priset.
Hur som helst, vi tog in olika offerter från flyttfirmor och fick en som var kanonbra - och de offererade även flyttpackning. Och det är de bäst investerade tusenlapparna i mitt liv! På en halv dag hade de packat allt, snyggt, prydligt, markerade lådor - och det var så grymt bra att jag skulle kunna börja snyfta redan nu, så här 5 år senare
Själva flytten hade vi för övrigt förhandlat oss till med våra arbetsgivare, som betalade hälften var. Bara packningen betalade vi själva. Jag tror många som flyttar glömmer att förhandla om flyttkostnader med arbgivaren, så GÖR det!