• iikiwiberries

Ni som bott i bostadrätt och sen flyttat utomlands

Den här frågan är till er som bott i bostadsrätt och sedan flyttat utomlands. hur har ni gjort precis innan ni flyttat? vanligtvis så flyttar man ju alla sina saker till nya hemmet och sedan städar, lämnar nycklar. vi planerar att flytta om ca 1½ år och har funderat på att stanna hos mina föräldrar nån dag där men saken är att dem är verkligen negativa till flytten och har dessutom ganska trångt, så jag vet inte om det skulle vara en bra idé, om de ens skulle vilja hjälpa till. vi har två barn nu och att bo hos vänner skulle nog inte heller funka så bra eftersom de också har ca 2 barn och 3 rums lägenhet. hur har ni gjort, tips, idéer? hur har ni fixat med städning, lämna nycklar, tiden precis innan man reser (vi åker med flyg).

• Svar på tråden Ni som bott i bostadrätt och sen flyttat utomlands
  • evaoregon

Vi bodde i hyresrätt, men det blir ju ungefär samma problem.  Vi sålde möbler och sådant innan och sedan flyttade vi hem till min mamma under några dagar.  Vi hade dock inga barn så det var inte lika krångligt. 

Finns det något hotell där ni kan bo i några dagar om det inte funkar med släkt eller vänner? 

• Salt Groda

När vi flyttade till England så sålde vi lägenheten och flyttade alla möbler till ett magasin (shurgard).
    Min man åkte i förväg och fixade boende, jag bodde hos en vän ett tag och sen hos mamma.
    Men vi hade inga barn då och så hyrde vi möblerat i England.
    Sen flyttade vi till USA efter två år. Då bodde vi på hotell ett par veckor tills vi hittade lägenhet och sen skippade vi över möblerna som vi haft i magasinet.
    Ska ni ha med er möblerna? Har ni en bostad dit ni ska flytta? Isåfall kan ni kanske skippa iväg möblerna i förväg och sen bo hos vänner eller hotell sista tiden innan flytt. Anlita städfirma för flyttstädning så slipper ni det.

• Vaniljkex

Om ni har boende klart pa nya hemorten, sa skicka moblerna dit med flyttfirma, hur lang transporten ar beror ju pa vart de ska. Sedan far ni val bo pa hotell innan det ar dags for er att ge er av, om inte foraldrar vill hysa er. Menar du verkligen bostadsratt? For den maste ju saljas i sa fall, innan ni behover tomma och stada den. Din beskirivning pa forfaringssatt later mer som hyresratt, tycker jag. Det finns flyttfirmor som kan packa hela bohaget och ordna med flyttstadning utan att ni hehover vara med. Sjalv hyrde jag ut min lagenhet i andra hand i sex manader, sedan salde jag den. Da akte jag hem for att tomma (korde det jag ville behalla till Shurgard) och stada, och min mamma hjalpte mig med praktikaliteterna runt forsaljningen genom en fullmakt fran mig. Jag bodde ett par natter hos min mamma innan jag flyttade, for da hade min hyresgast redan flyttat in. Med barn med i bilden hade jag kopt mig all hjalp jag haft rad med. Vi flyttade for ett ar sedan till en ny lagenhet, och det hade varit  kaos om vi skulle ha behovt packa allt sjalva och passa barnen oxa samtidigt.

• canmamma

Det är nog lugnast för alla om ni kan ordna något tillfälligt mellan det att ni säljer och tömmer bostadsrätten och det att ni faktiskt flyttar. Hotell eller föräldrar eller kanske hyra någon möblerad stuga eller så. Ska ni ta med er bohaget eller sälja av innan ni reser? 

Jag sålde, tömde och levde i resväska  i någon månad innan jag flyttade hit. Tanken var att jag skulle resa runt och hälsa på vänner, men jag fick dra ut ett par visdomständer istället och tog det lugnt och återhämtade mig hos pappa.

• iikiwiberries

tack för svaren. vi ska se om vi kan lösa det med föräldrarna eller kanske med vänner... jo vi bor i bostadsrätt och måste sälja först så klart, men tänkte på hur vi gör när vi åker med att lämna nycklar etc. vi har ingen bostad dit vi ska flytta. det är först om ett år dessutom men tänkte börja kolla upp allt redan nu så vi är förberedda. vi kommer komma dit och antingen stanna med några vi känner eller be de hyra oss en etta så att vi kan hitta något när vi är där. det är ingen brist på bostäder vad jag har fått veta. vi ska inte ha med några möbler. vi kommer att flyga dit och endast ha med oss den packning som går på planet. allt annat köper vi nytt där. så möbler och saker ska också säljas. bilen ska också säljas. så det är en del som måste ordnas. vi ska i alla fall inte flyttstäda själva.

• Koffie

När vi flyttade från Holland hade vi hyrt ett hus i Sverige och det var bara att flytta in. Radhuset i Holland såldes veckan innan flytt, och vi hade också två småbarn. Huset skulle inte överlämnas förrän en månad efter flytt, men vår mäklare ordnade med att ge nyckeln till den nya ägaren då.

Och det här är en sak att tänka på. Det funkar olika i olika länder rent ägandetekniskt och skattemässigt. I Holland är huset inte sålt förrän ägaren fått nyckeln. I Sverige är det datum för köpekontraktet som gäller, när det gäller skatt osv. Det har konsekvenser för kapitalvinstskatter o dyl. I Holland har man inte någon "sälja-hus-skatt", men det har man i Sverige.
    Därför var det för oss väldigt bra att man i Sverige räknade huset som sålt medan vi bodde i Holland, för annars hade vi fått betala kapitalvinstskatt i Sverige för det (om huset sålts när vi flyttat till Sverige).
    Sedan blev det extra enkelt för oss då vi flyttade i skiftet dec/jan, det gjorde skattedeklarationerna i båda länderna väldigt ren, snygg och enkel.

När vi väl bott i Sverige ett år och spanat in bostadsmarknaden litet tog vi mod till oss och köpte en tomt och byggde hus.

Själva flytten hade vi aldrig fixat själva. Det var jul, vi hade två småbarn, husvisning i mellandagarna...och flytt till 2 jan. Huset såldes den 28 dec, och hade det inte sålts då så hade det fått visats tomt senare, och det hade nog inte varit så bra för priset.

Hur som helst, vi tog in olika offerter från flyttfirmor och fick en som var kanonbra - och de offererade även flyttpackning. Och det är de bäst investerade tusenlapparna i mitt liv! På en halv dag hade de packat allt, snyggt, prydligt, markerade lådor - och det var så grymt bra att jag skulle kunna börja snyfta redan nu, så här 5 år senare
    Själva flytten hade vi för övrigt förhandlat oss till med våra arbetsgivare, som betalade hälften var. Bara packningen betalade vi själva. Jag tror många som flyttar glömmer att förhandla om flyttkostnader med arbgivaren, så GÖR det!

• Tramsa

Den mäklare som säljer er bostadsrätt kan säkert agera mellanhand med nycklarna. Det där praktiska med städning, slutbesiktning osv får ni ju helt enkelt komma överens med köparna om ett datum när ni kan träffas. Det kan ni ju göra med nycklarna också för den delen. 

Några dagar på hotell/vandrarhem/campingstuga kan ju vara ett bra alternativ kanske om ni inte har plats att bo hos några släktingar eller vänner.  

Svar på tråden Ni som bott i bostadrätt och sen flyttat utomlands