• rolinskitjejen

Börja rida för nybörjare med dålig ekonomi

Hej!
    Jag älskar hästar, och skulle så otroligt villja börja rida. Tyvärr har jag inte pengar till ridskola som verkar kosta mellan 3-5000 här. Det är svårt för mig att spara mycket pengar åt gången.
    Hur kan jag göra för att kunna umgås med hästar och kanske bara rida lite. Jag är nybörjare men jag har endå ridit en del.
    Jag har igen släkt som kan hjälpa till och tex ge ridlektoner i present.
    Jag älskar verkligen hästar och det gör ont att inte kunna rida eller ens få pyssla om dom.

• Svar på tråden Börja rida för nybörjare med dålig ekonomi
  • Knasjojjobus

Ojdå, värst vad dyrt det är att rida där du bor! Du kan väl sätta upp lappar om att du vill vara medryttare?När jag sökte medryttare till min häst la jag ut annons på blocket, kolla där också =) Där hittade jag min hjälp =)

• Robocopa

Men alltså 3-5000 per termin?

Det är ju snuskiga summor, vad tar de per lektion? 170-200kr? :O

Kolla om någon privat skulle kunna tänka sig att ha lelktion för dig ist. Som medryttare måste man ha mkt erfarenhet, då kan man inte vara oerfaren eftersom man oftast handhar hästen själv..

• Robocopa
    Robocopa skrev 2012-04-09 21:30:30 följande:

Kolla om någon privat skulle kunna tänka sig att ha lelktion för dig ist. Som medryttare måste man ha mkt erfarenhet, då kan man inte vara oerfaren eftersom man oftast handhar hästen själv..

170-270 kr ska det stå!
  • Argo
    Robocopa skrev 2012-04-09 21:30:30 följande:

170 och uppåt per lektion låter som rätt normala priser. Åtminstone i Stockholmområdet.
  • Robocopa
    Argo skrev 2012-04-10 05:35:52 följande:
    170 och uppåt per lektion låter som rätt normala priser. Åtminstone i Stockholmområdet.

oj, dom priserna har vi inte i Norrland :)
  • Musen

Istället för att försöka bli medryttare så går det att försöka bli skötare. Även om det inte blir så mycket att rida så får du i varje fall umgås med hästar :) Ett ridstall nära mig ger en lektion som tack för hjälp med matning och mockning och så oavsett ridvana. Jag har själv 2 st 13 åringar till grannar som älskar hästar men inte haft råd att rida på ridskola och dom pular i stallet och borstar mina hästar mm och som tack lär jag dom att rida.

• Trollbarnet

Kolla med lokala travbanan om någon där behöver hjälp med hästhanteringen, typ mocka/borsta osv. Då kommer det naturligt sen, du kanske inte får rida speciellt mycket men du kommer lära dig både det ena och det andra genom att hantera hästar på daglig/veckovis basis. Är ju bra att öva in grunderna och vanligt hästvett. Sen får du kanske lära dig att köra! :)

• rolinskitjejen
    Trollbarnet skrev 2012-04-25 00:51:29 följande:
    Kolla med lokala travbanan om någon där behöver hjälp med hästhanteringen, typ mocka/borsta osv. Då kommer det naturligt sen, du kanske inte får rida speciellt mycket men du kommer lära dig både det ena och det andra genom att hantera hästar på daglig/veckovis basis. Är ju bra att öva in grunderna och vanligt hästvett. Sen får du kanske lära dig att köra! :)

Det var ju smart.  Bor inte så långt från Åby
Svar på tråden Börja rida för nybörjare med dålig ekonomi