• Sanna Ryan

Utlandsföräldrar/Resemänniskor som kan hjälpa oss?

Min sambo är från en engelskspråkig familj och vi vill göra det möjligt för våra barn att lära sig fler språk, då vi vet att det kommer vara en god merit i framtiden. Frågar nu, även fast vi inte kommer flytta på minst 2-3 år. 

Vi vill helst bo någonstans där det är varmt och där samhället är BRA. Helst som i Sverige eller BÄTTRE
    Ett land där det talas engelska är ett stort plus, men eftersom jag har släktingar från Tyskland (som numer bor utomlands) så vore det kul för mig och barnen att lära oss tyska. Däremot så är det inte direkt någon värme där, vilket förstör en hel del för oss. PGA värmen kanske vi ska skippa engelska/tyska länder och istället köra på ett tredje språk?

Skolsystemet ska vara bra. Vi vill att våra barn ska få en bra utbildning. Vi vill inte bo i någon storstad, helst mindre än 200.000 invånare, därför önskar vi att samma "höga" standard hålls över hela landet. 

Lagarna ska ungefär stämma med Sveriges lagar. Vi kommer absolut inte flytta till ett land / delstat där dödsstraff finns,  trots att vi inte är några brottslingar. Det finns många delstater i USA som går bort pga detta, men då det fortfarande finns områden i USA som inte har det så kan vi absolut tänka oss att flytta till USA!

Kom gärna med konkreta tips, och snälla, om du har bott/bor på något/några av dessa ställen så beskriv gärna hur livet är där och vad som är positivt/negativt med landet.

Vilket land passar bäst till våra önskemål?

Gravid med tvillingar - BF maj -12
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Utlandsföräldrar/Resemänniskor som kan hjälpa oss?
  • evaoregon
    Sanna Ryan skrev 2012-04-09 00:49:55 följande:
    Det finns många delstater i USA som går bort pga detta, men då det fortfarande finns områden i USA som inte har det så kan vi absolut tänka oss att flytta till USA!
    Att flytta till USA är inte enkelt om ni inte har kontakt med någon arbetsgivare här i USA som kan tänka sig att anställa er.  Jag skulle prova på något land inom EU.  Australien är det också jättesvårt att flytta till.
  • Sanna Ryan
    evaoregon skrev 2012-04-09 06:13:55 följande:
    Att flytta till USA är inte enkelt om ni inte har kontakt med någon arbetsgivare här i USA som kan tänka sig att anställa er.  Jag skulle prova på något land inom EU.  Australien är det också jättesvårt att flytta till.
    Jo, men sådant kan man ju kolla upp, givetvis. Vi flyttar ju inte om vi inte är garanterad boende och arbete. 
    USA tror jag att blir lite lättare för oss att flytta till, men det kanske bara är jag som har helfel.
    Varför är det svårt att flytta till Australien? Är det svårare än t.ex till Italien? 
  • Sanna Ryan
    Sanna Ryan skrev 2012-04-09 09:42:29 följande:
    Jo, men sådant SKA vi ju kolla upp, givetvis. Men inte ännu
    Skrev lite konstigt i inlägget ovan. 
    Det ska stå att vi SKA kolla upp det, men inte förrän flytten är aktuell. Det är ju minst 3 år kvar om det ens blir av. 
  • Billabong
    Jo, men sådant kan man ju kolla upp, givetvis. Vi flyttar ju inte om vi inte är garanterad boende och arbete. 
    USA tror jag att blir lite lättare för oss att flytta till, men det kanske bara är jag som har helfel.
    Varför är det svårt att flytta till Australien? Är det svårare än t.ex till Italien? 
    Ja, det är avsevärt svårare att flytta till Australien (och detsamma gäller Nya Zeeland och USA) än till ett land inom EU.

Du hittar immigrationsreglerna för Australien på: http://www.immi.gov.au/ 
  • evaoregon
    Billabong skrev 2012-04-09 11:25:48 följande:
    Ja, det är avsevärt svårare att flytta till Australien (och detsamma gäller Nya Zeeland och USA) än till ett land inom EU.
    Jo, precis.
  • evaoregon
    Italien tillhör ju EU så det är mycket enklare att flytta till ett land inom EU än till de andra länderna.

Hur det funkar med Australien kan du kolla i Billabongs länk.  Jag känner folk som har flyttat dit och det är svårt.  T om för en väninna till mig ifrån Australien var det en massa krångel för henne när hon skulle flytta hem till Australien och ta med sig sin amerikanske man dit. 

Jag är gift med en amerikan så för mig var det ganska enkelt att flytta till USA, men om man inte är det så måste man ha en attrraktiv utbildning så att man kan bli sponsrad av en arbetsgivare, starta företag här (då man investerar en massa pengar) eller vinna green card lotteriet.  Vad jobbar ni med?  Du skriver att din man är ifrån en engelskspråkig familj.  Har han medborgarskap i något annat land än Sverige?
  • Sanna Ryan
    evaoregon skrev 2012-04-09 15:52:14 följande:
    Italien tillhör ju EU så det är mycket enklare att flytta till ett land inom EU än till de andra länderna.

Hur det funkar med Australien kan du kolla i Billabongs länk.  Jag känner folk som har flyttat dit och det är svårt.  T om för en väninna till mig ifrån Australien var det en massa krångel för henne när hon skulle flytta hem till Australien och ta med sig sin amerikanske man dit. 

Jag är gift med en amerikan så för mig var det ganska enkelt att flytta till USA, men om man inte är det så måste man ha en attrraktiv utbildning så att man kan bli sponsrad av en arbetsgivare, starta företag här (då man investerar en massa pengar) eller vinna green card lotteriet.  Vad jobbar ni med?  Du skriver att din man är ifrån en engelskspråkig familj.  Har han medborgarskap i något annat land än Sverige?
    Ja, Australien och Nya Zeeland är ju såklart långt från Sverige och då om det är svårt att komma in i länderna, som du skriver, så blir det ju ytterligare en anledning till att välja bort de två länderna. 

Min sambo kom till Sverige 2003 med sin familj, Jag vet inte hur det fungerar men jag tvivlar på att han har medborgarskap i landet.. Han har inte varit där sedan 2005 över en jul. 

Vi är inte gifta ännu, då vi vill vänta tills barnen är ca 5 år gamla. 
    Jag studerar just nu men sambon jobbar inom bygg & anläggnings-branschen.  
  • evaoregon
    Sanna Ryan skrev 2012-04-09 16:08:02 följande:
    Ja, Australien och Nya Zeeland är ju såklart långt från Sverige och då om det är svårt att komma in i länderna, som du skriver, så blir det ju ytterligare en anledning till att välja bort de två länderna. 

Min sambo kom till Sverige 2003 med sin familj, Jag vet inte hur det fungerar men jag tvivlar på att han har medborgarskap i landet.. Han har inte varit där sedan 2005 över en jul. 

Vi är inte gifta ännu, då vi vill vänta tills barnen är ca 5 år gamla. 
    Jag studerar just nu men sambon jobbar inom bygg & anläggnings-branschen.  
    Jag skulle föreslå något land inom EU eftersom det är mycket enklare att flytta till ett annat EU land. 

Till USA är det inte lätt att flytta om man inte har någon attraktiv utbildning inom något område där det är svårt att hitta en amerikan att anställa.  Det kostar en hel del för arbetsgivarna att anställa utländsk arbetskraft och ordna med visa mm.  Man kan delta i green card lotteriet, men chanserna att vinna är inte jättestora.  Vinner man så måste man fixa jobb och bostad så att man kan flytta inom en viss tid.  För att du t ex skulle få visa genom din sambo så måste ni gifta er.

travel.state.gov/visa/immigrants/types/types_1318.html
  • Sanna Ryan
    evaoregon skrev 2012-04-09 19:46:42 följande:
    Jag skulle föreslå något land inom EU eftersom det är mycket enklare att flytta till ett annat EU land. 

Till USA är det inte lätt att flytta om man inte har någon attraktiv utbildning inom något område där det är svårt att hitta en amerikan att anställa.  Det kostar en hel del för arbetsgivarna att anställa utländsk arbetskraft och ordna med visa mm.  Man kan delta i green card lotteriet, men chanserna att vinna är inte jättestora.  Vinner man så måste man fixa jobb och bostad så att man kan flytta inom en viss tid.  För att du t ex skulle få visa genom din sambo så måste ni gifta er.

travel.state.gov/visa/immigrants/types/types_...
    Tack så mycket :) 
    Då blir det mest troligt ett land runt medelhavet.. Spanien, Frankrike, Italien, etc... 
    Vi får kolla upp det närmare när det börjar närma sig, om vi inte ångrar oss :) 
  • Morcheeba

Absolut Schweiz! 

Mina svärföräldrar bodde i Basel förut, det var hur fint som helst. Lagom stor stad, lite tråkig möjligtvis men den går an, nära till otroligt vacker natur (vem gillar inte alperna liksom?) och jättefina äldre städer som t ex Strasbourg. Lönerna är höga (så även priserna på det mesta men man kan handla billigt i t ex Tyskland & Frankrike som är nära). Man bor mitt i Europa så det är lätt att turista på många olika platser utan att åka långt bort. Klimatet var varmare än i Sverige, med en kortare vinter dessutom.

Sedan måste jag ju rekommendera USA, speciellt Indiana eftersom jag bor där nu.. :)  

Svar på tråden Utlandsföräldrar/Resemänniskor som kan hjälpa oss?