Utlandsföräldrar/Resemänniskor som kan hjälpa oss?
Min sambo är från en engelskspråkig familj och vi vill göra det möjligt för våra barn att lära sig fler språk, då vi vet att det kommer vara en god merit i framtiden. Frågar nu, även fast vi inte kommer flytta på minst 2-3 år.
Vi vill helst bo någonstans där det är varmt och där samhället är BRA. Helst som i Sverige eller BÄTTRE.
Ett land där det talas engelska är ett stort plus, men eftersom jag har släktingar från Tyskland (som numer bor utomlands) så vore det kul för mig och barnen att lära oss tyska. Däremot så är det inte direkt någon värme där, vilket förstör en hel del för oss. PGA värmen kanske vi ska skippa engelska/tyska länder och istället köra på ett tredje språk?
Skolsystemet ska vara bra. Vi vill att våra barn ska få en bra utbildning. Vi vill inte bo i någon storstad, helst mindre än 200.000 invånare, därför önskar vi att samma "höga" standard hålls över hela landet.
Lagarna ska ungefär stämma med Sveriges lagar. Vi kommer absolut inte flytta till ett land / delstat där dödsstraff finns, trots att vi inte är några brottslingar. Det finns många delstater i USA som går bort pga detta, men då det fortfarande finns områden i USA som inte har det så kan vi absolut tänka oss att flytta till USA!
Kom gärna med konkreta tips, och snälla, om du har bott/bor på något/några av dessa ställen så beskriv gärna hur livet är där och vad som är positivt/negativt med landet.
Vilket land passar bäst till våra önskemål?