• xoxo

Ridning

Hej!

Jag och min man försöker skaffa barn..

Idag när jag var ute och red så funderade jag lite på det här med ridning och vara gravid..

Hur långt in i graviditeten kan man rida?

Jag rider ca 2 dagar i veckan, vilket jag vill göra så länge det bara går :)

Hästen jag rider är en väldigt het häst, men super snäll! Så känner mig väldigt säker på honom, men tänk om jag skulle ramla av?!
    Kan ju vara en sån simpel sak att han snubblar eller något..

Nu kan det ju ta lite tid innan jag blir gravid, men om vi nu skulle lyckas ganska snabbt, så vill jag ändå kuna rida så mycket jag bara kan!

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Ridning
  • Tant Herta

Rid du så länge det känns bra, ingen fara om du ramlar av, fostret ligger väl skyddat i magen! jag ramlade av i 8:onde månaden ganska rejält men lillfisen i magen reagerade inte ett dugg! Prata med barnmorskan när det är dags!

• Cornette

Jag fickbarn i slutet av mars. Red seriöst sista gången på nyårsafton och tog barbackaturer i skritt fram till en månad innan bf, sen var det för svårt att ta sig ner från pålle som är 174 cm i mankhöjd

• xoxo

Åh, tack för det snabba svaret :)

Vad roligt, jag har precis hittat en häst jag trivs med så vill ju såklart rida så mycket jag kan :)

• Pallas

Jag var tvungen att lämna ut hästen på foder i v 13, då jag drabbades av sådan foglossning att jag inte kunde hämta honom i den leriga hagen. Nu var det en oinriden unghäst, men sitta upp hade inte varit att tänka på från v 11 ungefär.

• xoxo
    Pallas skrev 2012-04-08 19:37:17 följande:
    Jag var tvungen att lämna ut hästen på foder i v 13, då jag drabbades av sådan foglossning att jag inte kunde hämta honom i den leriga hagen. Nu var det en oinriden unghäst, men sitta upp hade inte varit att tänka på från v 11 ungefär.
    Åh vad tråkigt! =/

Nu har inte jag egen häst längre, utan är bara medryttare :)
  • cajsasmamma

Jag födde dottern v33 och red sista gången kvällen innan och körde häst samma dag. Ramla av rejält med en unghäst v 31. 

• MikkisP

Som säkert någon/några sagt så beror de ju på dig själv, hur du mår och känner :)
    Jag känner en person som red dagligen fram till sista veckan, och det gick hur bra som helst, hon rider dessutom på grand prix nivå i dressyr....så tror nog, om du orkar, att det ska gå bra ;) 

• xoxo

Tack för alla svar Solig

Nu känner jag mig lugn :) Jag var lite orolig för att få ridförbud när jag väl blir gravid :) och det vill jag inte!!

• cajsasmamma
    xoxo skrev 2012-04-10 19:07:34 följande:
    Tack för alla svar Solig

Nu känner jag mig lugn :) Jag var lite orolig för att få ridförbud när jag väl blir gravid :) och det vill jag inte!!
    Alla är vi olika :) men oftast kan man rida ( på en säker häst) bara kroppen och bebisen mår bra!
  • xoxo

Härligt!! Hoppas jag kan rida länge när det väl är dags för bebis!

Hur snabbt kan man återuppta ridningen? Säkert olika för alla där med men :) hur länge har ni fått vänta? :)

• Viggo och pyrets mamma
    xoxo skrev 2012-04-11 02:35:25 följande:
    Härligt!! Hoppas jag kan rida länge när det väl är dags för bebis!

Hur snabbt kan man återuppta ridningen? Säkert olika för alla där med men :) hur länge har ni fått vänta? :)
    Jag hade precis tagit upp min ridning efter flera års uppehåll när jag blev gravid med nr 2, så jag slutade ganska omgående på inrådan av min ridlärare, då jag var i för dålig ridkondis. Hade jag haft bra ridkondis så hade jag fortsatt så länge jag orkat. Det som kan sätta stopp är ju foglossning och den sortens problematik, samt att man självklart ska sätta säkerheten först, det är ju stor skillnad på en erfaren häst och en unghäst även om båda kan va heta. Vad gäller att ta upp ridningen igen så hoppas jag på att kunna ta upp den igen när terminen börjar i Aug, jag kommer få barn i slutet av Maj och ska snittas så jag har ju lite längre återhämtningstid än vid en vaginal fl. Men jag hoppas att med raska promenader och lite styrketräning här hemma under sommaren att jag ska va i tillräckligt bra kondis för att kunna börja igen i Aug, så ca 3 mnd, men då rider jag på ridskola, hade jag varit medryttare som jag varit tidigare så hade jag nog väntat längre pga att man ju oftast är borta hemifrån längre tid om man rider som medryttare om man ska fixa foder, mocka etc, och det är ju inte alltid det går att synka med en bebis ;) Men har man ngn sm kan följa med och hålla ett öga på bebis så är det ju en annan femma, då finns ju maten i närheten så att säga om man väljer att amma.  
    -Mammas älskling 080425- - Lillgroda BF 120601-
  • xoxo
    Viggo och pyrets mamma skrev 2012-04-11 02:54:13 följande:
    Jag hade precis tagit upp min ridning efter flera års uppehåll när jag blev gravid med nr 2, så jag slutade ganska omgående på inrådan av min ridlärare, då jag var i för dålig ridkondis. Hade jag haft bra ridkondis så hade jag fortsatt så länge jag orkat. Det som kan sätta stopp är ju foglossning och den sortens problematik, samt att man självklart ska sätta säkerheten först, det är ju stor skillnad på en erfaren häst och en unghäst även om båda kan va heta. Vad gäller att ta upp ridningen igen så hoppas jag på att kunna ta upp den igen när terminen börjar i Aug, jag kommer få barn i slutet av Maj och ska snittas så jag har ju lite längre återhämtningstid än vid en vaginal fl. Men jag hoppas att med raska promenader och lite styrketräning här hemma under sommaren att jag ska va i tillräckligt bra kondis för att kunna börja igen i Aug, så ca 3 mnd, men då rider jag på ridskola, hade jag varit medryttare som jag varit tidigare så hade jag nog väntat längre pga att man ju oftast är borta hemifrån längre tid om man rider som medryttare om man ska fixa foder, mocka etc, och det är ju inte alltid det går att synka med en bebis ;) Men har man ngn sm kan följa med och hålla ett öga på bebis så är det ju en annan femma, då finns ju maten i närheten så att säga om man väljer att amma.  
    Okej, jag har ridit ganska aktivt senaste åren, förvisso bara "mulle" ridning. Men ändå.
    Hade dock ett uppehåll på ett år från sommaren -10 då min dåvarande häst vart sjuk.
    Men efter att jag tagit bort henne och blivit medryttare så har jag ridit ca 2 dagar i veckan.

Hoppas jag klarar av att rida mycket, :)

Hästen jag rider är en gammelgubbe :) Och jag känner mig verkligen trygg på honom.

Stallet ligger bara med 15 min gångväg hemifrån (bor på landet)
    Jag hoppas att jag kan synka både häst o bebis.
    Hade jag haft egen häst forfarande, så hade jag ju vart tvungen att lösa det, så det ska nog gå att lösa nu med :)
    Och så är det ett jätte litet stall med bara en ägare till alla hästar, och hon har själv bebis. :)

Tusen tack för alla fina svar ni ger mig Solig
Svar på tråden Ridning