Anonym (mamma) skrev 2012-04-05 19:48:16 följande:
Jag visste inte vart jag skulle lägga detta inlägg. Mina söners pappa och jag separerade förra året och jag och och barnen flyttade långt bort. Dom var hos sin pappa på sitt sportlov, vilket slutade med att dom kom hem efter 4a dagar för pappan inte orkade mer. barnen berättade att pappa gjort dom illa. Jag anmälde till soc och likaså gjorde skolans kurator efter samtal med min äldsta son. soc har nu polisanmält. Någon som vet vad som händer nu? Hur klarar man detta som mamma? Kan jag få egen vårdnad?
Jag sitter i typ samma sits.
Mitt ex och jag hade fram till i okt förra året haft varannan vecka. Fick reda på att han misshandlat vår dotter och skolan och jag, anmälde honom till soc, en sk orosanmälan.
Vi har varit på möte där och enligt soc anteckningar jag fått hemskickat, är han inte lämplig att ha hand om vår dotter. Ingen utredning startades då soc anser att jag kan ta fullt ansvar för henne och hon bor nu hos oss på heltid.
Däremot stämde jag honom och den första förhandlingen är nu i april.
Jag har i första hand stämt honom på ensam vårdnad.
Det är viktigt för dina barns skull att du finns där hela tiden, barnen har många funderingar varför föräldern är elak, har det hänt förut eller är det första ggn?
Det är jättejobbigt som förälder att se sina barn få uppleva detta och se hur dom farit illa, desto viktigare att du har någon du kan få stöttning ifrån, en nära vän, familj eller kanske som jag, familjerätten...har en underbar person där som jag kan ringa och bolla olika funderinger med. Ring till socialkontoret, dom finns där för att stötta dig...
Sen anser nog Jag iaf, att du kanske ska fundera på att gå vidare, det ligger ändå en polisanmälan på honom och rätten ser väldigt allvarligt på misshandel på barn.
Iom anmälan som är på ditt ex, kommer det antagligen att bli rättsligt för honom oavsett, men just det, påverkar inte vårdnaden utan då måste du stämma honom.
Men ring och rådfråga socialen, dom kan svara på dina funderingar du har.
Lycka till!