• Anonym (vilse)

Vart kan jag vända mig ? ingen försäkring !

För att göra historian så kort som möjligt!

Mitt ex har stämt mig för ensam vårdnad ... Jag gick med i facket i januari och ringde till folksam .. och fick världens kalldusch...

De tänker neka mig rättsskydd då jag varit utan hemförsäkring i en kort period....
    Jag förklarade för dem varför vi varit utan men de vill inte bistå mig ändå..

Nu vet jag inte vart jag ska ta vägen, för den advokaten jag har kommer jag inte kunna behålla ...

Vad kan jag göra ?

Ge upp vårdnaden om barnen är inte något alternativ..
    Att bara ge barnen till honom är heller inte något alternativ ..

För det första har vi samarbetssvårigheter.
    För det andra så har inte barnet bott alls hos honom under HENS levnadsår ..( 13 år )
    Hans intresse har varit väldigt svalt , men pga saker som skett i mitt liv så tyckte hans advokat att jag numera är olämplig som mamma ..

De har även uttryckt följande: Mina föräldrar är mer än välkommen att träffa barnen, det har de inte något emot .. MEN mig däremot .. tänker han göra allt han kan för att jag inte ska få träffa dem.

Han beskyller mig för att ha förstört hans relation med barnet .. MEN så är inte fallet ..

Men när en människa gång på gång faktiskt uteblir från umgänge och väljer att flytta 20 mil ifrån ja då lägger jag inte någon energi .. vill man träffa sina barn/sitt barn då gör man allt för dem oxå..

Materiella ting ? spelar ingen roll.. hans närvaro har mer hetat frånvaro!

Vart kan jag vända mig ?????

• Svar på tråden Vart kan jag vända mig ? ingen försäkring !
  • mammatill6

Så är det ju när man tecknar en ny försäkring, Det är karens en tid innan vissa delar börjar gälla. En del av kostnaden kan du få betalt via rättshjälpen, resten får du betala själv.

• Kjell2

Kolla med din advokat om möjligheten att få rättshjälp. Annars får du försöka hitta pengar någon stans, pantsättning av boendet, lån av föräldrar, sälja något dyrt extrajobb t ex.

• Anonym (vilse)
    mammatill6 skrev 2012-04-04 10:16:36 följande:
    Så är det ju när man tecknar en ny försäkring, Det är karens en tid innan vissa delar börjar gälla. En del av kostnaden kan du få betalt via rättshjälpen, resten får du betala själv.
    Vart finner jag rättshjälp .. tycker jag bara snurrar till det ..
  • Kjell2

Kan du inte ordna pengar får du driva ärendet själv. Inte helt lätt men det går. Finns säker en del böcker på biblioteket i Familjerätt du kan låna och läsa på lite.

• Anonym (vilse)
    Kjell2 skrev 2012-04-04 10:23:39 följande:
    Kan du inte ordna pengar får du driva ärendet själv. Inte helt lätt men det går. Finns säker en del böcker på biblioteket i Familjerätt du kan låna och läsa på lite.
    Nej , hade jag kunnat ta lån för att bedriva detta hade jag gjort det men hamnade hos FK för några år sedan då jag blev arbetslös
  • Kjell2
    Anonym (vilse) skrev 2012-04-04 10:21:26 följande:
    Vart finner jag rättshjälp .. tycker jag bara snurrar till det ..
    Prata med din advokat, som jag skrev,  och fråga.
  • Anonym (vilse)
    Kjell2 skrev 2012-04-04 10:33:00 följande:
    Prata med din advokat, som jag skrev,  och fråga.
    Jag ska göra det ! tack
  • Anonym (***)

Du skriver barnen och sedan barnet på 13 år... Är det ett eller flera barn? Hur har umgänget varit fram tills nu? Vilka ansträngningar har han gjort för att träffa barnet/barnen?

Det är inte svårt att driva saken själv. Kommunikationen från dig ska vara saklig, låt bli känslor och det som varit mellan er och all kommunikation från/till dig/honom går numera vid hans advokat/dig.

Sen... En 13-åring kan i väldigt stor utsträckning själv välja boende. Barnets önskan har ytterst betydelse.

• Anonym

Du ska även varit med i faket i 12 mån för att de via sina försäkringar ska betala del av vårdnadstvist så rättshjälp får din advokat hjälpa dig att söka och de räknar ut vad du då ska betala utifrån din inkomst

• Anonym (vilse)
    Anonym (***) skrev 2012-04-04 15:47:38 följande:

Du skriver barnen och sedan barnet på 13 år... Är det ett eller flera barn? Hur har umgänget varit fram tills nu? Vilka ansträngningar har han gjort för att träffa barnet/barnen?

Det är inte svårt att driva saken själv. Kommunikationen från dig ska vara saklig, låt bli känslor och det som varit mellan er och all kommunikation från/till dig/honom går numera vid hans advokat/dig.

Sen... En 13-åring kan i väldigt stor utsträckning själv välja boende. Barnets önskan har ytterst betydelse.

Blev lite snurrigt jag förstår det.
    barnen ska det vara .

Han har inte träffat barnen mycket, han skyller dock allt sådant på mig.
    När jag ställde krav så slängs det i mitt ansikte nu att det var fel .. hrm.. utan mitt krav där hade han aldrig hört av sig till barnen ju... för det var först då som han hörde av sig något så där regelaktigt.. .
    Han as till advokat har jag redan stött på och han fixar jag inte att stå emot sj ...
    Han är så odräglig och jobbig ..
  • big dreams

Har själv gått genom samma sak rätt nyligen och min advokat hjälpte mig direkt att göra en ansökan om rättshjälp till tingsrätten. Om advokaten inte är villig att hjälpa dig så tycker jag att du ska överväga att byta ombud. Det är advokaten som jobbar för dig oavsett om du får hjälp via hemförsäkringen eller rättshjälp.

Har rätt bra koll på hur det går till och vad man har för rättigheter, inboxa gärna om du har några funderingar. Beroende på vart du bor så kanske jag kan rekomendera en riktigt bra advokat.

Lycka till!   

• Johan70
    big dreams skrev 2012-04-05 09:40:56 följande:
    Har själv gått genom samma sak rätt nyligen och min advokat hjälpte mig direkt att göra en ansökan om rättshjälp till tingsrätten. Om advokaten inte är villig att hjälpa dig så tycker jag att du ska överväga att byta ombud. Det är advokaten som jobbar för dig oavsett om du får hjälp via hemförsäkringen eller rättshjälp. 
    Helt rätt. Advokaten skall hjälpa till att ansöka om rättshjälp om det behövs. Det skall du knappt ens behöva fråga advokaten om, utan det borde vara rutin.
  • big dreams
    Johan70 skrev 2012-04-05 12:58:59 följande:
    Helt rätt. Advokaten skall hjälpa till att ansöka om rättshjälp om det behövs. Det skall du knappt ens behöva fråga advokaten om, utan det borde vara rutin.
    Precis! Min känsla är att om advokaten inte vill lägga tid på en ansökan om rättshjälp lär han/hon inte heller lägga den tiden och energin som krävs för att driva ditt ärende. Stå på dig!
  • Anonym

Folksam nekade oss också rättshjälp i vårdnadstvist pga ett kortare uppehåll (som berodde på Folksam) men efter brev från mig till handläggaren vek dom sig och gav oss rätt till rättshjälp i alla fall, utan förbehåll.

Ett par frågor:

Hur länge har du haft försäkringen? Före och efter uppehållet? Och hur långt var uppehållet? Orsak till uppehållet? (om du vill skriva ut det)  
    Och när uppkom tvisten med exet? Under uppehållet? Före eller efter?
    Om före uppehållet hur länge hade du haft försäkringen då? Det finns lite luckor i Folksams försäkringsvillkor som dom försöker hänvisa till men som inte håller vid en närmare granskning. 

Hjälper gärna om jag kan. 

• Anonym (vilse)
    Anonym skrev 2012-04-06 21:02:05 följande:
    Folksam nekade oss också rättshjälp i vårdnadstvist pga ett kortare uppehåll (som berodde på Folksam) men efter brev från mig till handläggaren vek dom sig och gav oss rätt till rättshjälp i alla fall, utan förbehåll.

Ett par frågor:

Hur länge har du haft försäkringen? Före och efter uppehållet? Och hur långt var uppehållet? Orsak till uppehållet? (om du vill skriva ut det)  
    Och när uppkom tvisten med exet? Under uppehållet? Före eller efter?
    Om före uppehållet hur länge hade du haft försäkringen då? Det finns lite luckor i Folksams försäkringsvillkor som dom försöker hänvisa till men som inte håller vid en närmare granskning. 

Hjälper gärna om jag kan. 
    Jag har haft ett annat försäkringsbolag  ( Saknar en månads skydd ) och bytade till folksam i januari då jag äntligen fått gå med i facket och akassan...  
    Tvisten uppstod i februari 

De vägrar helt enkelt gå med på det ..

Jag har skrivit i det jag kan  fylla i själv på rättshjälpsansökan sen skulle min advokat hjälpa mig med det hon ska ... vi ska träffas snart igen .. jag är bara så trätt på att allt går emot mig .. och försäkringskassan går nu och jävlas med  ( är sjukskriven pga min hälsa ) .. vilket underbart liv..
  • Anonym

I Folksams villkor står det att:

Om du inte haft försäkring i två år: Om du hade försäkring hos oss eller i annat bolag när de händelser eller omständigheter som ligger till grund för anspråket inträffade kan du ändå få rättsskydd om du har försäkring hos oss när tvisten uppkommer. Det förutsätter dock att det inte har varit något uppehåll i försäkringsskyddet under tiden däremellan. 

Häri ligger problemet: du har en månads uppehåll, annars hade du kunnat hänvisa till att er separation som är grunden till anspråket skedde när du hade försäkring och om det inte är Folksam som orsakat uppehållet (som det var i vårt fall) så blir det svårt att få igenom. Det du kan göra är att hänvisa till att försäkringsreglerna är otydliga och att du inte förstått att det korta uppehållet skulle innebära att du nu inte får hjälp. Då kan reglerna anses som oskäliga och du kan ändå få igenom ditt krav. 

Avtalslagen : 36 § Avtalsvillkor får jämkas eller lämnas utan avseende, om villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt.  

Framför allt skall du inte acceptera första avslaget. På dem igen och var jobbig! Kan vara bättre för dem i längden ekonomiskt att behålla dig som kund än att vägra betala ut ersättning.

Annars får du be någon jurist/advokat om "pro bono" hjälp dvs. att dom tar ditt fall kostnadsfritt. 
    Eller så får du läsa på och driva ditt fall själv, det finns inget som hindrar, även om det är jobbigt.

Svar på tråden Vart kan jag vända mig ? ingen försäkring !