• LindafrånFinland

    Första barnet prematur. I vilken garviditetsvecka kommer andra barnet?

    Jag födde Venla i v 34+4, år 2010, efter spontan fostervattenavgång i v 34+3, 10 h före hon kom ut. Nu är jag gravid för andra gången i v. 31+3 och börjar oroa mig att nästa kommer ut för tiden hon/han med. Vilka är era erfarenheter?

  • Svar på tråden Första barnet prematur. I vilken garviditetsvecka kommer andra barnet?
  • Mercurialis

    Första barnet föddes i v 36+3 (igångsättning p g a vattenavgång i vecka 32+3).

    Andra barnet föddes i v 35+3 (minskade fosterrörelser föranledde beslut om att bebisen skulle ut).


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • ynnej82

    Jag är också intresserad av svaren i denna fråga!

    Första barnet föddes i v.36+3, efter vattenavgång samma dygn. Nu väntar vi barn igen med bf i aug. Är mest nyfiken, men även lite orolig över när bebis tänker komma till världen.


    ♥ Jon 100625 ♥
  • vännen

    Det vanligaste är att barn nr 2 kommer i rätt tid, även om nr1 kom tidigt. Jag har fyra-fem väninnor som fött tidigt med första barnet men i full tid nästkommande graviditeten. Själv är jag undantaget för båda mina har kommit tidigt. Utan orsak.

  • Katarina76

    De flesta blir fullgångna andra gången. Men jag är också ett undantag som fått i v.31 och sedan v.32.

  • FabulousMom

    Vart kan man läsa statistiken som säger att de flesta föder i tid andra gången? Gäller det de som fött efter en viss vecka? Gäller det alla prematura förlossningar och gäller det de som fött med eller utan känd orsak? Eller hur vet ni detta? Menar inte att ifrågasätta alltså, men vill gärna veta.

    Fick mitt första barn i v. 24, så jag är också väldigt intresserad av detta, inför andra barnet.   
      

  • wockatz

    Jag är oxå nyfiken!
    Fick första i v 28+1 och vet inte om jag ska våga mig på ett syskon. Hon kom tidigt pga hf och var en smula tillväxthämmad.

  • FabulousMom

    Jag hittar detta när jag googlar:

    " Om du fött för tidigt innan, så är det en riskfaktor för prematur födsel i senare graviditeter. En stor amerikansk studie rapporterade att risken för spontan prematur förlossning under nästa graviditet var ungefär 16% för kvinnor som födde för tidigt första gången. Risken ökade ytterligare med fler för tidiga förlossningar. När en kvinna fött för tidigt två eller tre gånger, var risken 41% respektive 67%. Studien visade också att påföljande prematura förlossningar vanligtvis hände inom två veckor kring den tidigare graviditetens längd."

    Källa:   http://se.babycenter.com/preconception/tryingforanother/prematureriskthistimetooexpert/

Svar på tråden Första barnet prematur. I vilken garviditetsvecka kommer andra barnet?