• Anonym (Undrar.)

Vad tänka på vid byte av boendeförälder.

Väljer att vara anonym av hänsyn till dem frågan handlar om som riskerar att röjas annars.

En mamma och pappa har gemensam vårdnad och växelvis umgänge. Mamman önskar att pappan ska bli boendeförälder på det viset att "det formella" går genom honom. Vad ska han i detta fallet tänka på och vad kan det ge för fördelar/nackdelar som de båda ska tänka på?  

Kan det påverka hur rätten till bostad ser ut, ev bostadsbidrag, förskoletider, barnbidrag osv?    

• Svar på tråden Vad tänka på vid byte av boendeförälder.
  • Anonym

Klar det påverkar bostadsbidrag förskoletider och barnbidrag för det borde absolut gå till pappan. Barnets skrivs hos pappan och vid en ev framtidatvist senare så ligger pappan på pluss då han har boendet redan

• Anonym (Undrar.)

Tack för svar! Mamman ska med andra ord också tänka ett varv till då det kan påverka henne med att hon inte längre får samma "samhällsstöd" som tidigare (bostadsbidrag mm) medan pappan ska se över vad han har möjlighet att få om något skulle förefalla bli aktuella behov.  

• Anonym
    Anonym (Undrar.) skrev 2012-04-02 17:20:02 följande:
    Tack för svar! Mamman ska med andra ord också tänka ett varv till då det kan påverka henne med att hon inte längre får samma "samhällsstöd" som tidigare (bostadsbidrag mm) medan pappan ska se över vad han har möjlighet att få om något skulle förefalla bli aktuella behov.  

Alltså man ska ju utgå från var barnet har det bäst och var barnet mår bäst inte vem som får eller förlorar "samhällsstöd" för det är ju ovidkommande i sammanhanget. Mår barnet bäst hos pappan occh manmman förlorar självklara bidrag samt får betala underhåll så får hon väl öka sin inkomst eller sänka utgifterna, men barnets hälsa går först!
  • Anonym (Undrar.)

Givetvis, menar inget annat. Men det, som allt annat, måste ju vägas in i en situation. Eftersom umgänget kommer att se precis likadant ut så är det ju inga frågor som ändrar något för barnet där.

• vetvadjagvill
    Anonym (Undrar.) skrev 2012-04-03 11:45:46 följande:

Givetvis, menar inget annat. Men det, som allt annat, måste ju vägas in i en situation. Eftersom umgänget kommer att se precis likadant ut så är det ju inga frågor som ändrar något för barnet där.

om umgänget kommer se likadant ut så kommer bostadsbidraget att ändras eftersom barnet inte är folkbokfört på hennes adress.

hon har fortfarande rätt itll barnbidrget halva eller hela. Pappan kan aldrig få det vid vv boende mot mammans vilja inte ens halva.

hon har fortfarande rätt att ha eget schema på förskola/skola på sin tid - oavsett om hon har vv eller  inte.

Det finns inget som säger att pappan ligger på plus bara för att han har boendet. Absolut ingeting!

• h8him

Varför skulle skatteverket ändra barnets folkbokföring om boendet är som innan? Var har barnet förskola/skola? Är det närmare till mamma eller pappa? Bor någon av föräldrarna kvar i bostaden de bodde i senast när de levde tillsammans?

• Anonym (Undrar.)

Ingen bor kvar i den fd gemensamma lgh. Barnet har närmare till både förskola och skola från pappan sett men jag tror inte skolvalet påverkas av någon av adressena om man ser till vilken man tillhör geografiskt. Det med barnbidraget var bra att veta då pappan önskar hälften medan mamma sedan en tid behöver hjälp av soc vilka räknar in det i hennes inkomst vilket säkert då kommer att fortsätta gälla.

Vill inte gå in mer i detalj då jag inte vill att vara sig de eller andra ska kunna avidentifiera dem. Tacksam för de svar jag får utifrån en kanske luddigt ställd fråga.   

• h8him
    Anonym (Undrar.) skrev 2012-04-03 16:10:34 följande:

Ingen bor kvar i den fd gemensamma lgh. Barnet har närmare till både förskola och skola från pappan sett men jag tror inte skolvalet påverkas av någon av adressena om man ser till vilken man tillhör geografiskt. Det med barnbidraget var bra att veta då pappan önskar hälften medan mamma sedan en tid behöver hjälp av soc vilka räknar in det i hennes inkomst vilket säkert då kommer att fortsätta gälla.

Vill inte gå in mer i detalj då jag inte vill att vara sig de eller andra ska kunna avidentifiera dem. Tacksam för de svar jag får utifrån en kanske luddigt ställd fråga.   

Jag skulle rekommendera dem att kontakta skatteverket och fråga hur de bedömer vid en ev ändring av boendet trots att umgänget kvarstår. Tror de får bästa svar direkt från dem.
Svar på tråden Vad tänka på vid byte av boendeförälder.