• lillajagsommor

Vad gör min nymf? Varför?

Min nymf har den senaste veckan börjat fluffa upp fjädrarna och ser ut som en boll. Är det vanligt? Något med vårkänslor att göra? Nymfen är 6månader nu i april.

• Svar på tråden Vad gör min nymf? Varför?
  • lillajagsommor

Han har ju tappat en del fjädrar så han kanske ruggar då? Sjuk tror jag inte då han är pigg och glad som alltid.

Han är min första fågel så vart lite chockad, men han har ju tillgång till att flyga fritt i lägenheten så fort jag är hemma och han är väldigt social och hyfsat tam, inga problem att sitta på en eller bli kliad med hakan, lite försiktig med fingrarna ännu men det försöker jag vänja honom med så man snart kan klia honom.

Känner mig som en amatör men hur länge ruggar fåglar? Han tappa sin första långa fjäder den 24/3 men har inte tappat några fler stora fjädrar bara små fjädrarna.

• Hermioney
    lillajagsommor skrev 2012-04-01 23:01:36 följande:
    Min nymf har den senaste veckan börjat fluffa upp fjädrarna och ser ut som en boll. Är det vanligt? Något med vårkänslor att göra? Nymfen är 6månader nu i april.
    Den fryser.

När den fluffar upp fjädrarna kommer luft in mellan som värmer kroppen

Sjuka fåglar kan med ha fluffiga fjädrar men då brukar de sitta och "hänga"

Veterinären förklarade för oss:
    Sjuka fåglar märker man oftast inte att de är sjuka förrän det är försent. Försvarsbeteende för att inte bli uppäten i naturen.

När vår fågel var sjuk och fluffig visade det sig att han hade gått in i en djup depression. (Vi hade skaffat kanin som fick bo i en bur bredvid hans bur men efter att båda djuren fått vara på semester och kom hem gömda för varannan blev han bra igen
Svar på tråden Vad gör min nymf? Varför?