• Runder

Era bästa tips?

Hej!

Har varit hemma en vecka nu med en liten gosig tjej som inte klarar ut det här med att amma så himla bra. Hon får alltså ersättning som huvudmål och äter lite på mig som dessert

Snart börjar vi väl ge oss ut lite och jag tänkte be om era bästa tips då det gäller flaskmatning när man inte är hemma.

Kör ni med tetra-pak, blandar klart innan, har med termosar osv, osv. Vad har ni kommit på för klurigheter längs vägen som underlättar, ni som matar med flaska?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Era bästa tips?
  • Mälaröbo

Vi körde med färdiga tetror på nätter och utomhus. Vande dem tidigt att dricka dem rumstempererade så man inte behövde krångla med värmning mm.

• Annette65

Jag använder mig av en termos med varmt vatten, en flaska med kallt vatten, ersättning i doseringsdosa.( vattnet kokar jag alltid upp i vattenkokare först )  Sedan blandar jag det varma och kalla vattnet till drickbar temperatur och häller i det färdigdoserade ersättningen.Snabbt och smidigt. Det fungerar hur bra som helst. ( för oss iaf ). Lycka till !

• Alisa
    Mälaröbo skrev 2012-04-01 21:29:07 följande:
    Vi körde med färdiga tetror på nätter och utomhus. Vande dem tidigt att dricka dem rumstempererade så man inte behövde krångla med värmning mm.
    Smart!! När ni vande dem hur gjorde ni? Gav dem rumstemp en gång per dag eller bara när ni var ute...
  • La Lola

Tyckte inte det var jobbigt att ha med en termos med kokat hett vatten som jag blandade med vanligt kranvatten (som jag hade i en pet-flaska) till ättemp innan jag hällde i pulver...

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Mälaröbo
    Alisa skrev 2012-04-03 19:23:21 följande:
    Smart!! När ni vande dem hur gjorde ni? Gav dem rumstemp en gång per dag eller bara när ni var ute...

Jag lät dem få den rumstempad så fort det handlade om tetror oavsett var vi var. Kollade naturligtvis med bvc så att det var ok för deras magar. Dottern tog rumstempad direkt, men sonen testade några ggr innan det var helt ok.
  • Alisa
    Mälaröbo skrev 2012-04-03 20:59:40 följande:
    Jag lät dem få den rumstempad så fort det handlade om tetror oavsett var vi var. Kollade naturligtvis med bvc så att det var ok för deras magar. Dottern tog rumstempad direkt, men sonen testade några ggr innan det var helt ok.
    Tack  
  • Maria Mamma

Min son lärde sig aldrig att amma, jag kämpade på i typ sju veckor. I början var vi supernoga med vattnet och tetrorna. Men allt eftersom gjorde vi det enklare för oss. Smart drag av dig att fråga här!

Till natten: Koka upp vatten och häll i termos, fyll på med kallt så det blir fingervarmt. Vi hade termos klar och färdig doserade flaskor på natten. Att värma i micron tar ändå 30 sekunder och det är låång tid mitt i natten.

Ett annat tips är att ladda med många flaskor så ni inte behöver diska så ofta. Vi körde våra i diskmaskinen och kokade dem emellanåt. 

Vi lärde honom ganska tidigt  att dricka ljumna tetror, fast det var på sommaren och då kändes det naturligt med svalare dryck.

Lycka till!

blogg.vardguiden.se/diagnosmamma/

Svar på tråden Era bästa tips?