• pigg3liin

När började ni med smakisar till era små prematurer?

Hejsan!

Jag har en liten tjej som föddes den 20:e okt förra året, vecka 33+2. Men jag blir verkligen helsnurrig på hur vi ska räkna åldern på henne. Ibland ska man gå efter den korrigerade och ibland den okorrigerade.

Börjar fundera på lite smakisar nu när hon är snart 6 mån, okorrigerat.  Börjar det bli dags?

Hur har ni gjort? Räknat från när de egentligen föddes eller den korrigerade åldern?

Supertack på förhand :)

• Svar på tråden När började ni med smakisar till era små prematurer?
  • vännen

Du behöver normalt inte korrigera för mat om barnet är fött i v 33.

• yodi

isabella föddes i v 32+6, våran bvc tant rådde oss att vänta tills hon var minst sex månader, sen gick hon upp så pass bra av amningen så vi väntade tills hon var åtta månader (okorigerat)

• vivla

Julis är född v33+0 och vi tänkte vånta till fem mån! Dels för att hon känns så liten nu att det känns löjligt men också för att hon korr är iaf tre månader! Tycker också det är svårt att avgöra vår bvc sköterska sa att vi får bestämma själva! Förr gav man ju från tre mån, nu hörde jag att rekommendationen var 6 mån men det får väl va upp till var och en, huvudsaken är väl att man ger lite då och då för att smaka och vänja magen oavsett ålder där emellan dådå, om ni hänger med :)

• lullelind

Elwin är född v 28+o och vi började med smaksensationer ngr dagar innan han blev ett halvår okorrigerat. Motsvarar då korrigerat 3,5 månader, Gå bara bra och vi gå sakta sakta fram. 

• wockatz
    lullelind skrev 2012-05-30 20:11:26 följande:
    Elwin är född v 28+o och vi började med smaksensationer ngr dagar innan han blev ett halvår okorrigerat. Motsvarar då korrigerat 3,5 månader, Gå bara bra och vi gå sakta sakta fram. 
    Min Moa är född 28+1 och den 9 juni (på lördag) blir hon sex månader okorr. Givetvis har vi börjat fundera på smaksensationer men eftersom hon inte visar något intresse när vi äter så kommer vi nog att lugna oss...

Började ni för att det var dags eller för att han visade intresse?
    Vad började ni med? När började ni sedan med riktiga smakportioner? Blev det trassligt med magen?

Många frågor.. Glad
  • vivla

Jullan är fyra mån korr och sex mån nästa vecka. Vi började för tre veckor sen med små teskedar men sen blev hon dåli och fick ont i magen och då väntade vi! Började om görra veckan med mYCKET bättre resultat. Hon fick först en tesked i två dagar, och så ökade vi mängden var tredje dag. Nu är hon uppe i fyra teskedar barnmat. Både från 4 mån och 5-6 mån rekommenderat från burkarna (det är ju svårt att veta om man ska korrigera det där, tänker istället att vi har mer att välja på!) vi börja med senpers banangröt men då fick hon ont, pruttade nätterna igenom! Nu får hon bara pureer, typ potatis och majs, kyckling m grönsaker och hon älskar det! När vi bytt ut ett mål ska vi prova gröt på morgonen men har köpt hem nestles milda havregröt istället för banan från semper (semper har aldrig funkat gör oss) men vi började iaf tt ge lite på fingret ibland när vi åt när hon va tre mån korrigerat. Då väcktes hennes intresse och nu stirrar hon maniskt på oss när vi äter och vill smaka på det mesta, men man får ju försöka ta det lugnt :) eftersom er skrutt e lite mindre än min kan ni gott vänta med smakportioner tycker jag men vad kan jag :) börja ge på figret från er mat i några dagar och se hur hon reagerar! Det är ju så lite så det kan de inte få ont i magen av! Bara inget starkt såklart :)

wockatz skrev 2012-06-04 00:29:05 följande:
    Min Moa är född 28+1 och den 9 juni (på lördag) blir hon sex månader okorr. Givetvis har vi börjat fundera på smaksensationer men eftersom hon inte visar något intresse när vi äter så kommer vi nog att lugna oss... Började ni för att det var dags eller för att han visade intresse? Vad började ni med? När började ni sedan med riktiga smakportioner? Blev det trassligt med magen? Många frågor..

• lullelind

Vi började med blandat av vår egna mat från vårt finger. Mangopuré var det första han fick på sked, och sen har det blivit lite gröt. Magen krånglade lite i början med glutenintroduktionen men nu märker vi ingen skillnad. Fruktpureér är lättast o få i han. Vi introducerade lite havrevälling också från flaska. Bara ngr mililiter. Nu få han varierad kost av nan 1 + 2 o godnattvälling, havrevälling, gröt och varmrätt och fruktpure på burk. Ytterst små mängder. Vi började för han visade lite intresse, och han var redo för det bedömde bvcsköterskan och vi.

• wockatz

Tack snälla för svar.
    Tror vi ska avvakta ett tag till, livrädd att få trassel med magen igen men nu har jag ett hum om hur vi kan gå tillväga... :)

• Cocco

Här rekommenderades det att man korrigerar halvvägs ungefär. Men eftersom M hade problem med reflux så korrigerade jag fullt ut och vi började med smakportioner först när han var 6 månader korrigerat.

Svar på tråden När började ni med smakisar till era små prematurer?