• ProudMama

Akutsnitt pga primär värksvaghet vid första barnet, hur blev förlossningen av det andra?

Fler som blivit akutsnittade pga primär värksvaghet i kombination med hotande foster asfyxi?
    Jag blev akutsnittad pga detta i december 2011. Och har nu nästan 4mån efter börjat må riktigt dåligt över det.
    Har varit på aurorasamtal och blivit lovad hjälp i god tid för nästa förlossning och ett så kallat "kontrakt" där vi kommer överens om att t.ex prova en vaginal förlossning, men om minsta lilla tecken tyder på att det kan gå åt samma håll som sist, så avbryter dom och gör ett kejsarsnitt. Det känns jättebra tycker jag! För jag vill föda vaginalt. Lustgasen ska jag inte heller använda, utan har blivit lovad EDA tidigare istället. P.ga att jag inte minns min förra förlossning, säkert p.ga av både lustgas och chock!

Fler som varit med om liknande?
    Hur blev er andra förlossning? Vad fick ni för hjälp under nästa graviditet för att komma över rädslan för att det ska bli lika igen?

• Svar på tråden Akutsnitt pga primär värksvaghet vid första barnet, hur blev förlossningen av det andra?
  • Manjee

Hej! Hamnade i en liknande situation med min första. Jag fick hjälp att bearbeta den förlossningen innan jag blev gravid igen. Inför denna förlossningen hade jag kontakt med diverse personer innan för att prata, göra planer samt skriva ett kontrakt. Kändes riktigt bra. När det väl var dags så fanns mitt kontrakt både på förlossningen och jag hade en kopia i mina papper. Denna gången gick allt dock jättefort och jag hade gott om värkar. Personalen hade dock läst kontraktet och det kändes tryggt. Det var lite extra personal med under det hela samt så höll de väldigt noga koll på allt:) Det gick fint denna gång. Mitt tips är att du bearbetar din förlossning innan nästa graviditet.

• ProudMama
    Manjee skrev 2012-03-31 10:37:48 följande:
    Hej! Hamnade i en liknande situation med min första. Jag fick hjälp att bearbeta den förlossningen innan jag blev gravid igen. Inför denna förlossningen hade jag kontakt med diverse personer innan för att prata, göra planer samt skriva ett kontrakt. Kändes riktigt bra. När det väl var dags så fanns mitt kontrakt både på förlossningen och jag hade en kopia i mina papper. Denna gången gick allt dock jättefort och jag hade gott om värkar. Personalen hade dock läst kontraktet och det kändes tryggt. Det var lite extra personal med under det hela samt så höll de väldigt noga koll på allt:) Det gick fint denna gång. Mitt tips är att du bearbetar din förlossning innan nästa graviditet.
    Jag kommer absolut bearbeta denna förlossning, innan jag blir gravid igen. Eller innan vi ens kommer börja försöka... Men det känns faktiskt redan lite bättre, bara det att jag fått veta att jag kan prova på en vaginal, och går det inte eller jag inte tycker det känns bra - då kan jag få snitt istället! Och att vi kommit överens om att jag kan få EDA tidigare för att slippa lustgasen. Skönt att det funkade så bra för dig med kontraktet, att alla läst det och så! Och vad skönt att allt gick bra den andra gången! Hoppas verkligen jag kan få en vaginal förlossning nästa gång, vi har siktat in oss på hösten/vintern 2013 enligt sambon.
Svar på tråden Akutsnitt pga primär värksvaghet vid första barnet, hur blev förlossningen av det andra?