Lippans skrev 2012-03-31 17:53:25 följande:
Denna medicin är så pass stark och har en hel del biverkningar. Det är helt enkelt inte en medicin man ska äta mer än ett par veckor max. Sen får man göra en ordentlig utredning, ta reda på vad problemet är. Kan man inte åtgärda problemet, får man medicinera. Men inte med Stilnoct i över tio år!
Jag undrar hur TS slutade med stilnoct? Var läkaren noga inblandad i utsättningen? Fick TS nåt lättare för ångesten och sömnproblemen om hon ville sluta med stilnoct? Hela trådstarten låter kkonstig. Så här ska det inte gå till, alls!
Arbetar du inom vården så att det är därför du säger så? Eller är det bara din personliga åsikt?
Anonym skrev 2012-03-31 17:59:35 följande:
Jag tog den dagligen i två år. Fick sluta tvärt för att jag blev gravid. Det var inga problem. Jag tror det beror lite på. Jag kan dock inte sova men det har inte med medicinen att göra utan det var ju för det jag fick medicinen för från början.
Jag tycker det verkar som att dom som får problem är dom som börjar missbruka den, alltså inte bara tar den vid läggdags utan även för att lugna sig under dagen och som istället tar en nedtrappningsvecka när dom känner minskad effekt ökar dosen, använder medicinen som flykt från ångest. Jag hade endast sömnproblem inga ångest problem.
Jag tog 10 mg och som sagt, inga problem. Ingen ångest.
Allt är ju individuellt. Jag åt stilnoct i stora doser (ca 80mg/dag) och hade inga problem när jag slutade tvärt. Sedan finns det ju människor som tar det i normal dos och får svåra utsättningssymtom.