• Anonym

Stilnoct/Zolpidem

Denna medicin är en insomningstablett som är snabbverkande. Jag har fått det utskrivet sedan 1996 och ja vist är medicinen beroende framkallande och väldigt svår att bli av med! Har man fått medicinen för att man har svårt att somna så är dom bra! Men när jag slutade ta dom så har jag fått väldig ångest och oro samt att svårt att sova. Jag har har varit utan dessa piller i snart 2år och nu först kan jag somna naturligt utan mediciner.

• Svar på tråden Stilnoct/Zolpidem
  • Anonym

Inte för jag är säker på vad du vill ha för svar, men kan dela med mig av min egen erfarenhet av stilnoct.

Åt den varje natt i flera flera år. Men slutade huxflux för 8 månader sedan och har inte behövt dem en enda gång efter det. Sover jättebra. Stilnoct-beroendet är främst psykisk. Du har troligen inte kommit tillrätta med dina sömnproblem (och vad de bottnar i - ex: stress).

Lycka till!    

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-30 21:08:19 följande:
    Inte för jag är säker på vad du vill ha för svar, men kan dela med mig av min egen erfarenhet av stilnoct.

Åt den varje natt i flera flera år. Men slutade huxflux för 8 månader sedan och har inte behövt dem en enda gång efter det. Sover jättebra. Stilnoct-beroendet är främst psykisk. Du har troligen inte kommit tillrätta med dina sömnproblem (och vad de bottnar i - ex: stress).

Lycka till!    

Förlåt - läste för snabbt. Ser att du NU efter 2 år kommit tillrätta med sömnen. Vad skönt! Grattis! :)
  • Lippans

Vilken konstig läkare skriver ut medicinen så du kan äta den varje dag i flera år? Är han dum i huvudet?

• Queenie70
    Lippans skrev 2012-03-30 21:11:03 följande:
    Vilken konstig läkare skriver ut medicinen så du kan äta den varje dag i flera år? Är han dum i huvudet?

Varför är det konstigt? Många människor har kroniska insomningsproblem som faktiskt inte går över vad man än gör. Och då kan en sådan medicinering ge en person en helt annan livskvalitet och ett fungerande liv. Man ska naturligtvis vara klar över att det är en medicin man ska vara försiktig med och som kan ge toleransökning, men så länge man inte använder den till att berusa sig med och tar den enligt förskrivning ser jag inte att det skulle vara ett problem att äta den varje dag under resten av livet om så krävs. Finns många tillstånd som behöver daglig medicinering på olika sätt.
  • Lippans

Ja, när man läser TS  s¨verkar de ju hemskt bra. Jag arbetar på en VC och ingen av våra läkare skulle skriva ut medicinen på detta sätt. Verkar ju inte direkt som om TS är utredd ordentligt för sina sömnproblem utan istället har ätit dessa mediciner i över tio år. Det finns mycket hjälp att få. Detta är inte rätt väg som det låter på TS själv..

• Queenie70
    Lippans skrev 2012-03-31 17:35:18 följande:
    Ja, när man läser TS  s¨verkar de ju hemskt bra. Jag arbetar på en VC och ingen av våra läkare skulle skriva ut medicinen på detta sätt. Verkar ju inte direkt som om TS är utredd ordentligt för sina sömnproblem utan istället har ätit dessa mediciner i över tio år. Det finns mycket hjälp att få. Detta är inte rätt väg som det låter på TS själv..

Må så vara att en del läkare är slarviga med förskrivningar, men man kan nog inte säga rent generellt att det alltid är olämpligt att ta en viss medicin under tio år.
  • Lippans

Denna medicin är så pass stark och har en hel del biverkningar. Det är helt enkelt inte en medicin man ska äta mer än ett par veckor max. Sen får man göra en ordentlig utredning, ta reda på vad problemet är. Kan man inte åtgärda problemet, får man medicinera. Men inte med Stilnoct i över tio år!

Jag undrar hur TS slutade med stilnoct? Var läkaren noga inblandad i utsättningen? Fick TS nåt lättare för ångesten och sömnproblemen om hon ville sluta med stilnoct? Hela trådstarten låter kkonstig. Så här ska det inte gå till, alls! 

• Anonym

Jag tog den dagligen i två år. Fick sluta tvärt för att jag blev gravid. Det var inga problem. Jag tror det beror lite på. Jag kan dock inte sova men det har inte med medicinen att göra utan det var ju för det jag fick medicinen för från början.

Jag tycker det verkar som att dom som får problem är dom som börjar missbruka den, alltså inte bara tar den vid läggdags utan även för att lugna sig under dagen och som istället tar en nedtrappningsvecka när dom känner minskad effekt ökar dosen, använder medicinen som flykt från ångest. Jag hade endast sömnproblem inga ångest problem.

Jag tog 10 mg och som sagt, inga problem. Ingen ångest. 

• DreamBitch
    Lippans skrev 2012-03-31 17:53:25 följande:
    Denna medicin är så pass stark och har en hel del biverkningar. Det är helt enkelt inte en medicin man ska äta mer än ett par veckor max. Sen får man göra en ordentlig utredning, ta reda på vad problemet är. Kan man inte åtgärda problemet, får man medicinera. Men inte med Stilnoct i över tio år!

Jag undrar hur TS slutade med stilnoct? Var läkaren noga inblandad i utsättningen? Fick TS nåt lättare för ångesten och sömnproblemen om hon ville sluta med stilnoct? Hela trådstarten låter kkonstig. Så här ska det inte gå till, alls! 
    Arbetar du inom vården så att det är därför du säger så? Eller är det bara din personliga åsikt?
    Anonym skrev 2012-03-31 17:59:35 följande:
    Jag tog den dagligen i två år. Fick sluta tvärt för att jag blev gravid. Det var inga problem. Jag tror det beror lite på. Jag kan dock inte sova men det har inte med medicinen att göra utan det var ju för det jag fick medicinen för från början.

Jag tycker det verkar som att dom som får problem är dom som börjar missbruka den, alltså inte bara tar den vid läggdags utan även för att lugna sig under dagen och som istället tar en nedtrappningsvecka när dom känner minskad effekt ökar dosen, använder medicinen som flykt från ångest. Jag hade endast sömnproblem inga ångest problem.

Jag tog 10 mg och som sagt, inga problem. Ingen ångest. 
    Allt är ju individuellt. Jag åt stilnoct i stora doser (ca 80mg/dag) och hade inga problem när jag slutade tvärt. Sedan finns det ju människor som tar det i normal dos och får svåra utsättningssymtom.
Svar på tråden Stilnoct/Zolpidem