• Anonym (Aldrig 1 Växjöbo)

100 orsaker till att inte flytta till Växjö!

Nä nu har jag fått nog, världen behöver få veta! Död

Här kommer ett utkast på min lista om 100 orsaker till att inte flytta till Växjö.
    Jag önskar att någon hade berättade sanningen för mig när jag en gång ställde frågan här på fl om hur det var att bo och leva i Växjö. 

Kollektivtrafiken fungerar dåligt, bussarna kommer 10 minuter för tidigt och åker förbi en när de ser att man springer mot den. De släpper inte in en i rondellerna, utan gör i ett lämmeltåg efter varandra utan att släppa in från annat håll. De söndagskör i 65 km/ h på 100 vägar och när det blir dubbelfiligt så ökar de farten till 105 km/h.

Kommunen fastanställer inte om man inte har rätt utbildning för jobbet och om man fortfarande har LAS dagar kvar. (visstidsanställd i 2 år inom en 5 års period).

De överutnyttjar timvikarier, utan dem hade ordinariepersonal aldrig kunnat få vara hemma när de är sjuka. De privata vårdbolagen (ex, Försunda) erbjuder anställningar med en månads uppsägningstid, har ingen vikariepool och vid exempel vårdtagarens bortgång, har de ingen internrekrytering. Vilken trygg anställning, glöm husköp. De nekar till undersköterska – validering/utbildning på grund av ett slutgiltigt gymnasiebetyg och hänvisar till Yh –vårdutbildningar på heltid. Vill man ta bort födelsemärken med laser istället för att skära bort dem och är beredd på att betala extra för det. Så nekar de till det på grund av tankesättet att ”så gör vi inte här”. De ursprungliga Växjöbona släpper inte in nyinkomlingar i bekantskaper, de är kända för att vara väldigt slutna.  Utlänningarna här är MYCKET sämre på det svenska språket än förorten i exempelvis Stockholm, inte undra på varför. Frågar man passagerarna på bussen om namnet på nästa busshållplats så svarar de otrevligt tillbaka på frågan, att man får minsann hålla koll på sådant själv. Frågar man någon om vägbeskrivningen till närmaste bankomat i Växjö centrum så svarar 3/4 att det inte vet vägen. De har ett ända köpcentrum, som heter Grand Samarkand. Reklamen sägs vara att det är Smålands bästa köpcentrum. De har inte ens ett barnvärnligt lekutrymme, utan ett blöjbyte och amningsutrymme som mer påminner om ekots främsta rum av alla. Underligt, kan tyckas med tanke på hur många småbarnsföräldrar det ändå finns där. När man går till en lekplats med sitt barn där en annan förälder leker med sitt barn, dröjer det knappt 5 minuter tills den föräldern har gått vidare med sitt barn. Kyrkorna, röda korset, ett par olika bvc:n är de ända instanserna som erbjuder en så kallad öppen förskola. Det finns inga kommunala alternativ. Kyrkans öppna förskola, påminner mer om kyrkans barntimmar än något annat.

Listan kan göras lång och jag kommer att uppdatera den här allt eftersom.

Det blir en flytt hem snart ååh vad jag längtar, till en mer liberal stad! Cool

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-04 23:06
    Jag kommer att uppdatera den här allt eftersom som och även lägga till andras erfarenheter i listan här.

Berätta gärna mer själva om ni bor eller har bott här!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-11 23:02
    Nä nu har jag fått nog, världen behöver få veta!
    Här kommer ett utkast på min lista om 100 orsaker till att inte flytta till Växjö
    Jag önskar att någon hade berättade sanningen för mig när jag en gång ställde frågan här på fl om hur det var att bo och leva i Växjö.

1. Kollektivtrafiken fungerar dåligt, bussarna kommer 10 minuter för tidigt och åker förbi en när de ser att man springer mot den.

2. De släpper inte in en i rondellerna, utan gör i ett lämmeltåg efter varandra utan att släppa in från annat håll.

3. De söndagskör i 65 km/ h på 100 vägar och när det blir dubbelfiligt så ökar de farten till 105 km/h.
    4. Frågar man passagerarna på bussen om namnet på nästa busshållplats så svarar de otrevligt tillbaka på frågan, att man minsann får hålla koll på sådant själv.

5. De flesta bussar går bara var 30:e minut eller mer sällan (och som sades ovan, håller inte tiden mm).

6. Ingen vettig mänska vill bo i Växjö. På min mans jobb är det 250 anställda, den som bor närmast bor 4 mil från stan!

7. Kommunen fastanställer inte om man inte har rätt utbildning för jobbet och om man fortfarande har LAS dagar kvar. (visstidsanställd i 2 år inom en 5 års period).
    8. De överutnyttjar timvikarier, utan dem hade ordinarie personal aldrig kunnat få vara hemma när de är sjuka.

9. De privata vårdbolagen (ex, Frösunda) erbjuder anställningar med en månads uppsägningstid, har ingen vikariepool och vid exempel vårdtagarens bortgång, har de ingen internrekrytering. Vilken trygg anställning, glöm husköp.

10. De nekar till undersköterska ? validering/utbildning på grund av ett slutgiltigt gymnasiebetyg och hänvisar till Yh ? vårdutbildningar på heltid.

11. De ursprungliga Växjöbona släpper inte in nyinkomlingar i bekantskapen, de är kända för att vara väldigt slutna.

12. Utlänningarna här är MYCKET sämre på det svenska språket än förorten i exempelvis Stockholm, inte undra på varför.

13. Frågar man någon om vägbeskrivningen till närmaste bankomat i Växjö centrum så svarar 3/4 att det inte vet vägen.

14. De har väldigt dålig lokalkännedom om deras egen stad. Om stället ligger mer än 10 meter från deras egen bostad har de sannolikt aldrig hört talas om det.

15. De har ett enda köpcentrum, som heter Grand Samarkand. Som enl. reklamen sägs vara att det är Smålands bästa köpcentrum. De har inte ens ett barnvärnligt lekutrymme, utan ett blöjbyte och amningsutrymme som mer påminner om ekots främsta rum av alla.
    Underligt, kan tyckas med tanke på hur många småbarnsföräldrar det ändå finns där.

16. När man går till en lekplats med sitt barn där en annan förälder leker med sitt barn, dröjer det knappt 5 minuter tills den föräldern har gått vidare med sitt barn.

17. Kyrkorna, röda korset, ett par olika bvc:n är de enda instanserna som erbjuder en så kallad öppen förskola.

18. Det finns inga kommunala alternativ. Kyrkans öppna förskola, påminner mer om kyrkans barntimmar än något annat.

19. Vill man ta bort födelsemärken med laser istället för att skära bort dem och är beredd på att betala extra för det. Så nekar de till det på grund av tankesättet att ?så gör vi inte här?.

20. När de skall göra ett klamydiaprov på kvinnor med urinprov, topsar de i stället urinröret (som gör extremt ont). "För så gör vi här".

21. Remisser från läkare i övriga Sverige tas inte på allvar. "Läkare från staden X går inte att lita på så vi måste göra vår egen bedömning".

22. Kvinnor ska inte prata, skratta och ta för sig. De ska sitta tysta och lyssna - det är så man blir omtyckt.

23. De tycker inte om att man säger emot sin man.

24. Den som läser böcker anses som dum i huvudet i Växjö så fyll bokhyllan med porslinskatter.

25. Det går inte att lära känna någon genom att prata med dem. Även när de är artiga så betyder det ingenting.

26. De tycker inte om när du säger något smart för då kan det kommas ignoreras tills din man (eller någon annan) upprepar det du just sade. Då kommer alla att tycka att HAN är så smart.

27. Det finns ett starkt skäl till att studenterna vid universitetet inte vill vara inne i Växjö - de blir extremt dåligt bemötta. De som bor i Växjö anser att all statistik är lögn.

28. De säljer inte gärna sina begagnade saker exempelvis på blocket, då de inte tycker om att sälja till ett lägre pris än inköpspriset. Där av det dåliga utbudet på begagnade saker på nätet.

29. De hyr ut råtthål till rum, med alltså en väldigt låg standard, till ockerhyror och då till företrädesvis studenter/veckopendlare.

30. De har knappt några anslagstavlor utplacerade i kommunen. På statsbiblioteket har de placerat anslagstavlan för privat annonsering längst ner i en källarlikande miljö, vem går ner dit liksom?

31. Till min stora förvåning har jag upptäckt att många växjöbor aldrig har varit bosatta utanför kommungränsen. Det gör det kanske enklare att tycka om staden.

32. De är väldigt hemmakära och bosätter sig helst inte längre bort än 5 mil från Växjö.

33. De mest populära aktiviteterna i Växjö är, Grand Samarkand, Leos lekland, promenad runt Växsjön, poängpromenad, mata skrikande fiskmåsar och kajor vid Växsjön i hop om att endaste långsam anka skall få sig en tugga av brödet, äta en slabbig lunchbuffé på någon av de mediokra restaurangerna i stan, ta en öl på Stars and Strips, ta en fika på Condeco, gå till kyrkans aktiviteter, bada på Medleys äventyrsbad, besöka utvandrarmuseet om man nyinflyttad, vill säga.

34. Vi har träffat människor som har bott i här i Växjö i flera år och känner sig fortfarande som nyinflyttade då de aldrig blivit insläppta i samhället.

35. Tydligen är man inom kommunen väl medvetna om växjöbonas oförmåga att släppa in nyinflyttade i det sociala umgänget att det har inrättat en ?Medflyttarakademi?. Som skall hjälpa nyinflyttade/medflyttande att komma på plats med både bostad och jobb. Jag kan säg att det fungerar så där. Vår kontakt på Medak verkade mest intresserad av att anordna cocktailpartys och andra aktiviteter som går ut på att nyinflyttade skall få träffa andra nyinflyttade. Det vill säga, att de där med inte ska behöva besvära de ursprungliga växjöborna med att vilja umgås.

36. Den gängse häsningsfrasen växjöbor emellan är ?Moderata hälsningar?. Vad är det för fel på ?Sieg Heil?, då? (Ironisk).

37. I Växjö ges sällan några rock-konserter för i en tjänstemannastad uppskattas endast ?finkultur?. Trots att ?The Ark? har sin begynnelse här ifrån.

38. Om de säger att de skall ringa tillbaka, så räkna inte med det. (Myndighetsfolk, utbildningssamordnare, journalister, privatpersoner, vårdpersonal).

Vill ni vara med och uppdatera?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-11 23:07
    39. Jag har sällan skådat en stad som har vunnit pris för så många olika saker. Sveriges grönsaste stad, bästa köpcentrum i Sverige, bästa arbetsplats. Man får dessutom bara veta att det är Växjö, Grand Sammarkand köpcentrum, Hemtjänsten i xxx som vinner pris för ditten och datten. Inte vilka som kom 2, 3:a.
  • Svar på tråden 100 orsaker till att inte flytta till Växjö!
    vildaungarnasmamma skrev 2012-03-30 11:59:09 följande:
    Tycker att hela Småland stämmer in på det du just skrev...
    Jo det är ju förstors möjligt. Men jag kan ju bara skriva om mina erfarenheter om här i Växjö eftersom det är där jag bor just nu.

Men jag har märkt att folk som har bott i ännu mindre orter runt om kring är mer utåtriktade än Växjöborna. Så där kan det nog skilja sig en aning tror jag. 
  • Anonym (kp)

kul läsning men varför flyttar du inte?

Anonym (kp) skrev 2012-03-30 12:44:32 följande:
    kul läsning men varför flyttar du inte?
    Jo det skall vi som sagt göra.  Till en något mer liberalTungan ute stad.

Oj så många som har läst det här inlägget!
    Bra! 

• Anonym (Du har så rätt!)

16. De vägrar att göra klamydiaprov på kvinnor med urinprov och topsar i stället urinöret (som gör extremt ont). "För så gör vi här". 
    17. Remisser från läkare i övriga Sverige tas inte på allvar. "Läkare från staden X går inte att lita på så vi måste göra vår egen bedömning". 
    18. Om du inte har sex med din man när han vill och på det vis han vill är du en dålig fru.
    19. Om du och din man gemensamt kommer överens om var ni ska bo är han en toffel och du en bitch - det är mannen som bestämmer i familjen.
    20. Kvinnor ska inte prata, skratta och ta för sig. De ska sitta tysta och lyssna - det är så man blir omtyckt.
    21. Den som läser böcker anses som dum i huvudet i Växjö så fyll bokhyllan med porslinskatter.
    22.  Man måste på allvar vara försiktig om man går ut på krogen pga. av alla slagsmål - detta gäller även dörrvakterna. 
    23. Om man bor i Växjö måste man tycka att NK i Göteborg är den coolaste butiken i Växjö.
    24. Du får inte låta dina ambitioner sträcka sig längre än frisör, florist eller servitris. (TS: Lägg omedelbart ner planerna på att bli sjuksköterska, allt för avancerat och du måste i alla fall sluta arbeta när du får barn!)
    25. Det går inte att lära känna någon genom att prata med dem. Även när de är artiga så betyder det ingenting.

(Jag delar f ö helt din uppfattning om punkterna ovan).  

• Wickedblue

Hahaha det roligaste jag läst på länge.Vet var jag ska åka på semester i sommar.

26. Om du säger något smart så kommer det att ignoreras till din man (eller någon annan) upprepar det du just sade. Då kommer alla att tycka att HAN är så smart. 
    27. Det finns ett starkt skäl till att studenterna vid universitetet inte vill vara inne i Växjö - de blir extremt dåligt bemötta.
    28. De som bor i Växjö anser att alla statistik är lögn.
    29.  Du får aldrig, aldrig, aldrig säga emot din man. Aldrig. 
    30.  Många bussar går bara var 30:e minut eller mer sällan (och som sades ovan, håller inte tiden mm). 

(Älskar denna tråden - och du ska veta att vi inte är ensamma!!!!) 

Wickedblue skrev 2012-04-04 22:35:03 följande:
    Hahaha det roligaste jag läst på länge.Vet var jag ska åka på semester i sommar.
    Jag och några av mina vänner har pratat om att anordna bussresor... för det finns många som har svårt att tro att det här händer i Sverige, idag.... 
  • Solaika

Märkligt.. Syrran flyttade till Växjö för 3 år sen för att plugga. Tar examen nu o hör o häpna, hon har massor med vänner, träffat en man och väljer att bo kvaar där nere. Så SÅ illa kan det inte vara.

Svar på tråden 100 orsaker till att inte flytta till Växjö!