• sophiie

problem i skolan, hjälp önskas

Kort fakta:
    Son 12 år går i privat skola i sthlm området.
    Han har diagnosen ODD (trotssyndrom) samt språkstörning.

det går åt pipsvängen gällande skolan. Han klassas alltid som den jobbigaste. Han får ofta utbrott då han känner att ingen lyssnar på honom eller förstår hur han känner. Han har ett åtgärdsprogram som inte följs.
    Igår sprack det för mig.

En förälder kom fram till honom innan skolans start, bakgrunden var att min son och hennes son hade bråkat dagen innan. Rasistiska uttalande från sonens håll.. Samt att min son slog hennes son i ryggen. Hon sa iaf att han inte får röra eller störa honom igen.
    Sonen sa detta när han kom hem.
    Ringde upp mamman, och hon sa då även att läraren hade sagt följande: vi ska ha möte med pojken och hans mamma. För att han säger rasistiska uttalande till fler barn.
    Detta är väl sekretess? Vi ska ha ett möte gällande åtgärdsprogrammet !

Sen senare under dagen ringde hans lärare upp eftersom jag hade försökt att få tag på henne, då kom följande information fram, att mamman hade bett min son att be om ursäkt till hennes son. De gick upp tillsammans till hennes sons klassrum och blev tvingad att säga ursäkta till pojken inför hela klassen. Läraren stoppade inte detta.

Under kvällen berättade sonen varför han hade slagit till honom och kallat honom P-jävel. Pojken hade tydligen börjat med att säga N*ger till min son. Min son mulatt, hennes som är vit med ursprung Polen. Det är fel av min son att slå, det är fel av killarna att kalla varandra fula ord. Men som vanligt, ser varken skolan eller någon annan vad som bidrog till att sonen blev arg.

Jag fick reda på detta bråk mellan killarna igår när sonen kom hem och berättade vad som hade hänt. Lärarna hade inte informerat mig om detta. Så det kom som en chock för mig. För annars blir jag alltid informerad per  telefon eller mail om det har inte inträffat något.

Summan av kardemumman, vare sig min son eller hans skolkompisar mår bra av situationen. Då han lätt agerar utåt, då han inte får den hjälpen han önskar. Vi har lagt in förslag att han ska kunna vända sig till en lärare som han kommer bra överens med, men detta har inte kommit igång.

Japp, min son måste få komma in på en språkskola då han inte förstår allt i samma grad som vi andra gör, så att säga. För att undvika missförstånd pga språket. Vilket är 90% av problemen i skolan.

Idag är han hemma, jag kan inte låta honom gå dit idag.

Vad kan jag göra som mamma?

• Svar på tråden problem i skolan, hjälp önskas
  • SIN74

Du ska fortsätta göra det du gör. Få skolan att förstå hur du och grabben upplever det hela. Det är inte lätt att bemöta dessa godingar. De är alla unika och har olika svårigheter men man måste ge allt för att hitta sätt som fungerar. Alla barn har rätt till en bra skolgång.
    Kanske är en annan skolform bättre men till dess att ni har annan plats måste ni kämpa.

Nej, man får inte lämna ut sådana uppgifter som att ni ska ha ett möte. Det räcker med att säga "Vi arbetar med alla barn!"

Blir så lesen av att höra när barn far illa för att det är svårt med bemötandet. Stå på dig och gör vad du kan för att ge din bild av vad som fungerar med grabben. Hjälp skolan hjälpa!

Om det är så mycket med språket borde ju grabben ha en assistent?

• ventilera mera

Jag reagerar på flera saker du skriver.

För det första; Ett åtgärdsprogram som inte följs är allvarligt. Redan där brister skolan grovt. Upprättas ett åtgärdsprogram har skolan en skyldighet att fullfölja de punkter de förbundit sig till och som ni kommit överens om.

För det andra; Ja, det är ett brott mot tystnadsplikten. De får under inga omständigheter tala om vad din son gör eller säger i skolan för andra människor.

För det tredje; Att låta en förälder kliva in och göra en sån sak och stå bredvid och titta på är ett grovt övertramp av personalen. Jag hatar verkligen alla skrik och rop om kränkning hit och kränkning dit som folk har alldeles lätt för att använda - men en sån här sak hamnar verkligen i det facket.
    Är det dessutom som din son säger att det andra barnet kallade honom saker först så är ju hela situationen - ursäkta - helt åt helvete. Det rättfardigar ju inte det din son sagt, men det är ju väldigt mycket enklare att sånt slinker ur munnen om man först blivit kallad fula namn. Sen kan man ju undra vad det var som gjorde att personalen - och mamman - tyckte att din son skulle förnedras och hennes slippa undan.

Alla punkterna är en bra grund för att anmäla skolan, och hade jag varit du hade jag först pratat med personalen öga mot öga och bett om en väldigt bra förklaring, och får du inte det så gå vidare uppåt. Ett sånt här fall borde få vilken rektor som helst att lyssna på vad du har att säga, jag vet iallafall att min chef skulle göra det...

Svar på tråden problem i skolan, hjälp önskas