• Lyckligajag78

Snart andra barnet och vill ge flaska från början. Allergier?

Jag har bf i juli och har lite frågor angående att ge flaska från början. Vet att det är många som har fnytt på näsan åt att jag inte vill amma. Men det är mitt beslut och ingens annans... 

Har en dotter på fyra och henne helammade jag i 6 månader. Hon fick nog inte ens smakportioner förrän hon var 5-6 månader. Hon åt var 3:dje timme nästan dygnet runt. 

Min man kommer vara delaktig från början med nya bebisen och även min dotter kan ju ge flaska om hon vill någon gång Jag vill att det ska gå så enkelt och smidigt som möjligt och mår jag bara bra och har en mätt bebis så ordnar sig nog allt.

Har lite funderingar: 

*Sover barn mera på natten/över lag vid ersättning? 
    *Tyckte ni att det var bökigt med flaskor osv (speciellt mitt i natten)?

*Det sägs ju att allergier tom kan öka vid amning. Jag har inga allergier alls och tror att barnet ärver allergier redan i fosterstadiet. Min dotter har inte en enda allergi.
    Hur är era tankar om detta?

*Ni som inte ammat, har ni ångrat er???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-31 16:44
    Jag hade ett helskotta med min dotter som är fyra år i dag. Hon käkade mest var tredje timme dygnet runt tills jag slutade amma vid 6 månaders ålder. Jag kan säga så här, jag ångrar, eller rättare sagt jag hade önskat att människor hade sagt till mig att ta ersättning för guds skull!!! Vet en bekant som berättade hur lättad hon hade blivit när jag sa att jag skulle sluta amma. Ebba bara skrek och skrek efter mat hela tiden.

Hade både urinvägsinfektion, förstoppning de första månaderna och bröstinflammation, såriga bröstvårtor så jag skrek rätt ut när jag skulle amma. Det blödde över allt där det kunde blöda så att säga Nu kan ja le åt eländet, då tyckte jag det var ok tror jag, tänkte inte på att jag egentligen var ett vrak. Var nog stolt över att orka amma, men till vilket pris???

Nu tills det här barnet kommer är jag mer förberedd och vet hur det känns och hur jag upplever situationen.

Att ha en nödutgång känns som en befrielse. Men det kanske blir ett lugnt barn, ett barn som kanske sover mer än vad lilla E gjorde.

Jag vill inte bara göra om samma "misshandel av mig själv" igen. Den här gången måste jag sätta mig också före och se till hur jag mår.
    Det känns himla bra, vi är nog rätt härdade både min man och jag.
  • Svar på tråden Snart andra barnet och vill ge flaska från början. Allergier?
  • tidigareplatt

Jag ammade 3 månader och det var 3 månader för mycket. Värken i bröstvårtorna var värre än krystvärkarna.

Vad det gäller bökiga flaskor, visst är det bökigt men man kan förbereda vatten i termos och pulver i doserare och ha bredvid sängen så slipper man gå till köket.
    Jag fick stora problem med nacken när jag ligg-ammade så jag var ändå tvungen att gå upp och sätta mig bekvämt.

Sömnen påverkades inte alls av när jag började med flaska, min dotter sov 10-11 timmar i sträck från ca 1 månads ålder och ammases och det fortsatte när jag började med flaska.

Gör det som känns bäst för dig

• Smulan 89

Väntar också barn nr 2 och funderar på att ge flaska från början. Ammade bara i 2 dar med sonen, då han föddes sjuk och opererades 4 dagar gammal. Det lilla jag ammade var hemskt. Det gjorde ont och jag kändes aldrig att det var det minsta mysigt. Då han var sjuk så pumpade jag ur istället. Det var toppen. Han åt så lite (tarmfel), så jag pumpade ur i 3 mån och sen hade jag mjölk i frysen tills han var 6 mån. fick för mig att jag ville ge honom min mjölk, så därför pumpade jag ur. Vet inte ännu hur jag ska göra med nästa barn.
    Har inte ångrat att jag inte ammade. Har njutit av att slippa om jag ska vara ärlig.
    Kan inte svara på dina andra frågor, då sonen hade och har fortfarande dropp, så han har aldrig ätit på natten.  

• Lyckligajag78

Tack för era svar, vet fortfarande inte hur jag ska göra. Men det är kanske ingenting man bara kan bestämma sådär. Kanske lägger jag ner amningen helt och bara kör flaska, kanske jag pumpar någon/några gånger om dagen vi får se, spännande

• Jumbopolly

Jag förstår dig helt och fullt att du inte vill amma..
    Har själv suttit i de tankarna nu inför andra barnet.
    Jag ammade mitt första barn i en månad med enbart bekymmer och slit. därefter blev jag tvingad av läkarna att sluta amma för min son var mjölkproteinallergiker. han fick alltså växa uppp med ersättning och flaskor.
    Jag tyckte det var SUPERSMIDIGT...
    Mycket enklare att fixa ersättning i flaska, mata och barnet är helt nöjt än att amma stup i ett och ligga och böka runt på natten och sedan var han ändå inte nöjd.
    Nu skrek min son iaf trotts detta men det pga att han inte tålde ersättningen heller som läkarna skrev ut men han var iaf mätt.

Den här klyshan om att man blir mer allergisk om man flaskmatas stämmer inte.. Känner väldigt många som flaskmatats och inte är allergiker och känner många som helammats LÄNGE som är superallergiska så vilket är bäst?
    Min kompis gjorde så (hon hade extremt mycket mjölk) att hon pumpade ur på morgonen (MASSOR) som de sedan matade med i flaska under hela dagen. Detta kan dock inte alla göra men en del går det ju på..
    Jag tycker att du väljer helt själv. Det ska kännas bra öfr dig och du skall må bra..
    Förbered till nätterna med varmt vatten i termos, ha en burk där du kan lägga i flera färdiga portioner med pulver bara att hälla upp så slipper du mätandet också mitt i natten.
    Tror det kommer gå jättebra för dig..
    lycka till...
    Flaskmata på du!! =)           

• Höghus

Att säga att det är en klyscha att flaskade barn har större risk att bli sjuka/allergiska/få astma är bara okunnigt. Det är ingen klyscha utan vetenskapligt bevisat. I ersättning finns inga anitkroppar etc. Dock är det just en ökad risk sett över en hel population och inget som drabbar alla. Det finns många kärnfriska flaskade barn och utan allergier i familjen verkar ju ditt barn ha ett bra utgångsläge TS.

• Dr Mupp
    *Sover barn mera på natten/över lag vid ersättning? 
    Nej, iaf gjorde inte mitt flaskmatade barn det. 

*Tyckte ni att det var bökigt med flaskor osv (speciellt mitt i natten)?
    Det var asbökigt. Man var tex tvugen att veta hur många flaskor bebisen skulle komma att äta under den tiden man var borta och plocka ner så många. räknade man fel på tiden eller på flaskorna fick man problem och mer än en gång har jag fått panikköpa tetror och hälla upp i endast avsköljd flaska för att det drog ut på tiden eller hon ville ha flaska fler gånger än jag räknat på. 
    Nätterna var inte roliga, om man ammar och får till liggamning kan man lägga till barnet och somna om, det går inte med flaskbarn utan då får man kliva upp och skaka ersättning pch sen behöver man vara vaken tills barnet somnat. Trots att jag och maken tog varannan natt så sov jag mycket sämre när jag flaskade än när jag ammade.

*Det sägs ju att allergier tom kan öka vid amning. Jag har inga allergier alls och tror att barnet ärver allergier redan i fosterstadiet. Min dotter har inte en enda allergi.
    Hur är era tankar om detta?
    Min flaskmatade dotter är mulitallergisk (pälsdjur, pollen, nötter, latex, damm mm). Men så är också ett av mina ammade barn också mulitallergisk (pälsdjur, pollen, skaldjur + astma). Ersättning ger en viss ökad risk för framförallt komjölksproteinallergi. Men det finns fler hälsorisker med ersättning som tex, diabetes, fetma och cancer.  Skillnaderna syns dock endast på populationsnivå, på individnivå går det inte att säga nått specifikt.

*Ni som inte ammat, har ni ångrat er???
    Ja, jag önskar fortfarande 8,5 år senare att jag hade fått amningen att fungera och jag är glas att jag kunnat amma mina andra barn.. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Lyckligajag78
    Jumbopolly skrev 2012-03-31 03:35:43 följande:
    Den här klyshan om att man blir mer allergisk om man flaskmatas stämmer inte.. Känner väldigt många som flaskmatats och inte är allergiker och känner många som helammats LÄNGE som är superallergiska så vilket är bäst?
    Precis jag tror inte heller att det stämmer med att allergier ökar vid flaskmatning, tror att arvet påverkar mera... 

Hade varit ""intressant"" att se om min dotter fått allergi om jag flaskmatat henne istället för amning 6 månader som jag gjorde då. Missförstå mig rätt när jag säger så här Jag har inga allergier och jag tror arvet spelar mycket större roll än som jag gjorde, ammade henne efter att hon fötts. 

Om jag skulle vara jätteallergisk kan det ju tom vara en risk att amma barnet då man kan överföra överkänsligheten till barnet. Dela genom arvet och genom amningen.  
  • chanella
    Lyckligajag78 skrev 2012-03-31 16:33:29 följande:
    Om jag skulle vara jätteallergisk kan det ju tom vara en risk att amma barnet då man kan överföra överkänsligheten till barnet. Dela genom arvet och genom amningen.  
    Vad ligger till grund för ditt uttalande ovan?

Länka gärna då jag är intresserad av att veta mer om amning vs. flaskmatning och allergier.
  • Lyckligajag78
    barnlakaren.se/aktuella%20debatter/aktuella%20debatter/nr2.2010.pdf
    Hittade en bra länk med bra källa, viktigt annars kan man få tag i typ vilken info som helst av folk som tror de vet

Orsaker till allergi  

Arvet spelar den största rollen – man ärver en benägenhet att bilda allergiantikroppar. För ett barn med en allergisk förälder är risken ca 25% att utveckla allergi, om båda föräldrarna är allergiker är risken upp till ca 50%. 

Källa www.tryggabarn.nu/start/barns-sjukdomar/astma-och-allergi/allergi-overkanslighet 
  • Dr Mupp
    Lyckligajag78 skrev 2012-03-31 20:21:10 följande:
    barnlakaren.se/aktuella%20debatter/aktuella%2...
    Hittade en bra länk med bra källa, viktigt annars kan man få tag i typ vilken info som helst av folk som tror de vet

Orsaker till allergi  

Arvet spelar den största rollen – man ärver en benägenhet att bilda allergiantikroppar. För ett barn med en allergisk förälder är risken ca 25% att utveckla allergi, om båda föräldrarna är allergiker är risken upp till ca 50%. 

Källa www.tryggabarn.nu/start/barns-sjukdomar/astma... 
    Jag skulle gärna vilja ha en källa på att man överför känsligheten via amningen.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • chanella
    Lyckligajag78 skrev 2012-03-31 20:21:10 följande:
    barnlakaren.se/aktuella%20debatter/aktuella%2...

Orsaker till allergi  

Källa www.tryggabarn.nu/start/barns-sjukdomar/astma... 
    Jag hittar inget om att amning kan öka riskerna...

Precis som Dr Mupp så undrar jag vart du har fått det ifrån?
  • Höghus

Ett annat tips är att googla bamsestudien+ amning och läsa vilka resultat forskarna på KI (Karolinska ) kommit fram till.

Svar på tråden Snart andra barnet och vill ge flaska från början. Allergier?