• Elsis00

Hur hög kommer han att bli?

Jag vet att det är olika från individ till individ men jag tänkte att man kanske ändå kan säga på ett ungefär vad mankhöjden blir?

Jag har precis köpt en 3 årig halvblodshingst (som blir vallack i veckan). Hans mamma är 167cm och hans pappa är 169cm, jag skulle tippa på att han nu är runt 156-158cm. Hur hög kommer han att bli? Eller han kanske inte kommer växa något mer än att jämna ut kroppen?

• Svar på tråden Hur hög kommer han att bli?
  • cajsasmamma

Svårt att gissa hur stor han kommer och bli men han kan fortfarande växa i 5år till , men han kanske blir ca 165cm. Men jag tycker att det är viktigt att när unghästar kommer i en växtperiord så ska man inte belasta dom för mycket.

är han bakhög nu?  ser han valpig ut? 

• Elsis00

Okej, nej att inte belasta dom vet jag, tänkte att han ska få gå och äta upp sig över sommaren och sedan börja tömköra och vänja vid sadel i höst.

Han är inte speciellt bakhög utan ganska jämn i kroppen men däremot ser han väldigt valpig och klen ut Skrattande

• cajsasmamma
    Elsis00 skrev 2012-04-01 08:35:45 följande:
    Okej, nej att inte belasta dom vet jag, tänkte att han ska få gå och äta upp sig över sommaren och sedan börja tömköra och vänja vid sadel i höst.

Han är inte speciellt bakhög utan ganska jämn i kroppen men däremot ser han väldigt valpig och klen ut Skrattande
    Tömköra kan du börja med redan nu om du vill. Men om han är en "klenis" så kanske kan växer till sig lite till.
  • sun69shine
    Elsis00 skrev 2012-03-30 06:34:39 följande:
    Jag vet att det är olika från individ till individ men jag tänkte att man kanske ändå kan säga på ett ungefär vad mankhöjden blir?

Jag har precis köpt en 3 årig halvblodshingst (som blir vallack i veckan). Hans mamma är 167cm och hans pappa är 169cm, jag skulle tippa på att han nu är runt 156-158cm. Hur hög kommer han att bli? Eller han kanske inte kommer växa något mer än att jämna ut kroppen?
    Svårt att veta om han haft en jämn växtkurva som "föl" så skulle jag tippa på ca 162cm då de sägs uppnått 90% av sin fulla höjd vid en ålder av 1 år..
  • Sunshine808

Jag skulle säga  >165, de flesta hästar jag har haft växte mycket långsamt, men däremot blivit ganska höga.

• Smile4it

Han kommer att växa till sig då du börjar rida honom (för vad jag förstår är han inte riden än?), sen kan man ju se om hingsten/stoet brukar lämna avkommor som är sena i utvecklingen, då kan det ju ta längre tid för honom att mogna i kroppen.

Svar på tråden Hur hög kommer han att bli?