• Aapple

Liten bra bilbarnstol?

Ska snart byta baby skyddet men behöver en bil barnstol kollat på maxi cosi nya opal men finns inte på Svenska marknaden. Vill ha en bra som inte tar mycket plats och säker framför allt. Förslag??

• Svar på tråden Liten bra bilbarnstol?
  • Sisisisi

Maxicosi Opal är ju bara bakåtvänd till 13 kg, alltså inte en säker stol! Jag skulle köpa en Britax max-way, den har något högre rygg än hi-way (ger längre användningstid) och lite djupare sidoskydd. HW och MW kan ta liten plats men ger då liten benplats eller ta mer plats och då ge mer plats för benen.

• Lantani

Hi-way eller nya maxs-way skulle jag köpa! Vi har själv hi-way och är väldigt nöjda, då den kan ta liten plats, även om benutrymmet blir litet.

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Aapple

Ja opalen är bakåtvänd till 13 kg sen framåtvänd, det är ju en säker stol.
    Maxi cosi har bra saker,
    Men 13 bör ju hon minst vara 2-3 år ju

• Aapple

Nya Britax Max Way annars?
    Vad är det för skillnad mellan Hi way och Max way?
    Isofix till de båda eller? 

• Coyote
    Aapple skrev 2012-03-30 19:43:37 följande:
    Maxi cosi har bra saker,
    Nej, det är inte en säker stol om man bara få använda den bakåt till 13 kilo. Min son är 18 månader och väger 14 kilo, ett barn ska sitta bakåtvänt till MINST fyra års ålder, helst längre.
  • Kodia
    Maxi cosi har bra saker,
    Det är inte alls en säker stol! Barn bör sitta bakåtvända tills de är 4-5 år, och därefter är det bästa alternativet en bältesstol.
    Välj en stol som är godkänd bakåtvänd till 25 kg, om ni inte vill behöva köpa ytterligare en bakåtvänd stol senare.

13 kg kan ett barn väga tidigt - min son gjorde det när han var strax över ett, men ändå kunde han sitta säkert (=bakåtvänd) tills han var över 4 år.
  • Sisisisi

Maxi cosi har bra saker,

Tänker du köpa en större bakåtvänd så? Jag köper hellre en stol med längre användningstid direkt. Mina barn åker bakåt till minst 5 år, tills de är för långa eller väger 25 kg!
  • Aapple

Vad är det för skillnad på bakåt och framåt?
    Är det verkligen så viktigt?
    Jag menar varför gör de stolar då som går framår då om de inte är säkra? 

• Kodia
    Aapple skrev 2012-04-04 13:47:53 följande:
    Det är jättestor skillnad säkerhetsmässigt mellan bakåt- och framåtvänd! För en tvååring tror jag att det är ca tio gånger säkrare att åka bakåtvänd. Skillnaden minskar ju äldre barnet blir, men även för vuxna är det säkrare att åka bakåtvänd (fast det går ju inte). Så det viktigaste man kan göra för sitt barns säkerhet är att köpa en vettig stol, och låta barnet sitta bakåtvänd så länge det bara går!

Framåtvända stolar för små barn säljs inte i större svenska babybutiker och rekommenderas inte av svenska myndigheter. Däremot finns de i andra länder, där säkerhetstänkandet inte är lika stort som i Sverige. En del internetbutiker osv. säljer tyvärr direktimporterade framåtvända stolar. En del föräldrar som inte är så pålästa luras då att köpa dessa...
  • Sisisisi

Jaa, det är superviktigt att barnen åker bakåtvända så länge som möjligt. Det är väldigt mycket säkrare och de flesta småbarn som dör i en bilolycka skulle ha överlevt olyckan om de hade åkt bakåtvända istället. De här klippen visar skillnaden rätt bra
    ">

">

jämfört med
    ">

Jag tycker att filmerna säger allt men mer fakta kan du läsa här:  

www.familjeliv.se/Forum-3-101/m60636108.html
    http://www.ntf.se/konsument/barnibil/default31003.asp
    http://www.hts.no/se/safety/philosophy.php

Varför de gör stolar som är mindre säkra är väl för att de efterfrågas tyvärr. Inga andra länder har ju lika många bakåtvända ungar som Sverige, men det börjar bli vanligare.

• veh

Ja, eftersom de krockar som sker framifrån är de värsta, och barn har väldigt mycket känsligare nackar än vuxna, så är det betydligt säkrare för dem att sitta bakåtvänt, minst till fyra års ålder. Då börjar huvudproportionerna och nackmusklerna bli så pass starka att barnet har en statistisk ok chans att klara en krock när de sitter framåtvända.

Säkra är ju alltid en definitionsfråga, det finns ju en anledning att Maxi-Cosi Opal inte säljs på den svenska marknaden, utifrån rekommendationerna här är den inte tillräckligt säker...
  • LindyBee

Var idag och provade tre bilbarnstolar (Maxi Cosi Mobi, Britax Max-Way och Multi-Tech) i vår lilla VW Polo.

I den bilen tog alla tre stolarna precis lika mycket plats från passagerarsätet. Jag som är 170 cm lång fick plats att sitta med ca 5 cm tillgodo mellan knän och instrumentbräda, vilket fungerar för kortare resor tycker jag. Dock tog båda Britax-stolarna mer plats i sidled än Mobin. Upplevde också att Mult-Techen blev väldigt rak i ryggen. Förutom att Mobin tog mindre plats i sidled hade den också mest rum för barnets ben, vilket är bra för framtiden när de blir längre. Mobin går även att vinkla under färd (utan att den tar mer plats framåt) samt verkade den vara lättare att montera, vilket är en fördel om man kanske ska flytta den till ev. barnvakts bil. Max-Way var monterad med största lutningen utan extra klossen som går att sätta in men då blir utrymmet i passagerarsätet ännu mindre. Till Mobin behöver man dock köpa till Britax Huvudstöd för det lilla barnet, anser jag. Det fanns en sak som Max-Way hade som jag saknade på de andra och det var att nackstödet och axelbandsbältet lätt höjs med bara ett handtag på baksidan medan på de andra behöver man ta ut stolen och trä om bandet när barnet växer. 

Vad gäller säkerheten så är bakåtvändastolar säkrast och tydligen så ska barnet sitta så rakt som möjligt (utan vinkling) för att inte belasta nacken vid en ev. krock.  

Britax Hi-Way II ska vara den minsta modellen men vi provade inte ens den då den var så väldigt hård och "enkel". Försäljaren sa att i vissa bilar tar den dock lika mycket plats som de andra stolarna. Det bästa är att åka och prova olika bilstolar innan man köper en. Både för mig och för andra jag pratat med som gjort det så erbjuder försäljarna att prova de i bilen utan att man själv ens behöver fråga. Glad

• veh

Mitt barn satt i en Mobi från 9 kg (dvs 7,5 månad) och vi behövde aldrig något huvudstöd?

Svar på tråden Liten bra bilbarnstol?