• MissJP

Avstannad utveckling?

Dottern är nästan på dagen 11 månader. Hon började krypa när hon var fem månader och kröp jättebra vid 6 månader. Tidig och envis som synden. Hon började stå med stöd runt 7 månader men sen har det liksom inte hänt så mycket mer. Hon är inte alls intresserad av att stå utan stöd eller gå utan stöd. Hon vill krypa och hålla sig i precis som för 3-4 månader sedan. Hur kan det totalt avstanna så? Någon som har liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Avstannad utveckling?
  • Flickan och kråkan

Det händer mer utvecklingsmässigt än de mest uppenbara grovmotoriska momenten . varför trot du att din dotters utveckling har avstannat!?

• Busbellan

Precis så var det här
    Dottern satt vid 4 mån, började krypa vid ca 6 mån och reste sig samtidigt, sen tror jag hon fick lite vett och insåg att något kunde vara farligt hon blev mycket försiktigare och gick sen inte förren hon var 14,5 mån men då stadigt och bra med en gång.
    Men däremot utvecklade hon ju massa andra färdigheter under den tiden, exempelvis har hon aldrig velt bli matad utan åt helt själv med sked från 7-8 mån, började komma lite ord innan året osv det är säkert samma hos er 

Mamma till Nora, August och Ella
  • MissJP

Ja, det är just bara det här med att stå och gå som har stått still en del. Hon har ju utvecklats massor i övrigt. Men det är så konstigt att det bara kan stanna upp så när det har gått så himla snabbt tidigare. Men det verkar hända lite nu tycker jag Det är som att de väljer vilken del av utvecklingen de ska fokusera på helt enkelt.

• Mellanmjölkens land

Fram till drygt 6 mån var vår dotter jättetidig motoriskt. Satte sig upp, ställde sig upp mot möbler, gick längs möbler och kröp. Sen blev det lugnt. Det var som att hon var nöjd med vad hon kunde. Inte förrän runt 10 mån började hon stå utan stöd och nu vid 1 år tränar hon stenhårt på att gå själv.

• daimstrut

Min dotter var likadan, började ställa sig upp vid sju mån men gick inte förrän vid 14. Hon hade racerfart på krypandet så hon såg inget behov av att gå tror jag.

• Happymom

Var samma sak här. Min dotter satt och kröp tidigt o sen ställde hon sig o släppte taget vid ca 9 månader. Sen slutade hon och ville varken släppa taget eller börja gå förrän efter ett halvår! Jag tyckte inte att det hände någonting utvecklingsmässigt under den tiden, men sen har det gått i en rasande fart och hon är t.o.m före många andra på vissa plan i utvecklingen nu.

Svar på tråden Avstannad utveckling?