• Tant Herta

Nu öppnar apoteket för hästar!

I större delen av Sverige är det fortfarande vinter men där det inte är det utan början på våren så har hästarnas apotek precis öppnat!

Hela skogen är full av örter och växter som hästarna behöver så ta en promenad med din häst och se vad just din häst föredrar! Det avslöjar vad din häst behöver och du kan ge hästen just det i naturlig förpackning där det gör mest nytta! Att köpa mediciner på apotek eller på nätet med allehanda örter ger inte samma verkan eftersom det är just växten som gör att kroppen tar upp det på rätt sätt!

Så ut i skog och mark och ge din häst det den behöver och vill ha! 

• Svar på tråden Nu öppnar apoteket för hästar!
  • Diablo

Det hade varit intressant att veta vilka örter som hjälpte mot vad!

Har man tur behöver man inget vett!
  • cajsasmamma
    Diablo skrev 2012-03-29 15:47:03 följande:
    Det finns en bok om vilka örter man kan ge till hästar och mot vad, men jag kommer inte ihåg vad den heter .
  • Pallas

Min häst äter ekollon om hon kommer åt det, så jag antar att hon behöver det då. Var kan jag köpa ekollon i storpack?

Eller så inte... Ursäkta, men att hästen själv skulle kunna avgöra vad den behöver för medicinering genom att släppa den i skogen, det är bara ett för dumt resonemang att jag snudd på blev stum.

Jag ser dessutom gärna en vetenskaplig källa till påståendet att det är just växten som gör att kroppen kan ta upp de aktiva ämnena på rätt sätt. 

• Diablo
    Pallas skrev 2012-03-29 22:41:19 följande:
    Min häst äter ekollon om hon kommer åt det, så jag antar att hon behöver det då. Var kan jag köpa ekollon i storpack?

Eller så inte... Ursäkta, men att hästen själv skulle kunna avgöra vad den behöver för medicinering genom att släppa den i skogen, det är bara ett för dumt resonemang att jag snudd på blev stum.

Jag ser dessutom gärna en vetenskaplig källa till påståendet att det är just växten som gör att kroppen kan ta upp de aktiva ämnena på rätt sätt. 

Vissa år är ekollonen giftiga och väldigt beroende framkallande, jag tycker inte du borde låte henne äta dem.
  • cajsasmamma

Jag tror inte heller att hästen själv ska ut och äta det som den behöver. 
    Men jag tror och vet att vissa örter hjälper mot viss åkommer, som tex gurkmeja. 

• Tant Herta
    Diablo skrev 2012-03-29 15:47:03 följande:
    Det går att googla fram det eller köpa boken om örter och hästar! Om du går en sväng i skogen och ser vad din häst föredrar så kan du sen googla på den örten!

Hallon tex är bra för stela leder och muskelvärk, Rönn är inflamationshämmande och Sälg är smärtstillande!

Det är som ett helt apotek där ute!

Jo man har kommit fram till att alla dessa vitaminpiller folk stoppar i sig tex är i stort sett verkningslösa och man kissar ut alltihop! Vitaminer och mineraler gör sig bäst i sin naturliga förpackning!

Självklart vet hästen vilka örter den behöver, hur skulle de annars ha överlevt? Alla djur som lever i naturen äter det de behöver, det säger ju sig självt!

Pallas: Ditt inlägg är så dumt och okunnigt att jag hädanefter inte kommer att kommentera vidare inlägg av dig!
  • Pallas

Inga källor? Nä, jag trodde väl inte det heller, iofs.

Jag vet att många saker i naturen är bra för olika saker - ingefära, chili och vitlök tex, som är antiinflammatoriska. Det som är svårt att kontrollera är doseringen. Om en häst har ont tycker jag det är vansinne att mata den med grejer från skogen och tro att man gör den en tjänst. Först konsulterar man veterinär! Sen behandlar man på det sätt som är lämpligt.

• Liten elak och intelligent
    Tant Herta skrev 2012-03-30 15:02:50 följande:
    Det går att googla fram det eller köpa boken om örter och hästar! Om du går en sväng i skogen och ser vad din häst föredrar så kan du sen googla på den örten!

Hallon tex är bra för stela leder och muskelvärk, Rönn är inflamationshämmande och Sälg är smärtstillande!

Det är som ett helt apotek där ute!

Jo man har kommit fram till att alla dessa vitaminpiller folk stoppar i sig tex är i stort sett verkningslösa och man kissar ut alltihop! Vitaminer och mineraler gör sig bäst i sin naturliga förpackning!

Självklart vet hästen vilka örter den behöver, hur skulle de annars ha överlevt? Alla djur som lever i naturen äter det de behöver, det säger ju sig självt!

Pallas: Ditt inlägg är så dumt och okunnigt att jag hädanefter inte kommer att kommentera vidare inlägg av dig!
    Men kan det inte lika gärna vara så att hästen helt enkelt blir sugen på något? Jag gillar exempelvis hallon och det gjorde jag långt innan mina nackmuskler började göra ont.

Hur hästar gör i naturen....ja för det första rör de sig över MYCKET större arealer än vad det blir på en skogspromenad och kan då hitta många alternativ. För det andra är inte djur i naturen alltid friska heller och livslängden är vanligen kortare än i fångenskap.
  • Diablo

Just i ekollon finns tanniner som är farliga i stora mängder. Det gäller för kor, hästar och får bland annat. Det går att googla!

• Pallas
    Diablo skrev 2012-03-30 16:49:18 följande:
    Just i ekollon finns tanniner som är farliga i stora mängder. Det gäller för kor, hästar och får bland annat. Det går att googla!
    Precis. Därav mina invändningar mot trådstarten.
  • Diablo
    Pallas skrev 2012-03-30 19:23:50 följande:
    Precis. Därav mina invändningar mot trådstarten.

Förlåt, jag trodde det var mitt inlägg du protesterade mot!
  • Pallas
    Diablo skrev 2012-03-30 22:21:42 följande:
    Förlåt, jag trodde det var mitt inlägg du protesterade mot!
    Oh, nej, nej! Ursäkta, var kanske otydlig.
  • Tant Herta

Skrämmande att tänkandet verkar ha upphört hos de flesta unga människor!

En häst som vräker i sig ekollon, smörblommor, tibast och liljekonvaljer ska man självklart INTE äta vad den vill i naturen!

Detta gäller sunda hästar där inte instinkterna är bortavlade! När det är ett naturligt urval som det är i det vilda så dör självklart hästar som äter giftiga örter och växter!

Trodde i min enfald att de flesta människor kunde tänka och inse att alla levande varelser är individer men tyvärr är det inte så!

Jag kan dra en paralell, hästar ska kunna klara sig utan skor men vissa hästar har så dålig kvalitet på hovarna så de inte ens klarar att gå barfota i en mjuk gräshage utan att få ont! Tex fullblod är avlade för att springa fort, inte för att ha hållbara hovar!

Alltså: Man kan inte låta alla hästar gå barfota, vissa måste ha skor!

Alla hästar borde klara av lösdrift.....men vissa gör det inte, de fryser trots att de har päls osv, alla är individer och det blir mycket enklare om man anpassar sig efter sin hästs personlighet och förutsättningar! Ingen normal hästägare rider sin ömfotade häst barfota bara för att det ska gå, ingen normal hästägare låter sin häst gå på lösdrift utan täcke och fri tillgång på grovfoder om den fryser och blir jättestressad av situationen!

Och!!!!! Äter hästen ekollon måste man ju ha koll så den inte gör det eller sätter i sig andra farliga växter!

Om hästen INTE äter liljekonvaljer , vräker i sig ekollon o.dyl kan man lugnt låta den välja sina örter själv eftersom den instintivt vet vad den behöver!

• Pallas

Nu verkar det ju bara ha varit jag som blev "upprörd" och jag är inte direkt ung... Du formulerade inte heller några som helst förbehåll i ditt första inlägg, därav min reaktion. Jag vet inte hur länge du varit medlem på FL, men jag har varit hästägare såpass många år att jag vet att det finns många, många som inte har någon koll på vilka växter som är giftiga för hästar. Dessutom vurmar många samtidigt för "det naturliga" och skulle lätt kunna gå på ditt första inlägg rakt av. Om du nu inser att hästar, liksom människor, är individer, och att det inte är lämpligt att låta vilken häst som helst äta av vad den vill, så blir det ju än mer oansvarigt att skriva ett sådant inlägg som du gjorde från början.

• Tant Herta
    Pallas skrev 2012-04-02 12:58:25 följande:
    Nu verkar det ju bara ha varit jag som blev "upprörd" och jag är inte direkt ung... Du formulerade inte heller några som helst förbehåll i ditt första inlägg, därav min reaktion. Jag vet inte hur länge du varit medlem på FL, men jag har varit hästägare såpass många år att jag vet att det finns många, många som inte har någon koll på vilka växter som är giftiga för hästar. Dessutom vurmar många samtidigt för "det naturliga" och skulle lätt kunna gå på ditt första inlägg rakt av. Om du nu inser att hästar, liksom människor, är individer, och att det inte är lämpligt att låta vilken häst som helst äta av vad den vill, så blir det ju än mer oansvarigt att skriva ett sådant inlägg som du gjorde från början.
    Du får ursäkta att jag överskattade din intelligens och förmåga att tänka själv, jag lovar att vara tydlig i fortsättningen!

Ett djur som har sina instinkter i behåll äter inte giftiga växter! Förstod du inte alls vad jag skrev innan? 
  • Pallas
    Tant Herta skrev 2012-04-02 16:50:42 följande:
    Du får ursäkta att jag överskattade din intelligens och förmåga att tänka själv, jag lovar att vara tydlig i fortsättningen!

Ett djur som har sina instinkter i behåll äter inte giftiga växter! Förstod du inte alls vad jag skrev innan? 
    Du kan lägga av med att försöka skriva ned min intelligens, det kommer du ingen vart med.

Det du inte verkar förstå att man inte gärna kan veta vilken häst som har "instinkterna i behåll" innan man provat, och då kan det redan vara försent! Det är väl inte så långsökt?

Jag visste tex inte att ekar var giftiga för hästar innan jag flyttade ned hit till Uppland, eftersom vi inte har några ekar i Dalarna och jag därför aldrig behövt ta reda på det. Jag är nog långt ifrån ensam om ett sådant begränsat kunskapsläge.
Svar på tråden Nu öppnar apoteket för hästar!