Rockelina skrev 2012-05-06 11:42:50 följande:
Daimstruten: jag har inte märkt att marknaden har gått ner - jämför med denna lghtförsäljning och den förra 2008 och de hus vi kollat på. "Attraktiva objekt" går alltid supersnabbt. Bor i storstad. kan påverka - är ju fler som kan buda här.
Vad gäller skola och sånt så har vi inte planerat flytta lång så tänkt sonen ska gå i samma dagis tilsl vi flyttat och då ställer vi honom i kö på det området - inte lönt sätta honom i dagiskö igen innan vi vet var vi bor. Sen är det rörigt kolla om området är ett bra skolområde också - finns att leta på nätet om sånt. Oftast ser man det på priserna - i Mlamö är det en stor väg som är skiljelinjen mellan bra och dåligt skolområde och då blir iaf inte jag lockad av det billigare på motsatta sidan.
Problemet är nog att jag (vi) blivit kräsna - är så vana vid att bo bra nu. Känns så deppigt att nu riskera behöva stressköpa nåt i fel skolområde som ska renoveras (inte så kul med barn och båda jobbar heltid). Det är sååå mycket lättare hitta snygga bostadsrätter att köpa än hus! Kan bli chockad över hur folk renoverat och gjort om - skulle behöva göra om allt och orkar bara inte. Är för van bo i nybyggt helt enkelt
.
frökenelisabeth: bra tips om separat visning
Ska testa det med. Sen är det ju en stor stad jag bor i så är himla många som är sugna på det osm ligger bra till och inte är snordyrt - mäklarna vill ju att man ska konkurrera. De bra objekten försvinner toksnabbt och det är tysta bud så man vet inte vad de andra ger. Lättare buda med öppna bud.
Sen vad gäller de som dyker upp igen - det finns ju säljare som vägrar ge sig - de vill ha priset de betalade fast marknaden har gått ned. Dessa är vi inte så sugna på. Kollat på sånt med. Tar tid och är inte värt pengarna. Däremot finns det sekundsnabbt fina fina hus som vi kämpat för att få men ack ack hur ska man orka. Just nu finns det inget allt ute som är "rätt", de försvann så snabbt. Fanns kanske fem totalt när vi sålde. Får väl försöka hitta nåt hyres ...måste ha flyttat när skolan börjar.
Tror det är viss skillnad på lägenheter och hus. Var och tittade på ett hus när det var ute på marknaden för andra gången på några månader. Vi var dom enda på hela visningen. Uppenbarligen tror ägarna att dom ska få ut mer pengar än huset är värt. Nu är huset återigen ute för försäljning för tredje gången på 7 månader och dom har sänkt utgångspriset hela 2,4 procent.
Tycker det är kul med alla hus (kollar ju inte lägenheter, men det är säkert samma där) där det står på Hemnet att en Värdeuppskattning inte kan ges eller nåt liknande. Då går man direkt in på Värdeguiden och kollar statistiken där. Det är därifrån hemnets värdeuppskattning också tas, men uppenbarligen kan man välja att "blocka" om den ska visas ifall man tycker den är för låg. I mitt exempel visade den att huset var värt ca 3,5 mkr istället för 4 och den statistiken var fyrstjärnig dvs det finns hyggligt många likvärdiga objekt i området att bygga statistiken på.
Booli.se är också ett bra verktyg för att se vad hus i närheten har gått för.