• Daimstruten

Hur vågar man sälja sitt hus innan man hittat sitt nya hus?

Vi planerar att byta stad och flytta till Stockholm till sommaren/hösten. Då boende är hyggligt dyrt i Sthlm och vi kommer behöva sälja vårt eget hus innan vi ger oss in i budgivning för ett nytt hus så är jag nyfiken på att höra hur andra gjort och hur det gick. Det jag är orolig för är att vi säljer vårt fantastiska hus och ger nåt inflyttningsdatum för det och sen så hittar vi inte nåt nytt hus som är i det skick eller område som vi tycker är ok. Vi har ju barn så man har ju sånt som skola/dagis också i åtanke. 

Hur gjorde ni andra vid husflytt och hur gick det? Är det nån som fått panikköpa nåt nytt som inte var vad ni ville ha eller i rätt område? Känns onekligen läskigt att kunna hamna i den sitsen. För jag antar att det är svårt att säga till en hussäljare i Sthlm... Vi köper ditt hus förutsatt att vi får vårt eget sålt för X antal kr, eller kan man göra så på nåt sätt? 

• Svar på tråden Hur vågar man sälja sitt hus innan man hittat sitt nya hus?
  • frökenelisabeth

De flesta banker kräver väl numera att man ska ha sålt sitt eget innan man får lov att låna pengar till något nytt... Men jag tycker också det känns lite läskigt.

Vi har precis köpt en lägenhet jag och min sambo, säljaren där står i sitsen att de inte har hittat sitt nya boende än. Men de  är nog i så fall inne på att hyra något tillfälligt, kanske i andra hand, tills de hittar drömhuset. Hur man annars gör vet jag inte, jag håller med om att det känns läskigt! 

• Vinterankan

Fast det kan ju vara ännu jobbigare att köpa först och bygga kalkylen på en husförsäljning som inte är gjord. Kan ju bli att huset man säljer går för en halv miljon mindre än beräknat och att man står där med ett för dyrt hus. Man får hyra något medan man söker, vilket inte heller det är det lättaste att hitta. Beroende på krav och område så kan det kosta runt 20 000 i månaden.

• Daimstruten

Det finns risker med båda sätten så det är därför jag är så nyfiken på om det gått bra för alla andra som varit med om det.

• Rockelina

jag är också nyfiken- sitter just nu i sitsen att ha gjort det "rätta"- sålde brf på tre veckor. Stressgått på visningar och budat. Är svårt att vinna bud. Finna andra smarta som sålt först...kommer aldrig hinna hitta ngt innan vi ska flytta...Och finns inget jag vill ha till salu nu. Blir konflikt och rörigt. Om du bor bra så köp först är mitt råd. Mkt svårare än jag trodde vinna bud. Och tar tid deala med mäklare. har barn också så blir jobbig...är du barnlös kan ni chansa men det är lite scary hur snabbt de bra objekten försvinner utan att man hinner med. Tar tacksamt emot tips för hur vinna budgivning! Finns massa tricks idag vi kör med flera men det gör andra också! Man ska inte tro man är ensam om att ha sålt och ha insats, kunna skriva kontrakt samma dag.

• Daimstruten
    Rockelina skrev 2012-05-06 02:36:20 följande:
    jag är också nyfiken- sitter just nu i sitsen att ha gjort det "rätta"- sålde brf på tre veckor. Stressgått på visningar och budat. Är svårt att vinna bud. Finna andra smarta som sålt först...kommer aldrig hinna hitta ngt innan vi ska flytta...Och finns inget jag vill ha till salu nu. Blir konflikt och rörigt. Om du bor bra så köp först är mitt råd. Mkt svårare än jag trodde vinna bud. Och tar tid deala med mäklare. har barn också så blir jobbig...är du barnlös kan ni chansa men det är lite scary hur snabbt de bra objekten försvinner utan att man hinner med. Tar tacksamt emot tips för hur vinna budgivning! Finns massa tricks idag vi kör med flera men det gör andra också! Man ska inte tro man är ensam om att ha sålt och ha insats, kunna skriva kontrakt samma dag.
    Så spännande att höra från nån som ligger lite före en själv. Önskar att jag hade haft råd att köpa innan egna villan var såld, men tyvärr är objekten som vi är intresserade av på tok för dyra för det. Har också barn vilket gör det hela ännu klurigare varav en går på dagis och en i skola. Vad gäller egentligen om man ex.vis hittat ett området man gillar, men inte lyckas hitta rätt objekt direkt. Kan man då panikköpa en bostad i annat område men i och med fria skolvalet och dylikt välja dagis och skola i området man siktar på att hamna i. Jag har hört flera mäklare som sagt att marknaden gått ner och att budgivningarna inte drar iväg på samma sätt som tidigare för färre är intresserade. Är det nåt som ni har märkt av? När har ni utflyttningsdatum?
  • frökenelisabeth

Prata med mäklarna och se till att få förhandsinfo om nya objekt om det går. Be om separat visning innan den första officiella. Gillar du bostaden så lägg ett pris strax över utgångspriset som endast gäller under förutsättning att det inte blir budgivning. (gör INTE som nån loser som budade på min lgh och lägg skambud med motdrag att skippa alla andra visningar...).
  • Daimstruten
    Kom på en till sak... Jag har upptäckt att flera objekt "försvunnit" från hemnet och sen dykt upp igen en tid efter räknaren för antal dagar på hemnet nollställs. Jag tror att många mäklare sitter med ett flertal objekt som inte ligger ute och som dom inte fått sålda. Man borde kunna ringa mäklarna och fråga efter sådana. Har man tur så kanske nån säljare tillräckligt säljsugen för att gå ner i pris lite (och slippa fler visningar) eftersom det uppenbarligen har stupat på det när dom inte fått det sålt tidigare. Är det nån som har gjort på det sättet?
  • Rockelina

Daimstruten: jag har inte märkt att marknaden har gått ner - jämför med denna lghtförsäljning och den förra 2008 och de hus vi kollat på. "Attraktiva objekt" går alltid supersnabbt. Bor i storstad. kan påverka - är ju fler som kan buda här.

Vad gäller skola och sånt så har vi inte planerat flytta lång så tänkt sonen ska gå i samma dagis tilsl vi flyttat och då ställer vi honom i kö på det området - inte lönt sätta honom i dagiskö igen innan vi vet var vi bor. Sen är det rörigt kolla om området är ett bra skolområde också - finns att leta på nätet om sånt. Oftast ser man det på priserna - i Mlamö är det en stor väg som är skiljelinjen mellan bra och dåligt skolområde och då blir iaf inte jag lockad av det billigare på motsatta sidan.

Problemet är nog att jag (vi) blivit kräsna - är så vana vid att bo bra nu. Känns så deppigt att nu riskera behöva stressköpa nåt i fel skolområde som ska renoveras (inte så kul med barn och båda jobbar heltid). Det är sååå mycket lättare hitta snygga bostadsrätter att köpa än hus! Kan bli chockad över hur folk renoverat och gjort om - skulle behöva göra om allt och orkar bara inte. Är för van bo i nybyggt helt enkelt .

frökenelisabeth: bra tips om separat visning Ska testa det med. Sen är det ju en stor stad jag bor i så är himla många som är sugna på det osm ligger bra till och inte är snordyrt - mäklarna vill ju att man ska konkurrera. De bra objekten försvinner toksnabbt och det är tysta bud så man vet inte vad de andra ger. Lättare buda med öppna bud.

Sen vad gäller de som dyker upp igen - det finns ju säljare som vägrar ge sig - de vill ha priset de betalade fast marknaden har gått ned. Dessa är vi inte så sugna på. Kollat på sånt med. Tar tid och är inte värt pengarna. Däremot finns det sekundsnabbt fina fina hus som vi kämpat för att få men ack ack hur ska man orka. Just nu finns det inget allt ute som är "rätt", de försvann så snabbt. Fanns kanske fem totalt när vi sålde. Får väl försöka hitta nåt hyres ...måste ha flyttat när skolan börjar.

• Houdini

Jag har folk i min närhet som köpte innan de sålt de gammla huset. Och de flyttade in i det nya i januari, men deras gamla hus är fortfarande inte sålt.

Nu sparade de in så mycket på bla besinpengar genom att flytta narmare jobb, så dessa pengar betalar det gamla huset. Men det håller ju inte hur länge som helst.

Det vettigaste är att sälja det gamla först och om man inte har hittat nytt boende hyr en lägenhet. Det är inte kul att bli sittande med två hus     

• Daimstruten
    Houdini skrev 2012-05-07 22:04:15 följande:
    Jag har folk i min närhet som köpte innan de sålt de gammla huset. Och de flyttade in i det nya i januari, men deras gamla hus är fortfarande inte sålt.

Nu sparade de in så mycket på bla besinpengar genom att flytta narmare jobb, så dessa pengar betalar det gamla huset. Men det håller ju inte hur länge som helst.

Det vettigaste är att sälja det gamla först och om man inte har hittat nytt boende hyr en lägenhet. Det är inte kul att bli sittande med två hus     

Jag håller helt med. Jag har heller inte ens möjlighet att sitta med två lån eftersom vi letar hus i 4 mkr-klassen. Ang. lägenheter är problemet att vi letar i Sthlm och där växer inte hyresrätter på träd och definitivt inte i dom områden där vi letar hus. Tror värsta scenariot är att vi kommer bli tvingade att köpa nåt hus som vi egentligen inte gillar helt.
  • Daimstruten
    Rockelina skrev 2012-05-06 11:42:50 följande:

Daimstruten: jag har inte märkt att marknaden har gått ner - jämför med denna lghtförsäljning och den förra 2008 och de hus vi kollat på. "Attraktiva objekt" går alltid supersnabbt. Bor i storstad. kan påverka - är ju fler som kan buda här.

Vad gäller skola och sånt så har vi inte planerat flytta lång så tänkt sonen ska gå i samma dagis tilsl vi flyttat och då ställer vi honom i kö på det området - inte lönt sätta honom i dagiskö igen innan vi vet var vi bor. Sen är det rörigt kolla om området är ett bra skolområde också - finns att leta på nätet om sånt. Oftast ser man det på priserna - i Mlamö är det en stor väg som är skiljelinjen mellan bra och dåligt skolområde och då blir iaf inte jag lockad av det billigare på motsatta sidan.

Problemet är nog att jag (vi) blivit kräsna - är så vana vid att bo bra nu. Känns så deppigt att nu riskera behöva stressköpa nåt i fel skolområde som ska renoveras (inte så kul med barn och båda jobbar heltid). Det är sååå mycket lättare hitta snygga bostadsrätter att köpa än hus! Kan bli chockad över hur folk renoverat och gjort om - skulle behöva göra om allt och orkar bara inte. Är för van bo i nybyggt helt enkelt .

frökenelisabeth: bra tips om separat visning Ska testa det med. Sen är det ju en stor stad jag bor i så är himla många som är sugna på det osm ligger bra till och inte är snordyrt - mäklarna vill ju att man ska konkurrera. De bra objekten försvinner toksnabbt och det är tysta bud så man vet inte vad de andra ger. Lättare buda med öppna bud.

Sen vad gäller de som dyker upp igen - det finns ju säljare som vägrar ge sig - de vill ha priset de betalade fast marknaden har gått ned. Dessa är vi inte så sugna på. Kollat på sånt med. Tar tid och är inte värt pengarna. Däremot finns det sekundsnabbt fina fina hus som vi kämpat för att få men ack ack hur ska man orka. Just nu finns det inget allt ute som är "rätt", de försvann så snabbt. Fanns kanske fem totalt när vi sålde. Får väl försöka hitta nåt hyres ...måste ha flyttat när skolan börjar.

Tror det är viss skillnad på lägenheter och hus. Var och tittade på ett hus när det var ute på marknaden för andra gången på några månader. Vi var dom enda på hela visningen. Uppenbarligen tror ägarna att dom ska få ut mer pengar än huset är värt. Nu är huset återigen ute för försäljning för tredje gången på 7 månader och dom har sänkt utgångspriset hela 2,4 procent. 

Tycker det är kul med alla hus (kollar ju inte lägenheter, men det är säkert samma där) där det står på Hemnet att en Värdeuppskattning inte kan ges eller nåt liknande. Då går man direkt in på Värdeguiden och kollar statistiken där. Det är därifrån hemnets värdeuppskattning också tas, men uppenbarligen kan man välja att "blocka" om den ska visas ifall man tycker den är för låg. I mitt exempel visade den att huset var värt ca 3,5 mkr istället för 4 och den statistiken var fyrstjärnig dvs det finns hyggligt många likvärdiga objekt i området att bygga statistiken på.

Booli.se är också ett bra verktyg för att se vad hus i närheten har gått för.    
  • Houdini
    Daimstruten skrev 2012-05-08 08:46:31 följande:

Jag håller helt med. Jag har heller inte ens möjlighet att sitta med två lån eftersom vi letar hus i 4 mkr-klassen. Ang. lägenheter är problemet att vi letar i Sthlm och där växer inte hyresrätter på träd och definitivt inte i dom områden där vi letar hus. Tror värsta scenariot är att vi kommer bli tvingade att köpa nåt hus som vi egentligen inte gillar helt.

Men om ni försöker hitta en lägenhet så länge så måste ni inte panikköpa ett hus.
    Kolla på andra handsmarknaden,

Det sämsta ni kan göra är att stressa fram ett köp,   
  • Daimstruten
    Houdini skrev 2012-05-08 23:59:04 följande:

Men om ni försöker hitta en lägenhet så länge så måste ni inte panikköpa ett hus.
    Kolla på andra handsmarknaden,

Det sämsta ni kan göra är att stressa fram ett köp,   

Vi har barn som går i skola och på fritids så vi behöver hamna "rätt" på en gång, tyvärr då vi inte vill hålla på och flytta på barnen mer än nödvändigt. Och området vi framför allt vill hamna i består så gott som bara av villor.
  • Houdini

Men får man inte välja var man vill ha sina barn i skola och på dagis?
     Försöka få in dom på "rätt" skolor och dagis från början men vara beredd på att man får lägga en del tid på att hämta och lämna en tid.

Jag tror nämligen stenhårt på att om man stressköper något som man inte trivs med så riskerar man allt om man har otur. Bitterhet gnällighet och sånt brukar ju komma som på beställning.

Så om ni inte hittar rätt hus direkt utan får pendla med hämtning och sånt ett tag så vet ni ju att det bara är temporärt, ni har ju målet att hitta rätt hus i rätt område det kan väl vara värt att leva lite besvärligt ett tag för det. I stället för att bli sittande i fel hus         

• Rockelina

Här har det hänt grejer. Fixat hyresrätt som är helt perfekt - nybyggd två gator från där vi bor med samma standard som vi är vana att leva med och precis framför lekplatsen vi alltid är på . Behöver inte stå i kö eller nåt - är bara att ringa de som bygger huset. Mjuk övergång till husflytt och boende som inte är dyrare. Sen kan vi ju säga upp den 3 månader innan och då fixar vi bara att inflytt till hus blir ungefär likadan. Lättare fixa hyres i nybyggt än i gammalt som legat länge. Så kan vi öva oss på att bjuda smart i lugn och ro

• Rockelina

PS: och vi bor ju kvar nära där vi redan är - samam dagis behålls, samma mataffär, lekplats - allt utom själva lägenheten som ändå har allt vi är vana med - är ett rum mindre bara (för att inte slösa pengar medan letar hus).

• Daimstruten
    Rockelina skrev 2012-05-09 20:02:28 följande:
    PS: och vi bor ju kvar nära där vi redan är - samam dagis behålls, samma mataffär, lekplats - allt utom själva lägenheten som ändå har allt vi är vana med - är ett rum mindre bara (för att inte slösa pengar medan letar hus).

Det där lät väldigt bekvämt. Önskar jag också kunde göra så, men i och med att vi byter stad så blir det lite knivigare. Men man får önska lycka till med det fortsatta husletandet.
  • Vinterankan
    Houdini skrev 2012-05-09 14:41:51 följande:
    Men får man inte välja var man vill ha sina barn i skola och på dagis?
     Försöka få in dom på "rätt" skolor och dagis från början men vara beredd på att man får lägga en del tid på att hämta och lämna en tid.

Jag tror nämligen stenhårt på att om man stressköper något som man inte trivs med så riskerar man allt om man har otur. Bitterhet gnällighet och sånt brukar ju komma som på beställning.

Så om ni inte hittar rätt hus direkt utan får pendla med hämtning och sånt ett tag så vet ni ju att det bara är temporärt, ni har ju målet att hitta rätt hus i rätt område det kan väl vara värt att leva lite besvärligt ett tag för det. I stället för att bli sittande i fel hus         
    Problemet när man flyttar till stockholm kan vara att det är en kommun som man vill flytta till men att det i den kommunen i princip inte finns några andrahandslägenheter att hyra utan man får bosätta sig i en grannkommun medan man letar efter huset. 
Svar på tråden Hur vågar man sälja sitt hus innan man hittat sitt nya hus?