• nmamma

Tips för fotvård hemma

Höggravid nu, & fotvård har inte prioriterats sista månaderna p.g.a. "för korta armar" :) Men nu MÅSTE jag ta tag i det, vägrar att kasta upp mina fötter i nyllet på barnmorskan på förlossningen.. (ja, jag veeet att de har sett saker som är tusen ggr värre & att de inte bryr sej o.s.v. o.s.v.) Ge mej alla tips ni har för att ta itu med tjocka, hårda hälar på bästa, smidigaste sätt. Bästa fotfil? Krämer? Mirakelkurer?

• Svar på tråden Tips för fotvård hemma
  • Linda1976

Gå på pedikyr nånstans!! Absolut bästa tipset!

Annars har Scholl jättebra peelingkräm med pimpsten i, samt "Kräm för spruckna hälar" som ger bebishälar på ca 1v. 

nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Prylhyllan nordic

Om du har en öppenspis hemma så kan du ta ca 1 msk björkaska och strö i ett fotbad. Löser upp förhårdnader bra. Om inte så har jag testat en mirakelkur som heter Babyfoot. Ett medel som ligger i 2 plaststrumpor som man trär på fötterna. Låter verka i ca 1 1/2  - 2 timmar och efter ca 5-10 dagar så flagnar överskottshuden av på fötterna. Babyfoot finns att köpa i hälsokost affärer eller bodystore mm. Kostar en slant men är jättebra.
    Lycka till!

• Trizza
    Prylhyllan nordic skrev 2012-03-29 10:49:07 följande:
    Om du har en öppenspis hemma så kan du ta ca 1 msk björkaska och strö i ett fotbad. Löser upp förhårdnader bra. Om inte så har jag testat en mirakelkur som heter Babyfoot. Ett medel som ligger i 2 plaststrumpor som man trär på fötterna. Låter verka i ca 1 1/2  - 2 timmar och efter ca 5-10 dagar så flagnar överskottshuden av på fötterna. Babyfoot finns att köpa i hälsokost affärer eller bodystore mm. Kostar en slant men är jättebra.
    Lycka till!
    Jättebra produkt men som man icke ska använda som gravid :)
  • Prylhyllan nordic

Visste jag faktiskt inte. Varför kan kan inte använda den när man är gravid?

• Fia 28

Fila med pimpsten och smörj in fötterna med en fet salva till natten och sov med strumpor på.

• nmamma

Tack för tips! Gå & få hjälp är nästan pinsamt bara det... Så därför skulle jag hellre göra det själv. Babyfoot har jag med testat förut, men nu är det lite för tätt inpå förlossningen (& sen fick man ju visst inte använda det som gravid??) så då kommer jag få ha alldeles fnasiga fötter när det är dags istället :/

• Trizza
    Prylhyllan nordic skrev 2012-03-29 10:59:53 följande:
    Visste jag faktiskt inte. Varför kan kan inte använda den när man är gravid?
    För att hormonerna man har då gör huden mkt känsligare. ( Står det på produktens hemsida) Och överkänslig hud är ingen bra kombo med produkten. Diabetiker ska inte heller använda denna.
  • Fia 28
    nmamma skrev 2012-03-29 11:16:17 följande:
    Pimpsten - köper jag det på Apoteket?
    Finns nog i vanlig större affär.
  • Lindha B

Scholl har utan tvekan de bästa produkterna! Vad gäller fotfil så spelar det nog ingen större roll, i alla fall inte för mig.
    Be din sambo/kille/tjej eller någon annan om hjälp som du vägar visa fötterna för, så kan du få Lena och fina fötter inför våren/sommaren :) En peeling, fotfil, badsalt och en avslutande kräm. Jag brukar sova med krämen på, blir det för kladdigt så ha strumpor ovanpå. Du vaknar med babylena fötter :)

• nmamma
    Lindha B skrev 2012-03-29 13:26:24 följande:
    Scholl har utan tvekan de bästa produkterna! Vad gäller fotfil så spelar det nog ingen större roll, i alla fall inte för mig. Be din sambo/kille/tjej eller någon annan om hjälp som du vägar visa fötterna för, så kan du få Lena och fina fötter inför våren/sommaren :) En peeling, fotfil, badsalt och en avslutande kräm. Jag brukar sova med krämen på, blir det för kladdigt så ha strumpor ovanpå. Du vaknar med babylena fötter :)

Låter som ett bra upplägg, får handla lite & tvinga ner maken vid hälarna ikväll ;)
  • Lindha B

Det tycker jag absolut! Det är de minsta han kan göra ;) Be han måla naglarna lite fina när ni ändå håller på :D

• Fröets mamma

Alltså, en fotvårdare behöver de VERKLIGEN inte skämmas inför! Har "såna" som kollegor och jobbar med sjuka fötter själv och det finns ingen chans att du har något av det värsta på skalan...såvida du inte är åttio år och har diabetes + svamp etc så behöver du inte oroa dig...dom kommer va glada att ha fått dig som kund! :)
    Gå till nån som sysslar med medicinsk fotvård, finns överallt (där pensionärer finns, haha)
    dom tar i lite mer ordentligt än en spa-salong tror jag.
    Det är lätt värt pengarna - alla gravida borde få chans till det 

• upponerw

Tycker de där påsarna verkar läskiga är de verkligen bra?

Svar på tråden Tips för fotvård hemma