• Syskonkärlek

Hur har ni gjort som inte fått 1:a hands valet i val av förskola?

Ni som sökt en skola men alltså inte kommit in, hur har ni gjort?? alltså har ni accepterat beslutet eller tagit strid för att ert barn ändå ska få plats?

Ni som tagit strid, hur har det gått??

• Svar på tråden Hur har ni gjort som inte fått 1:a hands valet i val av förskola?
  • Punkster

Ja, har man sökt och inte fått plats så betyder det ju att det är fullt på just den skolan/förskolan/avdelningen/klassen/gruppen. Vad finns det att strida för? Att man ska pressa in ännu ett barn på ett överfullt ställe eller slänga ut någon annan så att mitt barn ska få plats? Nej, hade jag fått ett nej så hade jag accepterat det. Det är ju därför man har med andra och tredjehandsval, för att det inte är självklart att man får sitt förstahandsval.

• Syskonkärlek
    Punkster skrev 2012-03-28 17:54:04 följande:
    Ja, har man sökt och inte fått plats så betyder det ju att det är fullt på just den skolan/förskolan/avdelningen/klassen/gruppen. Vad finns det att strida för? Att man ska pressa in ännu ett barn på ett överfullt ställe eller slänga ut någon annan så att mitt barn ska få plats? Nej, hade jag fått ett nej så hade jag accepterat det. Det är ju därför man har med andra och tredjehandsval, för att det inte är självklart att man får sitt förstahandsval.
    Självklart hade jag väntat mig ett sånt svar, det är ju trots allt familjeliv´s sajt...

Någon mer??
  • Punkster

Ålrajt, sorry om jag gjorde dig sur, det var inte meningen.

Kan du inte beskriva situationen lite mer? Gissar att du sökt plats och inte fått den? Finns det några speciella anledningar till att du borde "gått före i kön"? Eller något annat? Berätta gärna mer, så kanske jag kan ge ett bättre svar Glad 

• Tinnys

Jag har tackat nej och sökt igen. Tre månader senare fick jag ett nytt besked inte heller detta på mitt första handsval, tackade nej och sökte igen. Tredje gången fick jag plats på mitt förstahands val.

• Syskonkärlek
    Punkster skrev 2012-03-28 18:00:52 följande:
    Ålrajt, sorry om jag gjorde dig sur, det var inte meningen.

Kan du inte beskriva situationen lite mer? Gissar att du sökt plats och inte fått den? Finns det några speciella anledningar till att du borde "gått före i kön"? Eller något annat? Berätta gärna mer, så kanske jag kan ge ett bättre svar Glad 
    Sorry, men det finns (alldeles) för många "moraltanter" här inne. Man får alltid räkna med såna typ av svar som jag fick av dig när man ställer en fråga. Och det är så himla tråkigt o typiskt familjeliv...

Jag skulle gärna beskriva situationen lite mer men vill inte lägga ut namn eller skola/område här med risk för att inblandade läser här. Bäst att ta det säkra före det osäkra.
    Det finns fler goda skäl i alla fall.
  • Syskonkärlek
    Tinnys skrev 2012-03-28 18:03:00 följande:
    Jag har tackat nej och sökt igen. Tre månader senare fick jag ett nytt besked inte heller detta på mitt första handsval, tackade nej och sökte igen. Tredje gången fick jag plats på mitt förstahands val.
    Hur kom det sig att du helt plötsligt fick plats? Var det för att du stred för platsen eller fanns det plats i alla fall?
  • Tinnys
    Syskonkärlek skrev 2012-03-28 18:50:09 följande:
    Hur kom det sig att du helt plötsligt fick plats? Var det för att du stred för platsen eller fanns det plats i alla fall?
    Första gången sökte jag till januari, vilket gjorde att det fanns få platser från början, sen så har syskon förtur så beroende på hur många syskon som behöver plats avgör hur många "vanliga" platser det finns kvar. Ofta handlar det om hur många barn som slutar för att tex börja skolan och hur många som behöver plats. Fick ni inte plats på den fsk som ni ville ha så kan ni inte göra mycket utan att antingen tacka nej och vänta tre månader och hoppas på att få plats eller acceptera platsen och försöka byta internt. Strida finns ingen anledning att göra då alla som söker plats söker på samma villkor förutom syskon som har förtur till platserna.
  • Syskonkärlek

Ser att jag skrivit förskola men menar förskoleklass... eller vad sjutton heter det?? Sexårsverksamhet alltså, SKOLA!!!

• Machapuchare

Jag förstår att man blir besviken om man inte får plats där man vill ha det men samtidigt har vi ett ökande problem med större och större barngrupper så jag tycker det är bra att de drar gränsen någonstans och inte ger plats bara för att man "överklagar" eller "bråkar" litegrann med dem.

• Punkster
    Syskonkärlek skrev 2012-03-28 18:48:58 följande:
    Sorry, men det finns (alldeles) för många "moraltanter" här inne. Man får alltid räkna med såna typ av svar som jag fick av dig när man ställer en fråga. Och det är så himla tråkigt o typiskt familjeliv...

Jag skulle gärna beskriva situationen lite mer men vill inte lägga ut namn eller skola/område här med risk för att inblandade läser här. Bäst att ta det säkra före det osäkra.
    Det finns fler goda skäl i alla fall.
    Du kan ju beskriva lite mer utan att nämna var i Sverige du bor, vilken skola det gäller osv. Jag jobbar inom skolan och hjälper gärna till att svara på frågor, men utan en ordentlig beskrivning av situationen blir det svårt. 
  • caliningrad

hej!
    jag skulle ta fajten, ringa, mejla osv.
    Ingenting ar viktigare an mitt barns utbildning forutom mitt barns halsa. 

• Sarhan

Jag pratade med rektorn ett par gånger och förklarade varför vi sökt den skolan. Efter andra delen av intagningen (då barn som blivit erbjudna plats tackat ja eller nej) så fick vi en plats. Detta är en mindre skola så vi hade tur. Hade fortsatt kämpa för att mitt barn skulle få plats i den skolan vi valt. Förhoppningsvis är det någon som flyttar och byter skola.

• vintersippan

Min son fick inte plats på förstahandsvalet och då tackade  vi nej och stannade hemma ett halvår extra. Nu har vi fått det vi ville ha. Väl värt väntan.

• Mrs Green

Nu fick vi visserligen plats där vi önskade, men hade vi inte fått det hade jag (om vi inte istället blev jättenöjda med den skola vi fick) fortsatt ringa då och då för att kolla om det blivit någon ledig plats. Min dotter går i en skola med lång kö, men när två barn flyttade i början av förskoleklassen blev det tomma platser i flera månader innan några nyinflyttade barn kom. De flesta vill ju inte byta skola efter att barnet har börjat i en annan skola, så bara för att det var fullt vid terminsstarten behöver det ju inte vara det efter ett halvår. 

Men "ta strid" skulle jag bara göra om skolan gjort något fel vid intagningen, alltså om vi förlorat platsen till förmån för någon som stod längre bak i kön.  

Svar på tråden Hur har ni gjort som inte fått 1:a hands valet i val av förskola?