• tvillingarpågång

När började era för tidigt födda barn orka vara vakna längre på dagarna?

Jag har två tvillingkillar som idag är lite mer än 6  månader gamla. De föddes i vecka 33. Funderar lite på deras dagsömn. De har under väldigt lång tid nu inte orkat vara vakna mer än ca 1,5 timme i taget. Har de sovit bra kanske det kan dra sig mot två timmar, men då blir det också väldigt gnälligt! De blir oftast väldigtlätt övertrötta på kvällarna också trots att de har sovit väldigt bra på dagen. De vaknar runt 6 tiden på morgonen och sen har de 4 sovpass på dagen, allt från 2 timmar till 30 minuter. Nätterna sover de ganska bra. Äter ingenting..

När man läser om andra "fullgångna" 6 månaders låter det som att flertalet orkar vara vakna åtminstone 3 timmar och ibland betydligt flera timmar. 

Någon som har barn födda ungefär lika tidigt som mina, som kan berätta lite om hur dagsömnen utvecklades för era barn?

• Svar på tråden När började era för tidigt födda barn orka vara vakna längre på dagarna?
  • Diablo

Min tjej är också född i v. 33. Jag vet att hon sov supermycket de första månaderna. Vissa barn behöver mer sömn än andra. Jag kommer faktiskt inte ihåg hur hon var just när hon var sex månader. Jag har aldrig varit orolig, vi har haft fri sömn, det vill säga hon har fått sova när hon velat.
    Det där med mat känner jag igen. Hon var jättesvår med maten. Mitt ända råd är att inte jämföra dem med andra! Det har tagit henne sex år att växa ikapp sina kompisar på förskolan. Men nu är hon ikapp. 

Har man tur behöver man inget vett!
  • Söders fröjder

Jag har tvillingar födda i v32 idag är de 2 år och jag tror det är individuellt ts. Min ena har varit vaken och med hela tiden och somnar senare på kvällen medan den andra sovit mycket på dagar somnar fortfarande tidigare en sin bror och så. Många anser twins är lite efter i utvecklingen ja vet inte jag tror det är individuellt om de är friska och äter som de ska.

• nilam 74

min dotter är idag 9 månader gammal,och hon sover oxå mycket för att vara så stor.hon sover 3-4 gg dag.30 min till 2 timmar gången.och hon somnar för natten20.oo -21.oo ungefär.äter 1 gång på natten,bvc vill att hon ska göra det då hon är så liten.6,7 kg och 67 cm lång.på 9 månader kontrollen.går en gång i månaden pga hon är liten.

hon är född i v.36+4 men va så tillväxthämmad att hon va som om hon skulle vara född i v.33 sa doktorn,44 cm lång och 2044 gr.

• tvillingarpågång

Ja jag tror också det är väldigt individuellt och jag tycker absolut inte det är nånting konstigt att för tidigt födda barn har ett större sömnbehov än andra.. 

Ser bara fram emot tiden när de orkar lite mer! De är jätteglada gulliga killar när de är pigga och vakna. Men de blir ju som sagt gnälliga och trötta rätt snabbt och har helt plötsligt börjat sova sämre i vagnen också tycker jag.Speciellt om det är mycket ljud runt omkring. De sover strålande i vagnen när den står still på altanen, men om det är mycket ljud omkring vaknar de direkt!
    Därför drar jag mig lite för att hitta på saker för det är inget kul med två trötta gnälliga tvillingar som inte vill somna i vagnen :)

Ska bli skönt när de orkar lite mer så man "vågar" hitta på lite mer tillsammans med dem! :)       

• Söders fröjder
    tvillingarpågång skrev 2012-03-28 12:35:27 följande:
    Ja jag tror också det är väldigt individuellt och jag tycker absolut inte det är nånting konstigt att för tidigt födda barn har ett större sömnbehov än andra..  Ser bara fram emot tiden när de orkar lite mer! De är jätteglada gulliga killar när de är pigga och vakna. Men de blir ju som sagt gnälliga och trötta rätt snabbt och har helt plötsligt börjat sova sämre i vagnen också tycker jag.Speciellt om det är mycket ljud runt omkring. De sover strålande i vagnen när den står still på altanen, men om det är mycket ljud omkring vaknar de direkt! Därför drar jag mig lite för att hitta på saker för det är inget kul med två trötta gnälliga tvillingar som inte vill somna i vagnen :) Ska bli skönt när de orkar lite mer så man "vågar" hitta på lite mer tillsammans med dem! :)       

Samtidigt kanske du behöver röra dig ute så de lär sig att ljud är okej så de inte blir ljudkänsliga senare och ni knappt kan röra er inne utan att de vaknar
  • tvillingarpågång
    Söders fröjder skrev 2012-03-28 14:05:50 följande:

Samtidigt kanske du behöver röra dig ute så de lär sig att ljud är okej så de inte blir ljudkänsliga senare och ni knappt kan röra er inne utan att de vaknar

De har varit ute massor varenda dag sedan de föddes. De har alltid sovit dåligt inne så jag har överlevt genom att ta timslånga promenader medans de har sovit. Nu när snön har försvunnit kan de sova i vagnen på altanen men jag tar ändå promenader så gott som dagligen. Men av någon konstig anledning vaknar de ofta på de promenaderna nu för tiden. Förut kunde jag lätt ta en runda till affären utan att de vaknade men det går inte längre. Gör inte så mycket att de vaknar i affären, men de somnar tyvärr sällan om och får inte den sömn de behöver.. De börjar istället gnälla och till slut gråta..
  • Cocco

sent men ja det var nog någon gång efter 6 månader.

• Sandrah23

min lillprins född i v30+3 var vaken jätte mkt redan två veckor senare, nu har vi vart hemma en månad prick imorgon och han är vaken o har varit vaken sen vi kom hem ca. 3tim om dagen då han ligger o tittar o har sig :)

supergullig.

Svar på tråden När började era för tidigt födda barn orka vara vakna längre på dagarna?