• Marsvin

Föräldrapenning då man först jobbat och sen pluggat?

Nu är jag ganska tidig i min graviditet (vecka 15) och har inte pratat med Försäkringskassan än. Jag tänkte bara höra om det är någon som kan ha någon idé om hur min föräldrapenning kommer se ut.

Jag har nu studerat i tre år, utan avbrott (även somrarna). Innan dess hade jag en tillsvidaretjänst på 75% inom vården som jag hade haft i två år. Denna avslutade jag dock ca två månader före jag började studera för att vara ledig ett tag och ladda batterierna (hade en hemsk arbetsplats).

Då var jag alltså inte anställd, studerande eller inskriven på arbetsförmedlingen. Jag levde på sparade pengar. Därefter har jag levt på studiemedel. 

Jag är helt inställd på att få det lägsta beloppet på föräldrapenningen (180 kr/dag) men vill höra om det kanske finns någon möjlighet att de tittar på min anställning före min studietid och att jag därmed kan få ett högre belopp. Vad tror ni?  

Tack för att ni tog er tid :) 

• Svar på tråden Föräldrapenning då man först jobbat och sen pluggat?
  • Galia

Om man jobbat så länge som du gjorde så har man en så kallad efterskyddstid av SGIn i tre månader. Eftersom du inom den tremånadersgränsen började studera med studiemedel så fortsatte du därmed att skydda din jobbsgi som då blev vilande. Om jag förstår dig rätt så studerar du fortfarande med studiemedel och har så gjort sen två månader efter du slutade jobba. När du söker föräldrapenning så aktiveras din vilande SGI igen och du får föräldrapenning baserad på den. Viktigt nu att du fortsätter skydda SGIn genom att uppbära studiemedel (eller anmäla dig på AF) tills det är dags för föräldrapenning. Om du tar examen till sommaren ses dina studier som avslutade och då måste du anmäla dig på AF dagen efter för fortsatt skydd. 

Gravida som arbetar eller söker arbete kan gå ner i tid sex månader innan bf utan att det sänker sgi:n men tänk på att detta nte gäller studerande. I praxis har dock undantag gjorts om man slutar studera och inte anmäler sig på Af om det bara är en månad kvar till bf men du ska väl ha fört till hösten ngn gång om jag nu tänker rätt?

Sammanfattningsvis så borde du, utifrån det du skrivit i ts, ha rätt till högre fp än lägstabeloppet   

Grattis till graviditeten! 

• Marsvin

STORT TACK för informationen! Vad glad jag blir över att det faktiskt finns en möjlighet att vi får lite bättre ekonomi än så som vi tänkt nu. Det blir en välkommen bonus i så fall. 

Ja, bebisen är beräknad till slutet av september. Jag kommer att plugga även nu i sommar, sen har jag ju en månad ungefär då jag inte är helt säker på vad jag kommer att göra.  Men det får jag lösa på nåt vis. Antagligen hoppar jag på en liten kurs som, om jag inte hinner avsluta den innan bebisen kommer, jag avslutar nästa vår. Eller så får jag anmäla mig till AF, jag vet inte vad som blir minst krångligt egentligen. Det kanske blir onödigt krångligt med CSN att bli föräldraledig innan man avslutat en kurs.

Tack, åter igen :) 

Svar på tråden Föräldrapenning då man först jobbat och sen pluggat?