• WSalma

När byta fran sovsäck till täcke?

Ni som använde sovsäck/sovpase istället för täcke till era barn - när bytte ni?

Vi har hittills använt sovsäck, men nu börjar det bli för varmt och han har bara en lite varmare pyjamas pa sig (10 manader). Det känns inte helt aktuellt att börja med sovsäck senare igen, han ställer sig redan upp i sängen och gar längs med gallret och da känns ju sovsäck lite som en tvangströja...

• Svar på tråden När byta fran sovsäck till täcke?
  • Mornie Alantie

Varför skulle inte en 10-månaders kunna ha täcke? Det är väl bara att ta det man tycker verkar mest praktiskt. Jag håller med om att det låter mindre bra med sovsäck till en så stor bebis, min som är lika gammal skulle bli tokig om jag stoppade henne i en sovsäck.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Mumin80

Vår äldre dotter är född i november. För vår del blev det en ganska naturlig övergång i och med att det blev varmare på våren/sommaren så fick hon sova utan sovpåse eller täcke (naken, när det var riktigt varmt...), sedan när det började bli svalare igen så hade hon börjat krypa och stålla sig upp i spjälsängen och sånt, då kändes det naturligt att byta till täcke. 

Lillingen föddes i februari, men det blir väl liknande där. Nu använder vi dock täcke redan ibland, om sovpåsarna är i tvätten t.ex. (eftersom vi har spjälsängstäcken hemma och så, med första barnet hade vi inga täcken hemma i början).  

• WSalma

Mitt barn ligger inte direkt stilla i sängen, sa risken finns att han hamnar under täcket (eller ligger helt utan täcke, men det är ju inte lika farligt). Det rekommenderas ju att man har sovpase istället för täcke för att minska risken för psd.

Men efter sommaren är ju vart barn över ett ar, sa da far det nog bli täcke i alla fall! 

Svar på tråden När byta fran sovsäck till täcke?