• TheOnlyOne

När byta bort spjälsängen?

När ska man byta bort spjälsängen?

Hur lång var ert barn när ni bytte? Ålder? Varför?

Vad bytte ni till?

Jag funderar på att byta bort spjälsängen för att kanten når ända till axlarna, börjar kännas otryggt.

Men hur gör man när man ska vänja vid en ny sovplats?

Hur har ni löst nattvandrandet?

• Svar på tråden När byta bort spjälsängen?
  • Frontline

Grabben var 14 månader tror jag när vi bytte från spjälsäng till en helt vanlig 90cm bred.
    Han klarade det galant och sov i sängen utan problem, gick ur den på natten ibland och kom in till oss.
    Han var aldrig ute på egna promenader på natten
    Han klättrade ur sin spjälsäng så det var bara för det vi bytte.

Dottern är snart 16 månader och där känns det avlägset långt innan vi kan byta till samma säng som grabben hade, det känns för osäkert med henne...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • 2SmåPrinsar

Stora killen klättrade ur sin spjälsäng dagen innan han fyllde 2 år så då bytte vi till juniorsäng. Det fungerade bra men vi fick vara hos honom till han somnade. Lillkillen är nu 2 år och 4 mån och det känns fortfarande avlägset med att byta säng. Han kan inte vara stilla 2 sec och vaknar till lite då och då om nätterna så då hade han säkert inte legat kvar i sängen. Men vi har satt in juniorsängen på hans rum så han vet att han ska sova där så småningom :)

• pluvdo
    TheOnlyOne skrev 2012-03-28 10:31:25 följande:
    När ska man byta bort spjälsängen?

Hur lång var ert barn när ni bytte? Ålder? Varför?

Vad bytte ni till?

Jag funderar på att byta bort spjälsängen för att kanten når ända till axlarna, börjar kännas otryggt.

Men hur gör man när man ska vänja vid en ny sovplats?

Hur har ni löst nattvandrandet?
    Min son fick en juniorsäng när han var 18 månader. Han kunde inte klättra ur spjälsängen eller så (bland annat förmodligen eftersom han är ganska kort) men han verkade ogilla att vara i den. Ibland somnade han inte om jag inte lade ut hans madrass på golvet utanför spjälsängen. Sedan så hade han fått eget rum ett par månader innan och jag kände bara att det kunde vara trevligt för honom då att ha en säng han kunde gå i och ur själv. Då kan han, om han vaknar före mig på morgonen, hämta en leksak eller bok och sitta och vakna till ordentligt.

Jack har sedan han var runt året varit lätt att natta så jag lägger honom bara i sängen och går ut så sover han efter en stund. Han brukar inte gå upp igen och så. Redan första natten sov han jättebra i sin nya säng.

Jag ångrar inte att jag bytte säng åt honom.
  • Vickan I

Vår kille var två år. Han gillade sin spjälsäng och försökte aldrig klättra ur. Vi bytte mest för det kändes som det var hög tid när han var strax över två år. Han fick vara med och prova och välja och sedan skruva ihop den med pappa vilket han tyckte var kul. Var beredd på spring, men inte alls. Har fungerat toppenbra. Har med en skyddssida/stödbräda då han rör sig otroligt mkt och ändå har han lyckats trilla ur två ggr i sömnen!!! Gått bra dock och tur sängen är väldigt låg.

• Pickeli

Jag kommer byta om några dagar, grabben är 1 år och gillar inte spjälsängen. Det kommer nog gå alldeles utmärkt. Han kommer sova i vårt sovrum och det kommer barnsäkras ytterligare, utifall att han skulle börja gå i sömnen.

Han är duktig på klättra ur sängar och soffor och vi kommer ha båda stödbräda och mjuk underlag till att börja med.

Hans storebror fick en egen 90's säng när han var närmar 2 år har jag för mig. Han är nu 3,5 och kommer till oss ibland på nätterna, men det gör ingenting för oss! Han har ramlat ur sängen en gång och det var bara för någon dag sedan, det gick bra.

Google it!
  • Frontline

Förstår inte vitsen med att köpa en juniorsäng, ok den tar lite mindre plats.
    Men jag vet inte hur många gånger grabben vill vi ska ligga bredvid han i sin säng ibland hela nätter och ligga då i en juniorsäng känns ju lite knöligt.
    Sen om några år ska den ju bytas ut mot en vanlig större säng så det känns ju onödigt att behöva köpa 2 sängar bara för att dom växer ur den första...

• Pickeli
    Frontline skrev 2012-03-28 11:14:01 följande:
    Förstår inte vitsen med att köpa en juniorsäng, ok den tar lite mindre plats.
    Men jag vet inte hur många gånger grabben vill vi ska ligga bredvid han i sin säng ibland hela nätter och ligga då i en juniorsäng känns ju lite knöligt.
    Sen om några år ska den ju bytas ut mot en vanlig större säng så det känns ju onödigt att behöva köpa 2 sängar bara för att dom växer ur den första...
    Jag kommer köpa en juniorsäng (begagnad) egentligen enbart för inredningens skull. Jag får den billigt, den är jättefin

Pojkarna delar rum och när vi köper en större så kommer vi göra om för att det ska passa bättre. Men jag håller med dig generellt.

Jag tänker inte ligga i den sängen med honom om vi ska sova, han får isf komma till vår säng. Jag har dock inga problem med att få plats bredvid vid godnattsagor osv.
    Google it!
  • Vickan I

Vår kille har också en juniorsäng. Anledningen är ett litet rum. Nu har vi tur att han sover själv och inte vill sova hos oss, men jag har legat där korta stunder ngn gång och det går bra. Men sova en natt skulle kanske inte vara så kul.

• TheOnlyOne

Tack för era svar, kom på en till fråga.

Klättrar inte barnen över stödbrädan för att tex ta upp nallen eller nappen på golvet? Och när de inte riktigt kan klättra i och ur, slår sig?

Det är mitt problem, dottern är ca 15 månader, hon kan inte ta sig upp eller ner för soffan eller vår säng, hon kryper till kanten och dunsar ner, provade en säng med stödbräda men då skulle hon över stödbrädan också.

• Vickan I

Vår kille var ju två år och förstod att klättra i och ur sängen vid fontänden där det inte är ngn stödbräda. Den är kortare än sängen så vi har satt den från huvudgaveln och så slutar den med några dm kvar till fotänden. Nu är han tre år och klättrar lätt över den. Har en tjock matta under, tur det då han ändå lyckats trilla ur som sagt.

• Daeminimon
    TheOnlyOne skrev 2012-03-28 11:28:59 följande:
    Tack för era svar, kom på en till fråga.

Klättrar inte barnen över stödbrädan för att tex ta upp nallen eller nappen på golvet? Och när de inte riktigt kan klättra i och ur, slår sig?

Det är mitt problem, dottern är ca 15 månader, hon kan inte ta sig upp eller ner för soffan eller vår säng, hon kryper till kanten och dunsar ner, provade en säng med stödbräda men då skulle hon över stödbrädan också.

Madrass på golvet? Det har vi numer. Vi tog bort ena sidan på spjälsängen och bytte mot stödbräda, men han gillar inte att vara instängd, så nu har vi en 90s madrass på golvet.
  • Natulcien

Vi har aldrig ens haft en spjälsäng eftersom det kändes så meckigt och opraktiskt.

Vi har haft sonen sovandes på en fullstor madrass på golvet bredvid vår säng hela tiden. De första två månaderna samsov jag med honom på madrassen. Men efter det har han sovit ensam på madrassen, eftersom han började sova hela nätter då.

Nu är han 17 månader och sover fortfarande på samma madrass på golvet, fast i eget rum sen han var 13,5 månader.

Det har funkat lysande hela tiden. Och vi får plats att ligga bredvid honom vid nattningar eller eventuella oroliga sjuknätter.

Han har aldrig lämnat madrassen efter att vi har nattat honom (han somnar själv) eller på natten, och inte heller när han vaknar på morgonen. Han tjoar alltid till så att vi vaknar först.
    Någon enstaka gång har han klivit upp när man har lagt honom för dagvilan, men då är det bara att leda tillbaka honom 2-3 gånger, så ligger han kvar sen. Glad

• Frontline
    Pickeli skrev 2012-03-28 11:17:52 följande:
    Jag kommer köpa en juniorsäng (begagnad) egentligen enbart för inredningens skull. Jag får den billigt, den är jättefin

Pojkarna delar rum och när vi köper en större så kommer vi göra om för att det ska passa bättre. Men jag håller med dig generellt.

Jag tänker inte ligga i den sängen med honom om vi ska sova, han får isf komma till vår säng. Jag har dock inga problem med att få plats bredvid vid godnattsagor osv.
    Att vi köpte en vanlig säng från början var av lite olika anledningar, dels då som jag skrev att det känns onödigt att behöva köpa först en juniorsäng och lite senare en vanlig säng.
    Denna säng har vi som gästsäng då sover grabben hos oss.
    Ibland har frugan tyckt det blivit för trångt när han kommer in på natten då har hon lagt sig i den istället.
    Finns säkert lite fler argument för oss.

Nu har vi en loftsäng till grabben han har haft den sen han var 4 och den gillar han skarpt, inga som helst bekymmer att klättra på stegen mitt i natten, och hur mycket lekyta som helst vart det i rummet Tungan ute
Svar på tråden När byta bort spjälsängen?