• Bebbe2006

Någon som minns serien från mitten av 80-talet?

Hej alla teve-film experter!

Skulle bli förvånad, men glatt överraskad om någon kunde hjälpa mig. Jag skulle vilja veta namnet på en fransk serie som handlade om ett sjukhus. Har för mig att det var ett stort, fint hus som dethär sjukhuset var inhyst i. Serien gick på svensk teve typ 1986 eller 1987. Kan ha gått i repris senare. Ingen aning.

Jag kommer inte ihåg vad serien handlade om (var ganska ung då), men jag skulle vilja veta vad serien hette. Är ganska säker på at den var fransk. Kommer ihåg att jag gillade ledmotivet, så jag skulle vilja söka efter det. Men då måste jag ju veta vad serien heter.

Lite flummig fråga. Hoppas att någon kan hjälpa.

• Svar på tråden Någon som minns serien från mitten av 80-talet?
  • två blir tre

Du menar inte den tyska tv-serien som utspelade sig på ett familjesjukhus i alperna..? Doktorn i dalen (hrmm, lät lite suspekt ) hette den. Minns att det var väldigt vacker miljö iallafall..

• Smajla

Är det inte "Kliniken" ni tänker på? En tysk serie..

• Alicia05sMamma

Nä den serien var inte fransk Den var tysk hehe

Tittade oxå på den. Det var ett sjukhus uppe i alperna.

*Funderar på vad den heter*

Jag ber att få återkomma med svaret

• Alicia05sMamma

Smajla: Ja det är nog Kliniken den heter

• Alicia05sMamma

Den heter så mkt som : Die Schwarzwaldklinik

Den visades i sverige 1988

• Smajla

Gislöv - jag var minuten snabbare

• Bebbe2006

Ha ha! Men ni är ju fantastiska!

Tänk att man kan fråga och bara få svar så snabbt på udda frågor. Denhär serien kommer jag också ihåg, men jag har blandat ihop den med någon annan serie. När jag ser bilderna, så känner jag igen serien, och det var den jag tänkte på och frågade efter. Fast jag hade för mig att den var fransk

Låten jag letade efter är från någon annan serie. Den handlade kanske inte om något sjukhus då utan om något helt annat. Den kanske tillochmed var fransk. Ingen aning. Svårt att leta efter en serie när man inte ens kommer ihåg vad den handlar om. Jag tittade inte själv, men mamma och pappa gjorde det.

Nån som bara råkar komma på någon fransk serie som gick på teve i mitten av 80-talet?

• memorias79

Jag minns också en fransk TV serie som gick någon gång på 80 talet med väldigt bra intro musik. Om jag minns rätt var det många blåsinstrument med. 
    Jag har ett svagt minne att serien handlade om några barn eller ungdomar som letade efter en skatt.

Den dyker upp i tankarna ibland och då googlar jag på den för att se om jag kan hitta något om serien, men har inte hittat något om den

• Anonym (G)
    Bebbe2006 skrev 2006-01-15 20:57:34 följande:

Ha ha! Men ni är ju fantastiska!

Tänk att man kan fråga och bara få svar så snabbt på udda frågor. Denhär serien kommer jag också ihåg, men jag har blandat ihop den med någon annan serie. När jag ser bilderna, så känner jag igen serien, och det var den jag tänkte på och frågade efter. Fast jag hade för mig att den var fransk

Låten jag letade efter är från någon annan serie. Den handlade kanske inte om något sjukhus då utan om något helt annat. Den kanske tillochmed var fransk. Ingen aning. Svårt att leta efter en serie när man inte ens kommer ihåg vad den handlar om. Jag tittade inte själv, men mamma och pappa gjorde det.

Nån som bara råkar komma på någon fransk serie som gick på teve i mitten av 80-talet?

Châteauvallon var en fransk serie från 1984 med en väldigt bra introsång.

Herbert Léonard - Puissance et gloire.

Kan det vara sången du tänker på? 

• Anonym (G)

Serien handlar om en familj som äger en tidning.

Svar på tråden Någon som minns serien från mitten av 80-talet?