• Trodu

feber hallucination...LÄBBIGT!!

Fy bubblan, har aldrig träffat på det fenomnenet tidigare även fast jag vet att det finns. Igår så vaknade jag av ett JÄTTESKRIK frå¨n dotterns rum. Kastar mig upp och iväg, hon har aldrig skrikit så någonsin förut. Hon satt och skakade i sängen och tittade oroligt på golvet och madrassen och bara skrek. först var jag relativt lugn eftersom ajg trodde att hon haft en mardröm för första gången. Så jag tog upp henne och satt med henne, tänkte att hon tids nog vaknar till.....Hon slutade inte, så med alla medel så vankade jag och maken runt med henne, hon blev rätt lugn i famnen men så fort någon av oss försökte sätta oss ned på sängkanten eller soffan så började det om, det hysteriska. Hon var verkligen hysterisk och gallskrek. Vi blev jättejätteoroliga och ringde sjukhuset. Där var de jättelugna och ville att vi skulle ta febern på henne, jag lyckades inte så bra att ta febern på henne när hon var hysterisk men den visade 38 grader under armhålan.  Sköterskan ville att vi skulle ge alvedon och sätta henne i ett svalt bad....sagt å gjort så gjorde vi det och hon började bli sig själv allt mer (efter 1.5 timmes kämpande) 
    Men även fast febern gick ned och hon lugnade sig så ville hon inte sitta i varken soffa eller säng, och hon sa: Kryp, maskar och visade med fingrarna som att det var en spindel som kröp på armarna.

Till slut så somnade hon i min famn och jag lade ned henne i soffan.....vi var helt utmattade.....
    Idag så sitter oron kvar i magen på mig även fast hon verkade som vanligt.....Mår skit över upplevelsen.

Till råga på allt så ska vi bara till affärn en snabbis så jag sätter fast henne i bilen och så drar hon upp fotterna mot sig och stirrar på bilsätet och säger rätt högt: Maskarna mamma maskarna. JAg behåller lugnet och förklarar att det inte finns några där....så börjar vi prata om maskar i allmänhet, att de bor i jorden ute och att pippin äter maskar (försöker skojja bort hela situationen)
    Inombords vred det om i magen...VAD HÄNDER, hon känns ju sval idag och har inte ens kollat febern då hon är så pass sval och opåverkad.
    Väl hemma så ringde jag vårdcentralen, förklarade allting som hänt och den nya situationen i bilen. Sköterskan här var också lugn, tyckte inte det lät som något oroande, men ändåååå blev jag orolig.
    Jag skulle höra av mig igen om det blev såhär väldigt ofta fast i samband med att hon var helt fri rån förkylningen.

Finns det fler som gått igenom detta?? Sjuksköterskorna sa att det var så vanligt, men är det verkligen det? Och hur länge håller det i sig? Hur ska man betee sig?

JAg är väl lite som person att jag målar fan på väggen på en gång och tänkte från början typ HJÄRNTUMÖR....men som sagt var alla runt om mig har lugnat och verkar inte oroliga.

Så snälla ös på med era historier, jag har googglat men itne hittat så mycket om det. Skulle kännas så skönt att få höra era historier, hur det gick, hur länge det höll i sig, vad gjorde ni? Hade de kvar lite av hallucinationerna fast de började vara feberffria....

Snälla lugna mig!! 

• Svar på tråden feber hallucination...LÄBBIGT!!
  • canmamma

Mina killar får också feberdrömmar ibland och visst har de livlig fantasi i vanliga fall, men oj vad de hittar på med lite feber som hjälp. Är det något som skrämmer dem riktigt och inte går över med lite kramar och lugnande klappar så brukar jag antingen försöka "prata med drömmen". Typ "säg åt tigrarna att lämna min unge ifred annars får de med mig att göra. Bra att du schasade bort dem!" eller "visst får du alla leksakerna - det är ju din tur!", men då måste man ju kunna förstå i alla fall lite av vad de drömmer om och det är inte alltid så lätt. Annars kan det funka att sjunga en välbekant sång eller berätta något som får deras hjärna att tänka på annat. Ibland så väcker jag dem lite mer (tar dem till toaletten eller så) för att bryta av drömmen helt så att de inte ligger och halvsover med drömmarna kvar.

• Trodu

Tack för att du delade med dig, fler får gärna skriva.

• ami

Jag yrade när jag var liten. Minns denna drömmen än. Tror jag yrat om samma flera ggr. En gång trillade jag nerför trappen, låg kvar på trappsteget hur länge som helst kändes det som. Frös men vågade inte röra mig för då skulle de upptäcka mig. Hua! Ren skär skräck, i mitt fall var det troll som var ute efter mig.. Grejen är väl att själva yrkandet är ett mellanting av dröm och verklighet. Din dotter är tillräckligt vaken för att se er men ser också de otäcka rysligheterna i mardrömmen.

• SandraaNor

En gammal tråd men jag googlade och hittade den nu...

tänkte bara tillägga:

Min son nu 4,5 år får också väldigt livlig fantasi med feber i kroppen..
    Oftast bara första dagen/kvällen/natten. Och han får alltid så hög feber, en jämn nivå på 40 grader.
    Det han brukar yra är att han inte vill vara här mer och kastar sig fram och tillbaka i famnen på mig när jag vankar med honom för att lugna. Skriker och gråter hysteriskt.

Fy vad otäckt och skrämmande det är egentligen varje gång!
    '

• Pja01

Grabben, har just börjat hallucinera när han hade feber sist, satt och kollade på tvn och han påstod att tvn var så långt bort. När vi skulle gå och lägga oss blev han jätterädd och sa att hans rum var så stort och tittade på väggarna och taket om vart annat. Blev inte orolig det minsta för jag har nämligen upplevt precis samma saker i mellanstadieåldern. Grabben är dock bara 3 år men det är exakt samma hallucinationer som jag hade.

Min mor och far hade ju dock inte haft liknande så de slog på stora trumman och skickade mig till flera olika doktorer som testade och undersökte saken. Med påföljd att jag trodde att det var farligt och kunde bli bestående så jag blev bara ännu mer skraj :)

Det viktigaste tror jag (av egna erfarenheter) är att få barnet att förstå att det inte är någonting farligt och att det kan bli så när man har feber, sedan försöka avleda så gott det går. Men barnet tror ju på riktigt att det är som de hallucinerar så var väldigt förstående och berätta att det inte är farligt och bara på låtsas.

Den verkliga lösningen för att få bort hallucinationerna är alvedon eller liknande. Ge innan de går och lägger  sig (om de har feber) så kanske de slipper vakna upp i sängen i sitt mörka rum mitt i natten och hallucinera för det är ju ännu läskigare.

Svar på tråden feber hallucination...LÄBBIGT!!