• Themis

Vad är så speciellt med lärare?

Ber om ursäkt för lätt provocerande rubrik, men mitt barns klassföreståndare ska sluta nu mitt i terminen, och trots att det redan görs en insamling till present, så fick jag just ett samtal till där en förälder har bestämt att alla barn ska prestera en teckning tills på onsdag som ska bindas in och ges till minne av klassen.

Detta gäller då 7-åringar. Mitt barn tycker verkligen inte om att rita.

Jag ställer mig följande frågor:

Får man om man slutar på jobbet normalt något personligt från alla sina kollegor utöver insamling? Nej.
    Får man ens alltid en gåva? Svar nej, det har berott på.
    Och sista frågan- har då inte lärare några kollegor som tackar av dem? Jag tycker mig ha sett flera andra personer som dräller omkring på skolan i alla fall.

Så vadan denna monumentala kissnödighet inför att en vuxen person byter arbete, och mitt i terminen dessutom?

Vad tycker du?

Full frontal nerdity.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är så speciellt med lärare?
  • Tow2Mater

Insamling till presenter borde skrotas (!), men en teckning kostar inte mycket - och det blir ju personligt, det skulle jag stödja. En 7-åring borde kunna rita en liten teckning fast han inte gillar det; bra o lära sig att man i livet måste göra en hel del man inte gillar.

• Tuffen

I många fall är det så att läraren träffar barnet mer än föräldern vissa dagar. DET borde uppskattas. Inte för att man på något sätt "står ut" med barnet utan bara för att man som lärare BRYR sig. 

• Themis
    Tow2Mater skrev 2012-03-26 18:05:33 följande:
    Insamling till presenter borde skrotas (!), men en teckning kostar inte mycket - och det blir ju personligt, det skulle jag stödja. En 7-åring borde kunna rita en liten teckning fast han inte gillar det; bra o lära sig att man i livet måste göra en hel del man inte gillar.
    Nu är vi på helt olika planhalvor, jag ser verkligen inte poängen med att tvinga fram något som ska vara en generös gest?

Antingen vill man väl spontant ge fröken en teckning eller så vill man inte det? Tänk om man inte alls tycker om sin lärare då?
    Full frontal nerdity.
  • Veladis
    Tuffen skrev 2012-03-26 18:06:22 följande:
    I många fall är det så att läraren träffar barnet mer än föräldern vissa dagar. DET borde uppskattas. Inte för att man på något sätt "står ut" med barnet utan bara för att man som lärare BRYR sig. 

Ja, eller helt enkelt bara för att läraren och barnen utvecklar en viss relation, de ses varje dag, många timmar.
  • lu07peda

själv så jobbar jag i skolan... tycker för det första att en lärare inte skall få byta mitt i en termin fy för hen.  sen är inte barn kollegor till läraren, man som lärare har iallafall speciella relationer till barnen, är själv i en tvåa och är redan nu ledsen över att jag skall ej ha dem i trean (gillar dem så mkt ). om din 7 åring inte vill måla en teckning så tror jag det inte märks så mkt. 

• katalysator

Barnen spenderar väldigt väldigt mycket tid med sin lärare. Det kan vara en viktigt del i processen för dem att få ta avsked på ett fint sätt! Förmodligen är det mycket viktigare som avsked för barnen än vad det är för läraren att få en bunt med teckningar från någon annans ungar...

• Themis
    katalysator skrev 2012-03-26 18:10:09 följande:
    Barnen spenderar väldigt väldigt mycket tid med sin lärare. Det kan vara en viktigt del i processen för dem att få ta avsked på ett fint sätt! Förmodligen är det mycket viktigare som avsked för barnen än vad det är för läraren att få en bunt med teckningar från någon annans ungar...
    Om det vore så viktigt, tror du inte att barnen hade tagit upp det snarare än föräldrarna?
    Full frontal nerdity.
  • katalysator
    Themis skrev 2012-03-26 18:11:46 följande:
    Om det vore så viktigt, tror du inte att barnen hade tagit upp det snarare än föräldrarna?
    Jag tycker att det är tråkigt med prettoföräldrar som styr och ställer, och jag tror inte heller att "rita en teckning" är den känsloyttring som passar bäst för alla barn. MEN jag tror att barn kan ha svårt att kanalisera känslor i det här läget. Att "förlora" en lärare kan ju i många fall leda till sorg, som kanske inte tas på allvar av omgivningen, och det är viktigt att som förälder (till sitt eget barn, inte till andras) hjälpa till att bearbeta det. 
  • Tow2Mater
    Themis skrev 2012-03-26 18:09:05 följande:
    Nu är vi på helt olika planhalvor, jag ser verkligen inte poängen med att tvinga fram något som ska vara en generös gest?

Antingen vill man väl spontant ge fröken en teckning eller så vill man inte det? Tänk om man inte alls tycker om sin lärare då?
    Om man inte vill så ritar man väl ingen då. Han/du blir knappast polisanmälda for att ni inte producerar en teckning. Men jag skulle se det som en bra lärdom. Jag har avtackat en del chefer jag inte gillat men lärt mig att hålla god min i arbetslivet, det kommer man ofta långt med.
  • Veladis
    Themis skrev 2012-03-26 18:11:46 följande:

Det är ju inte säkert att barn tänker på det, att man ska avtacka med ngt. Men frågar man barnen tror jag alldeles säkert att de flesta vill göra något för/till sin fröken. Och det bästa hade kanske varit att fråga barnen hur de vill göra, inte att ngn förälder bestämmer.
Svar på tråden Vad är så speciellt med lärare?