• Pärla

Det här med vikten efter förlossningen..

Hej

Jag födde min son i februari, och nu är han snart fem veckor gammal.

En vecka efter förlossningen hade jag bara gått ner 2 kg, och sen började kilona gå ner vecka efter vecka..Så fram till tredje veckan hade jag gått ner 7,5 kg.

Men fjärde veckan när jag skulle väga mig, så visade vågen att jag hade gått upp 200 gr denna gång..??
    Och det tyckte jag att det var konstigt med tanke på att jag helammar, och det KONSTANT! Samt att jag försöker promenara några ggr i veckan..

Finns det nån erfaren som upplevde samma sak som mig, men sen började gå  ner i vikt igen?

Jag äter som vanligt, men kanske mer på kvällen..och på dagarna är jag rätt dålig på att fixa mat, så det blir nån bulle och choklad några ggr i veckan..

Med mitt första barn, så hände så igen att jag hade gått upp men sen började jag gå ner igen...Så händer det kanske samma sak igen, och varför blir det så?

Jag var rätt smal innan graviditeten, och hade gått upp 20 kg..Så påverkar det på nåt sätt allt det här?

Nån erfaren som kan vara gullig och svara

• Svar på tråden Det här med vikten efter förlossningen..
  • spelarroll

jag gick ner flera kilon dem första 2 -3 veckorna då jag ammade konstant och inte hann äta. sen lugnade det sig och jag fick större aptit och började äta därefter och började då gå upp i vikt... jag helammade i 6 månader, delammade 3 månader efter det också men gick inte ner så mycket pga av amningen utan fick verkligen kämpa för det. aptiten var ju dubbelt såstor under amningen som under graviditeten! under graviditeten gick jag upp 23 kilo,. 

nu är min dotter 1½år och jag väger fortfarande ca 5 kg mer än när jag blev gravid med henne.

grattis till sonen och lycka till med amningen och viktnedgången 

• Frambuesa

jag fick min dotter  19 februari och första 2 veckorna rasade kilona hade gått upp 15 totalt.. nu är det 5 kg som inte vill försvinna oavsett hur mycket jag promenerar eller äter nyttigt, vågen står stilla på samma hela tiden.. :/

• Jennifer1991

Samma för mig, min dotter föddes den 13 februari och veckorna efter det tappade jag massa kilon, jag gick totalt upp 16 kg och tappade 11 kg under kanske 3-4 veckor och nu står det helt still! Förstår inte då jag rör på mig, äter nyttigt samt helammar. Har 4 kg kvar tills vad jag vägde innan graviditeten. Trodde amningen skulle göra att kilona bara rann av mig men icke...

• Frambuesa

Jag ammar inte.. Men promenerar som aldrig förr och äter nyttigt. Man blir lite stressad inför sommaren

• Dr Evans

Mina sista (sega) kilon har inte försvunnit förrän efter amningen (tre barn). Och då helt utan ansträngning...

• Pärla
    spelarroll skrev 2012-03-26 13:17:46 följande:
    jag gick ner flera kilon dem första 2 -3 veckorna då jag ammade konstant och inte hann äta. sen lugnade det sig och jag fick större aptit och började äta därefter och började då gå upp i vikt... jag helammade i 6 månader, delammade 3 månader efter det också men gick inte ner så mycket pga av amningen utan fick verkligen kämpa för det. aptiten var ju dubbelt såstor under amningen som under graviditeten! under graviditeten gick jag upp 23 kilo,. 

nu är min dotter 1½år och jag väger fortfarande ca 5 kg mer än när jag blev gravid med henne.

grattis till sonen och lycka till med amningen och viktnedgången 
    Tack så mycket!

Vad konstigt att att alla som har skrivit inlägg här har inte gått ner i vikt pga amning.
    Många pratar om att man rasar ner av amning och många kilon!
    Vi får väl se..Man ska inte kanske ha bråttom, det är ju trots allt snart femte veckan..Man får ge kroppen en chans, jag vet inte,..Å andra sidan så är sommaren här snart..Förvånad

Jag är bara så trött på mina kilon under graviditeten också..Vill bli av med dem..
  • spelarroll
    Pärla skrev 2012-03-26 13:59:11 följande:
    Tack så mycket!

Vad konstigt att att alla som har skrivit inlägg här har inte gått ner i vikt pga amning.
    Många pratar om att man rasar ner av amning och många kilon!
    Vi får väl se..Man ska inte kanske ha bråttom, det är ju trots allt snart femte veckan..Man får ge kroppen en chans, jag vet inte,..Å andra sidan så är sommaren här snart..Förvånad

Jag är bara så trött på mina kilon under graviditeten också..Vill bli av med dem..
    jo jag förstår helt klart, man vill ju ner till "startvikt" så snart som möjligt. när jag blev gravid med lillan hade jag efter att ha tränat i mer än ett år och verkligen skärpt mig med min kost kommit ner i min målvikt 58 kg men ja jag hann inte komma så långt ner denna gången eftersom jag blev gravid igen i december, då var lillan 1år och 4 månader och jag vägde då 64 kg..
    om man helammar men ändå äter "normalt" vad det nu innebör så tror jag att man går ner utav amningen, men oftast får man ju större aptit också och har fortfarande cravings. iallafall vart det så för mig
  • MissLavinia

Så länge jag har ammat har jag varit vrålhungrig! Alla snackar bara om suget efter mat/godis/what ever under graviditeten, men det tyckte jag inte var något mot amningsHUNGERN. Jag har inte gått ner ordentligt i vikt förrän barnen slutat tutta

Mäh! Jag vill också ha en frän sidfot juh! :-s
  • Pistou
    Dr Evans skrev 2012-03-26 13:46:07 följande:
    Mina sista (sega) kilon har inte försvunnit förrän efter amningen (tre barn). Och då helt utan ansträngning...

Detta är ungefär min erfarenhet också. Jag tror att kroppen behöver extrakilona så länge man helammar för att kunna producera mjölk helt enkelt.

Jag har också ganska smal till naturen, är 170 lång och har väl en idealvikt kring 60 kg. Jag har gått upp ca 20 kg vid varje graviditet. Det är först när jag har börjat delamma och ge annan mat som jag har börjat se lite skillnad. Men kilona har inte rasat med en gång, utan rätt så gadvis. Mina två äldsta barn delammade jag tills de var drygt 2 år. När de var kring 1,5 år hade jag gått ner till 57 kg.

Din bebis är ju fortfarande mer eller mindre nyfödd, så ge dig själv lite tid. Kroppen behöver fettdepåerna så länge du helammar.
    People don't care how much you know until they know how much you care.
Svar på tråden Det här med vikten efter förlossningen..