• Jennie 536

Hjälp... Vems är dopklänningen?

Hej. Jag behöver hjälp med råd om hur jag ska tänka kring en dopklänning. När jag föddes gjorde min mormor en fin dopklänning till mig. Flera år senare döptes min ena kusin i den. Därefter har den blivit kvar hemma hos min moster. Nu har jag hämtat den för att min son ska döpas i den. Då säger min moster att hon sedan vill ha tillbaka den. Varvid jag frågar varför? Hon säger att då vet vi vart den är och att hennes dotter ( min kusin som döptes i den efter mig) sedan ska ha den till sina eventuella framtida barn. Här känns det lite fel för mig. Jag vill ha den hos mig eftersom mormor gjorde den till mig. Min kusin får gärna sedan låna den av mig men det är från mig den ska vandra vidare i generationer anser jag. Detta är det enda jag har kvar efter min mormor som tyvärr inte finns med oss här på jordelivet längre. När mormor dog ärvde hennes barn ett flertal fina smycken som kommer gå i arv. Varvid min kusin får genom sin mamma. Jag däremot har tyvärr inte den kontakten med min mamma dåmhon har problem med alkoholen och troligtvis kommer jag inte ärva genom henne och därför är dopklänningen det enda jag kan lämna vidare till mina barn från min mormor. Som ni förstår tycker jag att det är fint att ha ngt speciellt att föra vidare och inte om att jag ska ha ngt för egen del... Jag hoppas att många kan hjälpa mig och lämna sin åsikt om detta. Bör den stanna hos mig eller ska jag fe den till min moster efter dopet? Tack för svar..

• Svar på tråden Hjälp... Vems är dopklänningen?
  • Stormborne

I min släkt finns 2dopklänningar, 1 flick och en pojk, fast pojk kan dekoreras om till flick. De är hos den som döpte sist tills nästa gång de behövs, dock vet ju alla vems de var från början.
    Jag tycker att klänningen nog är din, skillnad om man syr upp en klänning som sedan används av alla syskon i familjen, då tycker jag den nog är lite allas, men eftersom denna är sydd åt dig oh sedan utlånad till en kusin är det ju lite skillnad.

because I can
  • Jennie 536

Min tanke är ju att alla som vill ska få döpas i den. Jag vill att den ska vandra vidare men nu vill ja ha den ett tag eftersom min son ska döpas i den. Funderar också på att rama in den och hänga i barnrummet medan killen är liten. Det går ju inte om jag inte får handen =( .

• Mälaröbo

Spela dum och säg: Jag skulle nog gärna vilja förvara den hos mig eftersom den gjordes till mig. Säg bara till när ni vill låna den så ordnar jag det!

• Vinterankan

Vi har en dopklänning som från början syddes till min faster av min farmor som sedan har vandrat runt. Den stannar helt enkelt hos föräldrarna till det barn som sist döptes i den. På det sättet så är det ju väldigt lätt att veta var den är. Fast om vår son döps i den så kommer jag nog ge den till min kusin efteråt (som har hand om den nu) för han är mycket ordentligare än mig så den känns säkrare där.

• ica
    Mälaröbo skrev 2012-03-26 07:13:13 följande:

Spela dum och säg: Jag skulle nog gärna vilja förvara den hos mig eftersom den gjordes till mig. Säg bara till när ni vill låna den så ordnar jag det!

Förstår dig. Min mormor gjorde en dopklänning som jag och mina syskon döptes i. Sen är våra barn döpta i den. Men det är självklart att den ska vara kvar i vår släkt. Vi har fått förfrågningar om att låna den. Och jag antar att syrran som är äldst har första tjing. Men vi samsas än. Men syskon är närmre än kusiner.
  • Snösparv

Självklart är den din, men var säkert menat från början att användas av fler i din släkt - precis som du också anser. Du behöver inte diskutera det så mycket, utan ha den på dopet och lämna inte tillbaks den sen.

Problemet blir om de lånar den och inte lämnar tillbaks den eftersom de anser att den ska vara hos dem...

• Duckan

Du får säga att den gjordes till dig, den är din men att din kusins barn kan få låna den vid tillfälle?

Svar på tråden Hjälp... Vems är dopklänningen?