Hjälp... Vems är dopklänningen?
Hej. Jag behöver hjälp med råd om hur jag ska tänka kring en dopklänning. När jag föddes gjorde min mormor en fin dopklänning till mig. Flera år senare döptes min ena kusin i den. Därefter har den blivit kvar hemma hos min moster. Nu har jag hämtat den för att min son ska döpas i den. Då säger min moster att hon sedan vill ha tillbaka den. Varvid jag frågar varför? Hon säger att då vet vi vart den är och att hennes dotter ( min kusin som döptes i den efter mig) sedan ska ha den till sina eventuella framtida barn. Här känns det lite fel för mig. Jag vill ha den hos mig eftersom mormor gjorde den till mig. Min kusin får gärna sedan låna den av mig men det är från mig den ska vandra vidare i generationer anser jag. Detta är det enda jag har kvar efter min mormor som tyvärr inte finns med oss här på jordelivet längre. När mormor dog ärvde hennes barn ett flertal fina smycken som kommer gå i arv. Varvid min kusin får genom sin mamma. Jag däremot har tyvärr inte den kontakten med min mamma dåmhon har problem med alkoholen och troligtvis kommer jag inte ärva genom henne och därför är dopklänningen det enda jag kan lämna vidare till mina barn från min mormor. Som ni förstår tycker jag att det är fint att ha ngt speciellt att föra vidare och inte om att jag ska ha ngt för egen del... Jag hoppas att många kan hjälpa mig och lämna sin åsikt om detta. Bör den stanna hos mig eller ska jag fe den till min moster efter dopet? Tack för svar..