Trotsig 5 åring. Vad ska vi göra?
Hej!
Skulle vilja få tips på "uppfostran". Är medveten om att 5 åringar inte alltid är så lätta att ha att göra med men skulle ändå vilja få något tips från någon i liknande situation.
Min härliga glada kille på snart 5 år har så svårt att lyssna. Nästan att han kan vara respektlös ibland. Han tittar inte på en när man säger till honom. På förskolan säger de att han kan vara lite stökig i bland när de äter. Lyssnar inte på fröknarna. Han har en lillasyster och jag antar att han kanske tycker att vi ger henne mer uppmärksamhet. Han härmar henne ofta så att vi ska skratta åt honom. Försöker givetvis att ge båda lika mycket uppmärksamhet men det är inte alltid det går. När han bråkar och inte lyssnar brukar han få sätta sig på en bänk i hallen en stund. Bara så att han ska lugna ner sig. Än så länge så har det inte gjort något större skillnad. Det blir så lätt att man höjer rösten åt honom men vill få andra metoder än att skrika och bli arg. Jag vet att det inte är bra men man blir så frustrerad när någon bara flinar åt en. Han är likadan mot sin pappa.
Snälla har någon något tips att ge. Vill uppfostra en fin och omtänksam kille. Han är en fin kille men vill gärna försöka stoppa en del av det dåliga beteendet. Jag vet att en viss trots ingår i åldern men att respektera andra människor måste man göra....
Känner mig som en dålig mamma......