• Anonym

Vågar man träffa ett barn med KRUPP?

Vi ska träffa en annan familj idag är det planerat, men nu ringde de igår och sa att hostan som flickan haft är krupp. Vi har en dotter som är 1 år och jag vill inte att hon ska bli sjuk.

Har läst lite om krupp och det verkar jättejobbigt för barnen med hostan och att de kan få svårt att andras och i värsta fall måste uppsöka sjukhus.

Det jag inte fattat är om krupp smittar? Är det ett speciellt krupp-virus eller kan alla förkylningsvirus ge krupp hos vissa barn?

Vi ska vara utomhus idag (djurpark) om det gör någon skillnad.

Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Vågar man träffa ett barn med KRUPP?
  • snabla

ute smittar det ju inte lika mkt sedan tror jag inte att Krupp smittar...

• Anonym

Krupp smittar inte men ofta är det en förkylning som utlöser krupphosta, men det brukar komma i lutet av en förkylning. Så ska ni vara ute så är det nog lugnt, annars kan förkylningen ev smitta men kanske oriskabelt ute att en ev förkylning smittar....
    I så fall kan det hända vart som, men krupp smittar inte utan vissa barn får det för att de är mottagliga för det.

• Anonym

Barnet har nog så kallade falsk krupp det är inget som smittar mer än förkyldningsviruset flickan har i kroppen jag har oxå ett barn med falsk krupp det låter otäkt men inget som är farligt och det smittar lika lätt som tex astma så du behöver inte vara rädd att ditt barn får det

• Kaosmamma

Precis. Krupp smittar inte men brukar ju utlösas av något, vanligtvis en förkylning. Så förkylningen kanske er dotter kan få då.

• Anonym (AR)

Krupp smittar inte, men som många sagt så utlöses det oftast av en förkylning, min son hade krupp när han var liten och fick ofta det i slutet av en förkylning eller vid väderomslag. 

• Anonym

Tack för era svar.

Vad är skillnaden mellan krupp och falsk krupp? När jag läste på sjuvårdsupplysningens sida så stod det att det var samma sak (Krupp, ibland kallad falsk krupp), är det så? Och varför kallar man i så fall inte all krupp för just krupp? Vad är det som är falskt?

Så om jag har förstått er rätt så kan två barn få samma förkylning men det ena barnet kan få krupp men inte det andra?

• sweetbird

De är samma sak. Man hostar och hostar. Det drar ihop sig och irriterar luftrören . Smittar inte :)

• Catbride

"Äkta" krupp är en i stort sett utrotad sjukdom som var väldigt allvarlig. Iom att den inte finns kvar så brukar man kalla "falsk krupp" för det kortare namnet "krupp". Min son får också krupp-hosta ibland i samband med förkylningarna, men mer å mer sällan nu när han blivit äldre. Han är 3 år nu, fick första anfallet när han var strax över 1. Jag skulle inte oroa mig, åk till djurparken ni! Ni behöver ju inte låta barnen dela nappar/vattenflaska mm. Ha så mysigt i solen!

• Tholie

Som jag har fått förklarat av dotterns läkare så är krupp samma sak som difteri. Kallas också difterisk krupp. Falsk krupp är det som många ungar får vid en förkylning (min bland annat) när man hostar 'som en säl' och får svårt att andas.

Men difteri finns inte i sverige idag, så man säger krupp mer och mer fast det egentligen syftas på falsk krupp.

Och nej, krupp (falsk) smittar inte. Förkylningen smittar och alla vet ju hur smittsam en förkylning är. Men krupp är något en del bara får, och en del inte. Vi har aldrig tvekat att umgås med någon när dottern har krupp, de är ju oftast pigga på dagen då ändå. 

• Takex

Jag hade falsk kropp en del som liten, det var inte så farligt men krävdes hela tiden att vi åkte in så jag fick andas i en mask. Det är bara att säga till barnet att andas långsamt.
    Den smittade inte men jag hade alltid öroninflammation först och den smittar! 

• Havsjungfrun

Ofta orsakas dock den falska kruppen av ett RS-virus.

• LuMa

Nu blir jag förvånad..
    Åt oss sa barnläkaren att krupp får man av virus och att det smittar. Det stämmer alltså inte?
    Jag har alltid trott att det har gjort det eftersom våra barn fick det båda två efter att vi varit till bekanta vars barn hade haft det natten före. 

• Havsjungfrun
    LuMa skrev 2012-03-24 14:55:59 följande:
    Nu blir jag förvånad..
    Åt oss sa barnläkaren att krupp får man av virus och att det smittar. Det stämmer alltså inte?
    Jag har alltid trott att det har gjort det eftersom våra barn fick det båda två efter att vi varit till bekanta vars barn hade haft det natten före. 
    Viruset smittar men inte själva kruppen (falsk).
  • LuMa
    Havsjungfrun skrev 2012-03-24 15:05:44 följande:
    Viruset smittar men inte själva kruppen (falsk).
    Där ser man..
Svar på tråden Vågar man träffa ett barn med KRUPP?