• Anonym

Skriva över lån, hur funkar det?

Någon som har erfarenhet av att skriva över huslånet till den andra vid separation?

Situationen är följande:  Jag och min sambo ska separera, han misshandlar mig psykiskt och jag mår otroligt dåligt!

Vi äger ett hus tillsammans som han inte vill sälja förrän i slutet av året.   Jag står inte ut så länge, kommer gå under.   Finns det någon som helst möjlighet att skriva över lånet och hela skiten på honom?   Jag har fått erbjudande om att få hyra en lägenhet från augusti, men då vill jag ha blivit av med huset.

Ska kontakta banken självklart, men innan vill jag gärna veta om det skulle funka, eller är helt kört?   

• Svar på tråden Skriva över lån, hur funkar det?
  • Anonym (L)

Det är upp till banken att bedöma om din sambo kan stå på hela lånet, så beror på hans inkomster etc.

Ska ha  bara ta över huset mot att lånet skrivs över på honom eller ska han även betala dig för eventuell skillnad mellan husets värde och lånen?

• Anonym
    Anonym (L) skrev 2012-03-23 18:39:21 följande:
    Det är upp till banken att bedöma om din sambo kan stå på hela lånet, så beror på hans inkomster etc.

Ska ha  bara ta över huset mot att lånet skrivs över på honom eller ska han även betala dig för eventuell skillnad mellan husets värde och lånen?

Tanken var att han bara ska ta över huset genom att lånet skrivs över på honom.  

Är osäker på om banken kommer gå med på detta, och då vet jag fasen inte vad jag ska ta mig till! 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-24 07:22:45 följande:
    Tanken var att han bara ska ta över huset genom att lånet skrivs över på honom.  

Är osäker på om banken kommer gå med på detta, och då vet jag fasen inte vad jag ska ta mig till! 
    Han får söka om ett bolån. Har ni bundet lån, så kan det kosta att lösa ert gemensamma lån i förtid.
Svar på tråden Skriva över lån, hur funkar det?