• Anonym (skattebetalare)

varför får boföräldern pengar för barnet när de INTE har barnet ???

Har precis tagit reda  på att om jag gör avdrag på underhållet då jag har barnet så görs inget avdrag  på utfyllnadsstödet.

Boföräldern får alltså pengar för barnet trots att barnet inte varit där utan här!!!

Så våra skattepengar går alltså  åt till att ge boföräldrar pengar trots att de inte har barnet hos sig.

Och ovanpå det så har umgängesföräldern med låg inkomst rätt att få ekonomiskt stöd  av soc då barnet vistas hos umgängeföräldern.    

Inte konstigt att vi har så höga skatter.. och pengarna går ju inte ens till barnet utan om  uf har låg inkomst går pengarna till bf istället.

så fel tänkt av politikerna  

• Svar på tråden varför får boföräldern pengar för barnet när de INTE har barnet ???
  • Ramborg

Underhållets storlek har inte höjts på evigheter, så det är inte direkt så att de badar i pengar om du trodde det. Du låter mer som att du är bitter för att du förlorade boendet vid skilsmässan. Fokusera på barnet, inte på din konflikt med ditt ex, och var inte så snål och missunnsam!

42.
  • Anonym

Varför ska man få barnbidrag över huvudtaget. Antingen har man råd att skaffa barn eller så har man det inte. Varför ska skattepengar gå åt till detta? Jätte konstigt. Då kan jag ju vilja ha "hästbidrag" för jag har häst men inte barn.

• Mattias 81
    Anonym skrev 2012-03-23 13:44:01 följande:
    Varför ska man få barnbidrag över huvudtaget. Antingen har man råd att skaffa barn eller så har man det inte. Varför ska skattepengar gå åt till detta? Jätte konstigt. Då kan jag ju vilja ha "hästbidrag" för jag har häst men inte barn.
    Den dagen du blir med häst på grund av en olycka och inte kan göra dig av med hästen på grund av moral och religion så kan du återkomma med den liknelsen.
  • Anonym
    Mattias 81 skrev 2012-03-23 14:02:52 följande:
    Den dagen du blir med häst på grund av en olycka och inte kan göra dig av med hästen på grund av moral och religion så kan du återkomma med den liknelsen.

Jag förstår inte ditt svar.
    Anonym skrev 2012-03-23 13:44:01 följande:
    starta gärna en egen diskussion om barnbidrag.. nu var det underhållet jag pratade.. de pengar som föärldenr får för att vi inte bor ihop. barnbidrag får alla.

varför ska förälderrn få pengar förtid som jag har barnet... på skattebetalarnas bekostnad ???

det ska ju göras avdrag då med. 

Ramborg skrev 2012-03-23 13:38:04 följande:
    Underhållets storlek har inte höjts på evigheter, så det är inte direkt så att de badar i pengar om du trodde det. Du låter mer som att du är bitter för att du förlorade boendet vid skilsmässan. Fokusera på barnet, inte på din konflikt med ditt ex, och var inte så snål och missunnsam!
    jasså badar de inte i pengar...??
    du visste kanske inte att underhållsstödet och utfyllnadsbidraget får en boföräldern oavsett inkomst,

de kan alltså vara miljonärer och ändå få pengar från staten för att de inte bor med den andra föräldern.

Jag är bittre på att mina skattepengar ska gå till de som redan har pengar för att täcka upp kostnader för barn under den tid de inte ens har barnet hos dig.      
    Jag hade hellre sett att de hade gått till den som har barnet hos sig eftersom det är den som "behöver" dess då rent krasst.
    Mattias 81 skrev 2012-03-23 14:02:52 följande:

kan man vara gravid med en häst? Skrattande
    Anonym skrev 2012-03-23 14:13:20 följande:

Jag förstår inte ditt svar.

Du förstod inte min trådstart heller verkar det som
  • Anonym

oj,vilken bitter människa! Att  man ens orkar bry sig!
    nä,underhållstödet går efter inkomst..och man kan högst få 400-500kr..så det är ju inga jättesummor.Man får det inte vid bra inkomst..och man ska tjäna rätt dålig för att få det. 

• cajsasmamma
    Anonym (skattebetalare) skrev 2012-03-23 14:16:55 följande:
    jasså badar de inte i pengar...??
    du visste kanske inte att underhållsstödet och utfyllnadsbidraget får en boföräldern oavsett inkomst,

de kan alltså vara miljonärer och ändå få pengar från staten för att de inte bor med den andra föräldern.

Jag är bittre på att mina skattepengar ska gå till de som redan har pengar för att täcka upp kostnader för barn under den tid de inte ens har barnet hos dig.      
    Jag hade hellre sett att de hade gått till den som har barnet hos sig eftersom det är den som "behöver" dess då rent krasst.
    jag som trodde att det vara den andra föräldern som betalade underhållsbidraget. Bara om den andra föräldern har låginkomst som FK betalar UB till BF.
Svar på tråden varför får boföräldern pengar för barnet när de INTE har barnet ???