• metallic

Vilken Bilbarnstol till 3-åring?

3 åringen har just nu en maxi cosi mobi som vi är väldigt nöjda med. Väldigt bra att kunna vika bak när hon sover i bilen. Nu är det dags för lillebror att byta stol från babyskyddet
    Ska vi köpa en till mobi till honom?
    Eller ska han få överta syrrans stol och hon får en ny?
    Vilken bakåtvänd stol är bäst nu när hon börjar komma upp lite i åldern?

Jag vill att hon ska åka bakåt minst 1 år till!

• Svar på tråden Vilken Bilbarnstol till 3-åring?
  • sara1981

En Britax Two-Way köpte vi, vår 5,5 åring sitter fortfarande bra i den. :)

• sasso78

VI har också britax two way till båda våra barn, 2 och 3 år i vår. De sitter jättebra i dom och den kan användas länge (upp till 25 kg).  En del säger att de är svåra och montera och att de tar stor plats i bilen men det håller inte jag med om.

• Sisisisi

Jag är väldigt nöjd med vår Britax Multi-tech, nackdelen är att den bara funkar tills barnet är ca 110 cm, vilket min 3-åring snart är! Så vi köper en större bakåtvänd stol då...
    Jag kommer att köpa en Britax Twoway eftersom det är den rymligaste bakåtvända stolen med längst användningstid. Min äldsta son satt bekvämt i den tills han vägde 25 kg och var 118 cm, hade funkat ett tag till på längden.

Twoway säljs i helgen på jollyroom för 1300 kr

• Cecci78

Two Way hade mitt barn tills 7 år/128 cm

• sasso78
    Cecci78 skrev 2012-03-24 19:55:26 följande:
    Two Way hade mitt barn tills 7 år/128 cm
    Oh, jäklar! Blir det inte trångt för benen? Jag antar att barnet satt bakåtvänt?
    Och på längden? Är inte huvudet utanför stolen?
  • Joico

Absolut en Two-way till äldsta barnet. Och sen en bältesstol när det är dags (alltså inte vända TWn framåt)

• metallic

Tack så mycket alla!
    Hur funkar en mobi och en two way  i en V70?
    Sitter dom skönt i two wayen? Har sett ett kort på en unge som verkligen sitter spikrak i ryggen. Det är ju inte så bekvämt, speciellt inte när dom sover. Men det kanske bara var dom som hade monterat stolen fel på något sätt?

• Anna med 3 trollungar
    metallic skrev 2012-03-26 13:23:01 följande:
    Tack så mycket alla!
    Hur funkar en mobi och en two way  i en V70?
    Sitter dom skönt i two wayen? Har sett ett kort på en unge som verkligen sitter spikrak i ryggen. Det är ju inte så bekvämt, speciellt inte när dom sover. Men det kanske bara var dom som hade monterat stolen fel på något sätt?
    Min son satt uruselt i two way. Han fick panik så fort vi skulle åka bil. Tog bort den när han var 2 år och köpte en brio zento. Den satt han bra i tills han var nästan 3 år. De blev trångt för benen för honom då han har ganska långa ben. Sen dess har han suttit i en brio bältesstol.
    Får se hur länge nummer 2 kan sitta i brion. Någon mer two way blir de inte iaf
  • tinis77

Det går att montera two-way så att den lutar litegrann, men eftersom det är en stol för större barn så är det inte nödvändigt med jättestor lutning. Finns en kil att köpa till om man har väldigt skålade säten i bilen. Min äldsta satt bakåt i sin t-w tills han var 6 år och 3 månader, då fick han en bältesstol.

• Sisisisi

Min son satt skönt i twowayen, han använde mest den från att han va 3,5 år, ibland åkte han i secura och duoflex men han klagade på att de var trånga och duoflexen tryckte på axlarna. Twowayen är ju väldigt rymlig så de har mycket plats. I min bil fick vi till bra lutning utan kilen, så huvudet inte  ramlade ner när han somnade, hade Römers huvudkudde till oxå för extra stöd vid huvudet. Har man plats i bilen ger den väldigt bra benplats, på bilden är han 4,5 år och 116 cm lång!

• Cecci78
    sasso78 skrev 2012-03-25 09:45:24 följande:
    Oh, jäklar! Blir det inte trångt för benen? Jag antar att barnet satt bakåtvänt?
    Och på längden? Är inte huvudet utanför stolen?

ja bakåt, skulle inte använda den framåt. När han var 128 cm kom huvudet för långt över kanten (som synes på bilden). men det var tack vare de långa benen o kortare överkroppen han kunde sitta bakåt så länge . Benen var det aldrig något problem med, jag frågade helt enkelt intehonom om det;)

• sasso78
    Cecci78 skrev 2012-03-26 21:44:11 följande:
    ja bakåt, skulle inte använda den framåt. När han var 128 cm kom huvudet för långt över kanten (som synes på bilden). men det var tack vare de långa benen o kortare överkroppen han kunde sitta bakåt så länge . Benen var det aldrig något problem med, jag frågade helt enkelt intehonom om det;)

Ok, jag trodde inte huvudet fick vara över kanten på stolen men jag har väl fel då.
  • sasso78
    sara1981 skrev 2012-03-27 10:22:18 följande:
    1/3 av huvudet får vara över kanten, eller ungefär i öronhöjd.
    Jaha, har aldrig hört det men då har jag lärt mig nåt nytt idag då. Tack för infon!
  • sara1981

Det gäller alltså för bilbarnstolar och inte för babyskydd, där får huvudet inte vara över kanten.

• sasso78
    sara1981 skrev 2012-03-27 16:09:45 följande:
    Det gäller alltså för bilbarnstolar och inte för babyskydd, där får huvudet inte vara över kanten.
    Ja, det vet jag!
  • Natasha76

Mobin var den av stolarna godkända till 25 kg som min dotter växte ur först. Så köp inte en Mobi till. Köp en större. Jag rekommenderar också Britax Two-way. Axkid har ansetts höga i ryggen, men jag vet inte om man får använda den så länge som man skulle tro. Nackstödet måste komma ner en aning, dvs får inte vara i högsta läget, och då är den ungefär lika stor som Multi-tech.

Så Britax Two-way är störst med marginal. Klippan Triofix är också hög i ryggen men tyvärr bara godkänd bakåtvänt till 18 kg. Britax Secura är också rätt stor, om du lyckas hitta en sådan ännu.

Här har du fyraåringen 105 cm lång i Two-way i Toyota Corolla 2006. Krockdynan avstängd med nyckel.

Här har du henne ett halvt år senare och någon cm längre i Britax Secura i samma bil men denna gång i baksätet.

Min opartiska bilstolsblogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen Problem att nå bloggen? E-posta IP till support at hssmedia.fi
Svar på tråden Vilken Bilbarnstol till 3-åring?