Järnlady skrev 2012-03-22 11:56:50 följande:
Jag undrar om någon jude/judinna eller annan insatt skulle vilja hjälpa mig genom att svara på lite frågor?
Jag har efter ett antal års funderande och sökande bland världsreligionerna kommit fram till att jag vill konvertera till judendomen. Jag har förstått det som att den som uppriktigt vill konvertera får göra det enligt judisk lag men undrar ändå om min önskan att bli judinna räcker eftersom jag inte har judiskt påbrå? Det är liberal/konservativ judendom som lockar mig och inte den ortodoxa inriktningen. Om jag får konvertera hur många månader/års studier är det då fråga om? Vad krävs det av mig för att klara studierna? Är det något annat jag särskilt bör tänka på?
Hej!
Ja, det räcker att bara är uppriktigt intresserad för att konvertera. Påbrå har ingenting med saken att göra. Hur lång tid beror på hur snabbt du sätter dig in i det hela, men runt ett år brukar räcka för de flesta. Då går man på lektioner och pratar med sin rabbin regelbundet. Detta är i alla fall hur det såg ut i Göteborg under rabbin Peter Borensteins ledande.
Något att tänka på är att det underlättar extremt om du bor i antingen stockholm, göteborg eller malmö, även om det kan fungera att bo någon annanstans också, tror jag, fast det kan bli svårt. Jag vet inte hur det ser ut i Göteborg för tillfället, då rabbinen har förlorat jobbet på församlingen och anställandet av en ny krånglar så in i norden. Men ta kontakt med den närmsta församlingen för dig, och bor du i Göteborg så kanske de har avtalat med någon om hur en konvertering skulle gå till trots avsaknad av anställd rabbin, alternativt finns det en möjlighet för den förre rabbinen att ta sig an dig ändå. I Malmö vet jag inte om det finns något annat än en ortodox församling, men du kan ju alltid ringa och fråga om det är närmsta staden.
Det som krävs av dig för att klara det (om vi bara snackar liberal/konservativ) är helt enkelt att du är ärligt intresserad och villig att bli en del av det judiska folket. Men andra saker du måste tänka på om du konverterar konservativt är att du inte kommer räknas som judinna av alla. Detta kan orsaka problem om du träffar någon du vill t.ex gifta dig med, beroende på hans inställning av det hela. Det kan även medföra problem för dina kommande barn, som inte räknas som judar av alla, och också kan ha svårt med vissa saker t.ex hitta livspartners och bli accepterade som en del av en minjen. men det är helt och håller ett val upp till dig coh jag tycker absolut inte att du ska konvertera ortodoxt bara för den sakens skull. De allra flesta judar i Sverige ser iget problem emd konservativa konverteringar. Vill du flytta till medinat Israel så kan också problem uppstå, men oftast är de lättlösta.
Är det något mer du undrar så är det bara hojta till! Själv bor jag i Göteborg och har flera jag känner som konverterat konservativt.
Göteborgs judiska församling:
[email protected]
0046 (0) 31 10 94 00
Stockholms judiska församling info:
www.jfst.se/kontakt/
Malmö judiska församling:
12.00 – 15.00 på tel.: 040- 611 84 60