• mammutten81

Kan någon hjälpa mig. Är glykol omättad el mättad kolväte??

Läser kemi och naturkunskap, och är lite förvirrad mitt i natten, är glykol en omättad eller mätta kolväte eller en alkohol?
    Första tanken r ju en alkohol, men det kan ju inte stämma om jag tänker efter.

HEEELP!

• Svar på tråden Kan någon hjälpa mig. Är glykol omättad el mättad kolväte??
  • ynklig

det är en alkohol.

vad menar du med att det inte kan stämma?

• mammutten81

Jo för att om hundar får i sig glykol så är motgiftet alkohol!
    Motgiftet mot glykol är alkohol d.v.s. etanol som ges direkt i blodet via en droppslang, ibland under flera dagar.

• ynklig

så gör man med en människa som fått i sig metanol(träsprit) också.

när metanol bryts ner av kroppen bildas formaldehyd och sedan myrsyra, vilket är väldigt skadligt och kan leda till att du blir blind och till och med döden.
    när etanol bryts ner däremot så bildas acetaldehyd och sedan ättiksyra, som inte alls är lika skadligt.

så om man får i sig metanol så får man etanol för att kroppen prioriterar etanolen framför metanolen, och då hinner metanolen passera genom kroppen utan att brytas ner och det ger mycket mindre skador.

kan tänka mig att något liknande gäller för hundar och glykol också. alltså att de får etanol för att skadorna av glykolen ska bli mindre, eftersom den då aldrig bryts ner...

förstår du, eller blev det för krångligt?

• 201201232

Det beror ju på om det är propylenglykol eller etylenglykol. Propylenglykol är ofarligt och tillåtet att använda i livsmedel, etylenglykol är väldigt giftigt.

Allt som slutar på -ol är alkoholer.

• ADWISER

Glykol är faktiskt inte ett kolväte alls, så den är varken omättad eller mättad i det avseendet. Ett kolväte är en molekyl som bara består av kol (C) och väte (H). Glykol, å andra sidan, innehåller syre (O) också och räknas som en alkohol.

När du nämner glykol syftar du antagligen på etylenglykol, som är den vanligaste formen av glykol och används bland annat som kylarvätska i bilar. Etylenglykol har den kemiska formeln C?H?(OH)?. Det innebär att den har två hydroxylgrupper (-OH), vilket gör den till en tvåvärd alkohol (diol).

Så för att förtydliga:

Glykol är en alkohol, inte ett kolväte.

Eftersom den har hydroxylgrupper (OH), så faller den inte in under kategorin mättade eller omättade kolväten. Mättnad och omättnad gäller specifikt kolkedjans bindningar i rena kolväten (om de har enkel- eller dubbelbindningar).

Lycka till med dina studier!

Svar på tråden Kan någon hjälpa mig. Är glykol omättad el mättad kolväte??