• Baby1211

Någon som vill hjälpa mig ang föräldrarpenning

Just nu jobbar jag deltid ( ca 80%). Vi väntar barn i mitten på November och jagskulle bli fast anställd i aug. Min fråga är då om min mammapenning baseras på den fasta tjänsten då eller det som jag jobbat nu?

• Svar på tråden Någon som vill hjälpa mig ang föräldrarpenning
  • sweasmamma

ja mammapenningen baseras vad du tjänat senaste året och då räknas ju det med!! =)

jag jobbar samma som du , 78,8% och ska ha i november =) 

• Baby1211

Nej den fasta tjänsten är 80 %

• Baby1211

Så om jag ska ha barn i nov är det nov2011-nov2012 de baseras på då?

• sweasmamma

nej alltså dom kollar nog från inkomstdeklarationen fram tills förlossning , ååhh nu blev jag osäker , va 4 år sen sist 

• Baby1211

Ok.. hmm... de är mycket med de där..Det står så rörigt på deras sida..

• sara1981

De kommer förmodligen att räkna på din månadslön på din fasta anställning. De brukar gå tillbaka och räkna om man jobbar på timmar, för att se hur mycket man jobbat i snitt.

• Barnlängtan88

Jag fick nytt jobb när jag var i vecka tolv. Hade bara jobbat extra innan. Fick föräldrapenning på mitt nya jobb

• Baby1211

Ok ! Jag kommer ju få min fasta anställning när jag har 4 månader kvar till BF så då borde det ju vara den som räknas isf.

• Baby1211

Ok, en helt annan fundering..
    Om man har ett jobb nu ( Enbart Timanställd) och man sedan byter arbetsplats i sommar och sommarjobbar på ett annat företag 2 månader och sedan inte har ngt jobb att gå tillbaka till men anmäler sig till arbetsförmedlingen kommer SGIn då baseras på de senaste jobbet jag hade då? 

• sara1981

Nej, då kommer de räkna på ett snitt under senaste året.
    Arbetet måste beräknas pågå en viss tid, tror det är 6 eller 8 månader om jag inte är ute och cyklar...

• Baby1211

Ok fast det spelar ingen roll om det är hos olika arbetsgivare?

• Karolina 83

De kollar 240 dagar innan barnets födsel. De snittar om man har timmar och går man upp eller ner under graviditeten skall detta också anmälas eftersom, de kan påverka positivt för SGI'n.

Svar på tråden Någon som vill hjälpa mig ang föräldrarpenning