• Anonym

varannan vecka, bra-dåligt?

Hej,

Vi har nyss delat på varandra, har en flicka på 6 år som vi ska ha varannan vecka. Första veckan han hade henne gick rätt bra, hon ringde nån gång o pratade. Hade tydligen varit ledsen om kvällarna. Till saken hör att hon är väldigt mammig, alltid varit då hon jämt varit med mej. Nu denna veckan när hon ska vara hos honom ringde hon i första kvällen o var jätte ledsen o ville till mej. Jag hämtade henne så hon fick sova hos mej, lämnade henne på dagis och han hämtade henne där, igår kväll ringde hon igen o var jätte ledsen o saknade mej, jag sa att hon får sova hos pappa men att jag hämtar henne på dagis så får pappan hämta henne hos mej när han slutar.
    Min fråga är nu, gör jag rätt eller fel? Ska jag säga till henne att hon måste vara hos pappa....
    Säger jag att hon inte får komma till mej kanske hon börjar fundera att jag inte vill ha henne längre..... hon är en tjej som funderar mycket, känslosam....

Ge mej råd o tips.....

Pappan blir skitsur för att hon ringer o är ledsen o säger att jag gör allt för att förstöra men jag kan ju inte hjälpa att hon ringer..... Han tror att bara han mår dåligt av det här att jag är lycklig.....suck.... 

• Svar på tråden varannan vecka, bra-dåligt?
  • Anonym

Jag tror inte att vv nödvändigtvis är en lösning som är bra för alla. Varannan vecka-lösningen fokuserar på föräldrarna, tycker jag - att föräldrarna ska ha lika mycket tid med barnet. Personligen tror jag att varannan helg-lösningen är bättre för barnet, som då får en fast punkt och ett fast hem.

• Anonym

Du kan absolut inte lova barnet att hon ska få komma hem till dig utan att du och pappan har kommit överens om det!

Det som kan hjälpa är att hon får ha telefonkontakt med dig några gånger i veckan och kanske en övernattning mitt i veckan, så att det inte går för länge innan hon får träffa dig. Men att pappan skulle ha varannan helg och därmed försvinna till stor del ur hennes liv kan inte jag se som en bra lösning.

• Litet My

Nej VV passar inte alla barn.

Däremot kan man ju ha tätt umgänge endå, tex 3 dagar hos pappan i veckan, inräknat att det blir varannan helg hos pappan, hon kanske tycker 7 dagar på rad är för mycket.

En hel vecka kan kännas som 7 år när man är 6 år. Dessutom om hon varit van att ha dig varje dag.

• Anonym (e)
    Anonym skrev 2012-03-21 08:04:34 följande:
    Du kan absolut inte lova barnet att hon ska få komma hem till dig utan att du och pappan har kommit överens om det!

Det som kan hjälpa är att hon får ha telefonkontakt med dig några gånger i veckan och kanske en övernattning mitt i veckan, så att det inte går för länge innan hon får träffa dig. Men att pappan skulle ha varannan helg och därmed försvinna till stor del ur hennes liv kan inte jag se som en bra lösning.
    håller med här...

man kan inte heller säga att varannan vecka är bra eller om det är dåligt för de beror på en mängd olika saker, barnet, ålder på barnet, hur föräldrarna är m.m...

Vi har dottern på 3 varannan vecka och visst händer de att hon är ledsen när jag ska lämna henne, ibland säger hon, jag vill inte va med pappa jag vill bara va med dej och jag älskar bara dej m.m men man får försöka att se bakom det där och inse att de inte riktigt vet vad som är bäst för dem heller.
    Jag vet att sen när hon väl har varit hos pappa ett tag så går de kanon. Kanske säger hon samma sak när hon ska åka från pappa vad vet jag...

Dessutom har ni precis separerat, ni måste ge de en chans och det är din skyldighet som förälder att uppmuntra henne att ha en bra relation till er båda och vilja vara hos er båda. Om det däremot fotfarande inte fungerar om ett par månader så såklart får ni sätta er ner då och prata om hur ni kanske kan ha det istället.. Men man kan inte ge upp direkt så fort barnet gråter, hon måste få tid att vänja sej...  
  • Helle333
    Anonym skrev 2012-03-21 07:30:08 följande:
    Hej,

Vi har nyss delat på varandra, har en flicka på 6 år som vi ska ha varannan vecka. Första veckan han hade henne gick rätt bra, hon ringde nån gång o pratade. Hade tydligen varit ledsen om kvällarna. Till saken hör att hon är väldigt mammig, alltid varit då hon jämt varit med mej. Nu denna veckan när hon ska vara hos honom ringde hon i första kvällen o var jätte ledsen o ville till mej. Jag hämtade henne så hon fick sova hos mej, lämnade henne på dagis och han hämtade henne där, igår kväll ringde hon igen o var jätte ledsen o saknade mej, jag sa att hon får sova hos pappa men att jag hämtar henne på dagis så får pappan hämta henne hos mej när han slutar.
    Min fråga är nu, gör jag rätt eller fel? Ska jag säga till henne att hon måste vara hos pappa....
    Säger jag att hon inte får komma till mej kanske hon börjar fundera att jag inte vill ha henne längre..... hon är en tjej som funderar mycket, känslosam....

Ge mej råd o tips.....

Pappan blir skitsur för att hon ringer o är ledsen o säger att jag gör allt för att förstöra men jag kan ju inte hjälpa att hon ringer..... Han tror att bara han mår dåligt av det här att jag är lycklig.....suck.... 
    Men alltså det beror ju på barnet/barnen man har om de klarar av vv. Jga hade aldrig klarat av det som barn så mamma och pappa kom överrens om att vi bodde hemma hos mamma och fick komma till pappa så mycket vi ville. Fungerade jättebra för oss. Och dem
  • Anonym

fråga flickan hur hon själv vill göra är mitt förslag. kan hon inte vara hos sin pappa torsdag-måndag varannan vecka bara? det blir inte en hel vecka och hon får det roliga när pappan kanske är ledig och dom kan göra saker på helgen. mina barn har aldrig velat bo vv fast dom idag är 9 och 12 år gamla. dom vill bara bo hos mig och åka då och då till sin pappa... vi fick snällt anpassa oss efter det för varför tvinga barnen till nåt dom inte vill.

• Anonym

Barnen måste ju få ringa! Och snacka..men ansvaret ligger hos den föräldern,barnet är hos?

Lyssna på barnet..det är jobbigt att alltid sakna ngn. Annars kan man ju ha kortare v hos pappan(om hon är mammig just nu) typ tors-¨åndag? så kan han ta barnet en dag "din v"? så har vi gjort..är jättebra! Det blir inte så långt emellan barnet får träffa sina båda föräldrar:) 

• Anonym

Jag förstår pappans reaktion mot dig ts för du kan inte bara hämta ungen för den är ledsen vilket den lär bli fler gånger ska du hämta jämt då? Vad ger du då för signaler till din unge? Jo att pappa kan inte trösta du ska vara hos mig.

• Anonym (vuxensak)

man kan omöjligt veta vad som är det bästa för ett barn i längden. SJÄLVKLART är det här nya jättejobbigt för ert barn och också för er, men man kan behöva pröva en tid innan man vet hur det faktiskt funkar. 

Jag tror inte ett dugg på att ett barn ska bestämma hur den ska bo, jag tror att det är föräldrarnas sak att bestämma HELT OCH HÅLLET. Men det baserat på gemensamma observationer och beslut.  Hon kommer ju hitta ett nytt sätt att förhålla sig till dig och sin pappa efter er separation eftersom allt kommer se annorlunda ut.

Om hon känner sig tryggare med dig nu behöver du hjälpa henne att, i så stor utsträckning det går, finna lika stor trygghet med sin pappa.  Bestäm hur det ska se ut.. 3 dagar eller en vecka i taget spelar mindre roll men när hon ska vara hos dig eller pappan är det så det ska vara. Hon kan ringa och prata med den föräldern hon inte är hos men då ska den andra kunna stötta henne om hon saknar väldigt mycket. Prata med henne om att det är ok att sakna och att man förstår att hon gör det, men sedan ska man vara kvar i stunden ändå hos respektive förälder för att även där kunna binda starka band och känna sig trygg i att man kan vara ledsen och sakna men faktiskt ha det bra där man är samtidigt.

Nya situationer som en skilsmässa innebär är såklart jobbiga, men man behöver ändå sin mamma och sin pappa. När hon är 13 kanske hon känner sig jätteövergiven av sin pappa om han inte fått vara med i hennes uppväxt mer än varannan helg.. hon kan inte resonera nu om hur det kommer kännas sen.  

• Anonym

jag tror INTE på varannan vecka utan tror det är gjort för föräldrarna och inte för barnet. Jag tror att det alltid är bättre att ha ETT boende för barnet men att det kan träffa den andra föräldern ofta.
    Jag tror inte på att leva i en kappsäck.

Har själv två barn och är separerad. De bor mestadels hos mig och varannan helg hos sin pappa men vi försöker träffas oftare. Barnen längtar efter sin pappa och vill leka med honom men båda två är väldigt tydliga med att de helst av allt skulle vilja bo bara hos mig och träffa pappa ofta, tyvärr är det inte av rent praktiska skäl möjligt för annars hade jag genomfört det direkt!

• Mattias 81

Det där beror också på vilken form av kontakt man har med sitt ex.

Jag får t.ex. boka tid i förväg för att få prata med mitt ex och då var det ändå hon som lämnade mig för en annan.
    Så för mig så håller jag hårt i varannan vecka just nu eftersom jag troligen inte skulle få träffa mina barn tillräckligt annars.
    Personligen tror jag också att barnen behöver två föräldrar. Det försvinner så mycket tid med vardagssysslor.
    Så barnen får ingen egen tid med föräldrarna tyvärr.

Svar på tråden varannan vecka, bra-dåligt?