• Pickeli

Kan era 1åringar prata?

Jag försöker hitta lite information på nätet om talutvecklingen för 1 åringar. Men det finns så lite tycker jag.

Undrar lite hur mycket en "normal" ettåring pratar egentligen. Jag har 2 söner, en på 3,5 och en som nu fyllt 1 år.

Storebror har alltid varit väldigt tidigt med talet så jag känner inte att han är någon bra referens.

Han säger några ord och förstår det mesta "kommandon" man ger honom, men han pratar sällan "rappakalja". Hur är det med era ettåringar där hemma?

Google it!
  • Svar på tråden Kan era 1åringar prata?
  • Purlan

Första sonen sa inte ens mamma förrän vid 15 månader, andra sonen har sagt : Killekill (vi kittlas), Hilti (kattens namn), Tittut vid typ 9 månader och sen har mamma och lite annat kommit efterhand (han blev 1 i tisdags)

Stor skillnad alltså...

♥ Gosiga E 11 april 2009 och Fina A 13 mars 2011 ♥
  • Purlan

och jo, han snackar väl en del rappakalja

♥ Gosiga E 11 april 2009 och Fina A 13 mars 2011 ♥
  • Pickeli
    Purlan skrev 2012-03-20 11:41:53 följande:
    Första sonen sa inte ens mamma förrän vid 15 månader, andra sonen har sagt : Killekill (vi kittlas), Hilti (kattens namn), Tittut vid typ 9 månader och sen har mamma och lite annat kommit efterhand (han blev 1 i tisdags)

Stor skillnad alltså...
    Ja verkligen stor skillnad! man kanske egentligen inte kan tala om en faktiskt språkutveckling i såg låg ålder börjar jag misstänka. Det mesta faller nog inom "normalspannet" kanske?
    Google it!
  • Thursday
    Pickeli skrev 2012-03-20 11:43:54 följande:
    Ja verkligen stor skillnad! man kanske egentligen inte kan tala om en faktiskt språkutveckling i såg låg ålder börjar jag misstänka. Det mesta faller nog inom "normalspannet" kanske?
    Man brukar ju säga att vid 18 månader ska de kunna 5-6 ord.
    I reject your reality and substitute my own.
  • Pickeli
    Thursday skrev 2012-03-20 11:46:43 följande:
    Man brukar ju säga att vid 18 månader ska de kunna 5-6 ord.
    ok, tack
    Google it!
  • Katitzi

Min son är nästan precis ett år.  Han kan inte prata rent men några ord börjar ta form. Han säger ord men det låter  inte helt rätt än.  ta ta är tack tack o tette betyder tittut osv.  Han säger hittills tack,tack,tittut,tavla katt o pang  ( med brors gevär)  och lampa . Han säger iiii o fingrar med händerna när han vill höra immse vimse spindel. Fast som sagt det låter ju inte som det ska   så prata vill jag inte kalla det

• Katitzi

Just ja hans storasyster kunde prata ordentligt vid ett hon kunde  t om säga min o din istället för sitt namn etc... hon kunde hela meningar. men mellanbarnet var senare. Han började nog med sitt förata  riktiga ord vid 14-15 månader.  innan var det typ bara mamma o pappa. så allt är väldigt olika.

• Catbride

Min dotter fyller 1 om 5 dagar. Hon säger "Ta ta" (tack tack), "titta" " mamma" och "Oieer" (Oliver=storebror). Åsså en hel del rappakalja, dock inte lika mkt som hennes bror när han var 1. Han kunde ha långa monologer med olika ljud, så det lät som prat men ett språk man inte förstod. Lillan kör fortfarande mest upprepningar, typ da da da, na na na osv.

• norrlandsflicka

Dottern som är 14 månader kan säga pappa, mamma, titta, äta, där, nej och Hanna. Sen gör hon en del ljud också. Billjud när hon leker med bilar bl.a.

• ToK

Min dotter pratar inte speciellt mycket rappakalja och har aldrig gjort.. Hon är 13 månader. Känns lite konstigt då de andra barnen vi träffar pratar hur mycket som helst! Dock kan min dotter några ord ord (ca 10 + diverse djurljud) så hon kör med sina ord och säger inte så mycket där emellan! Vilket alltså innebär att hon typ bara säger något när hon vill att man ska titta på något eller vill visa något..

Svar på tråden Kan era 1åringar prata?