• william12

över 15 månader och går inte..

Hej !

min son blev precis 15 månader och kan inte gå utan stöd. Inte för att man ska jämföra barn men hans kompisar gick mellan 10-13 månader så börjar bli riktigt orolig. Han går med gåvagn men kan inte släppa för då trillar han eller sätter sig ner självmant. tänk om det är något fel på han muskler eller balans.. usch blir jätte orolig. Sambon avfärdar mig med att han bara tar sin tid. :( någon som vet nått? 

• Svar på tråden över 15 månader och går inte..
  • stingrocka

Mina bägge gick runt 15 månader, de vägrade innan, men när de väl fick fart då jäklar.

• viseversa

Min lillebror gick vid 18 mån och han är fullt normal. Jag tycker inte du ska oroa dig ts. Han kommer gå när han känner sig redo för det. I sommar kommer han säkert lära sig gå=)

• viseversa

Träffade ett barn på öf för några veckor sen som var 19 mån och inte hade börjat gå. Men hon pratade som en kvarn istället Var impad faktiskt att hon hade ett sånt otroligt utvecklat språk för att vara så ung. Min son går men säger bara dääää och mamma i stort sätt

• william12

jo men nått språk har han inte heller låter som rena grekiskan :) men charmigt! ja ska försöka att inte oroa mig men man blir ju orolig när alla andras barn går. hur gammla var era när de började prata?

• viseversa
    william12 skrev 2012-03-19 18:54:22 följande:
    jo men nått språk har han inte heller låter som rena grekiskan :) men charmigt! ja ska försöka att inte oroa mig men man blir ju orolig när alla andras barn går. hur gammla var era när de började prata?
    Oj prata var dom sena med. Indra var tyst tills hon var 2 och Alwa var nog tom 2,5 när det lossnade. odin är som sagt bara 13mån snart och säger bara mamma och dääää. Tror inte han kommer vara tidig med talet han heller=)
  • Mercurialis

Mina barn har släppt taget och börjat gå utan stöd vid 15,5 månad.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Regnig måndag

Vad är det han kan då som andra inte kan?
    Eller är han sen på allting?

Mitt ena barn gick först när h*n var närmare 2 år. Anledningen var att det var alldeles för högt till marken, lillskrutten vågade helt enkelt inte. I gengäld kunde h*n snacka öronen av vem som helst.
    Jag var oerhört tacksam eftersom de andra varit 9-10 månader när de börjat gå och totalt vettvilliga, livsfarliga både för sig själva och sin omgivning.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • william12

Ja du , hmmm.. han har inte varit så tidig med något han äter inte med bestick , pratar inte så mktsäger mamma, dadda, vaa däää, dack= tack, bää och voff men annars är det bara grekiska. Började kryp när han var 10 månader...

Just det! han satt själv utan stöd när han var 5 månader och drack själv ur mugg vid 7 månader men annars så har han varit rätt sen.

Han är en stor kille 84 cm och 12 kg har tänkt på det han kanske inte orkar lyfta sin kropp? fast han har  23 i skor så han står stadigt ;)        

• 3 barns mamma84

Alla barn är olika inget man ska oroa sig för.

Min dotter var 11 månader
    Min son var 8 månader
    Min son var 14 månader   

Dottern lärde sig prata vid 14-15 månader
    Min son lärde sig prata vid 8-9 månader
    Min son på 14 månader kan säga några saker och det blir mer o mer .      

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Flickan och kråkan

Min äldsta började gå när han var 15½ månad. han började prata när han var 2 .

Yngsta gick när han var 1 år och pratade i 4-5-ordsmeningar när han var 1½.

Barn är olika. Underbart olika . Mina pojkar är väldigt olika på alla sätt. Går knappt en meter ifrån varandra - är supertajta - men har helt olika personligheter. Äldsta är den rationelle och försiktige. han har i stort sett aldrig slagit sig för det skulle aldrig falla honom in att testa något som han inte vet att han behärskar till 120%. Han är fortfarande lite sen med sitt uttal (vi går hos logoped) men är inte alls sen språkligt på andra sätt. Han fyllde 4 år i julas och kan läsa lätt-att-läsa-böcker. Älskar siffror, färger, former etc. Lillebror är den hoppande, springande, klättrande, görande typen. Han kör "trial-and-error"-metoden när han lär sig. Han konstarerade själv för ett par månader sedan att "Jag slår mig hela tiden". Hm, undrar varför . Lillebror kör kamikaze-metoden. Storebror står bredvid och tittar skeptiskt på .

• Maxbox

Kryper han? Min son började gå vid 15 månader. Dels var han stor (tar ofta längre tid då) , sen kröp han väldigt fort och det var väl mer effektivt att krypa. Sen är han en sådan som inte gör något innan han behärskar det till 100 %. Han säger själv att han hellre tittar på tills han kan. Och visst när han började gå så kunde han perfekt typ. Han ramlade nästan aldrig tex. Kanske er son är sådan? (

• gryning2
    Flickan och kråkan skrev 2012-03-21 07:58:47 följande:
    Min äldsta började gå när han var 15½ månad. han började prata när han var 2 .

Yngsta gick när han var 1 år och pratade i 4-5-ordsmeningar när han var 1½.

Barn är olika. Underbart olika . Mina pojkar är väldigt olika på alla sätt. Går knappt en meter ifrån varandra - är supertajta - men har helt olika personligheter. Äldsta är den rationelle och försiktige. han har i stort sett aldrig slagit sig för det skulle aldrig falla honom in att testa något som han inte vet att han behärskar till 120%. Han är fortfarande lite sen med sitt uttal (vi går hos logoped) men är inte alls sen språkligt på andra sätt. Han fyllde 4 år i julas och kan läsa lätt-att-läsa-böcker. Älskar siffror, färger, former etc. Lillebror är den hoppande, springande, klättrande, görande typen. Han kör "trial-and-error"-metoden när han lär sig. Han konstarerade själv för ett par månader sedan att "Jag slår mig hela tiden". Hm, undrar varför . Lillebror kör kamikaze-metoden. Storebror står bredvid och tittar skeptiskt på .
    Underbar beskrivning av dina barn Glad Jag har också en stor pojke som väntar tills 120 % innan han testar något. Lillebror är bara 9 mån än men totalt vild och galen med 0 % självbevarelsedrift...

Min mans syskon var sena att gå, den ena var 16 mån och lillasyster var 19 mån men de är helt normala idag. Så var lugn TS!
    Mamma till H född 071017 och E född 110708
Svar på tråden över 15 månader och går inte..