• Kermit

Klickerträning för häst, har idétorka

Har börjat klickerträna hästen men känner att idéerna har börjat ta slut innan jag knappt börjat. Är det någon annan som vill dela med sig av sina idéer vore jag väldigt tacksam. Har försökt surfa runt på youtube och olika hemsidor för att hitta lite inspiration men känner ändå att det behövs lite nya tankar från andra personer.
    Det kan vara tips på allt ifrån trick till rena dressyrsteg. Det är en islandshäst som är under igångsättning så det ska vara mer psykiskt påfrestande än fysiskt, än så länge.
    Tack på förhand =)

• Svar på tråden Klickerträning för häst, har idétorka
  • RosaGrisen

Jag tänkte börja klickerträna min 2-åriga isis! Jättekul med klicker!
    Tänkte lära lillan att komma på inkallning samt lite olika små, enkla dressyrövningar. Men sen är det ju alltid lite kul om man kan lära dom nåt trick också, tex buga. Däremot skulle jag aldrig lära min häst att stegra då hon lätt skulle kunna använda det emot mig istället!
    Men jag skulle också vilja ha tips på roliga saker men kan lära hästen! 

• Pallas

När jag var på ridläger i somras hade vi en heldagsföreläsning om inlärningspsykologi hos djur. Jag köpte ett häfte som hette "Delfinträning för din häst" som verkar bra. Det var den här tjejen som föreläste: http://www.gryning.nu/Moa.htm Hur bra som helst!

Bor du i närheten av Örebro, eller har chansen att gå på en föreläsning med henne, så rekommenderar jag att åka dit och kolla. 

• Tant Herta

Moa är ingenting att rekomendera, jag har varit på en av hennes kurser och hon lurades, ljög och gjorde bort folk men framförallt sig själv! Hon kan inte mycket av det hon förespråkar så ta någon som verkligen kan!

Surfa på agillity med häst är mitt tips, samt att lära hästen bära saker! 

• Pallas
    Tant Herta skrev 2012-08-29 13:19:07 följande:
    Moa är ingenting att rekomendera, jag har varit på en av hennes kurser och hon lurades, ljög och gjorde bort folk men framförallt sig själv! Hon kan inte mycket av det hon förespråkar så ta någon som verkligen kan!

Surfa på agillity med häst är mitt tips, samt att lära hästen bära saker! 
    Har kollat hennes källor och de verkar trovärdiga vetenskapligt sett. Kunde inte hitta något konstigt där. Var det något särskilt du hade att anmärka på?
  • Tant Herta

Hon fick oss att göra saker som vi sen skulle överföra till arbete med hästen, vi gjorde så och det fungerade ganska illa och då hånade hon oss, jag ifrågasatte som vanligt!

Sen när hon själv skulle visa hur det skulle gå till gjorde hon inte alls som hon nyss lärt ut utan på det sätt jag hade ifrågasatt om inte det vore bättre!

Hon hånade oss, gjorde bort oss, skrattade åt oss och gjorde inte alls som hon lärt ut, alltså lurade hon oss! 

Svar på tråden Klickerträning för häst, har idétorka