Ni som arbetar på timmar och är gravid, hur orkar ni de sista veckorna?
Jag har aldrig varit arbetslös innan och vet därför inte vad som gäller när man är gravid. Jag slutade högskolan i början på året och har jobbat nästan heltid på timmar från dess (i en vikarieförmedling), jag har sökt heltidsjobb som arbetsförmedlingen kräver men har inte haft så stora förväntningar då jag snart ska ha barn. Jag väntar på svar om jag får a-kassa, men om jag inte får det vad händer då de dagar som jag inte har jobb? Får man något från arbetsförmedlingen?
Nu är jag i v 34 och känner att jag inte orkar jobba något mer, har ett tungt men roligt arbete som kräver att jag står, går och lyfter mycket. Det är ryggen som får mig att inte orka med detta arbete något mer. Jag hade planerat att jobba fram till v 38 men inser att jag inte haft en aning om hur de sista veckorna kan ta på kroppen. Så frågan är åter igen, vad händer de dagar som jag inte jobbar? (om jag inte får a-kassa) Jag har arbetet nästan varje dag sen i början på året så jag har inte brytt mig om denna fråga då jag vart så inställd på att jobba till v 38. Antar att man inte får graviditetspenning när man står som arbetsökande? Jag vet att man kan ta ut föräldrarpenning men det vill jag ju inte göra för tidigt heller.
Om jag slutar arbeta nu, får jag inte en krona då? Hur överlever en timanställd som är gravid? Soc eller liknande är inget alternativ då jag är gift och min man har en bra inkomst.
Någon som vart i samma sits eller har svar på mina frågor?