• veronica78

Föräldrapenningtillägg?

Undrar om någon fått detta? Kommer det som en klumpsumma? isåfall när? Kommer gå på grav,penning nu tills 16/5, sedan över på föräldrapenning.

• Svar på tråden Föräldrapenningtillägg?
  • AnkiC

Det kommer strax efter barnet är fött. Du måste ringa lönekontoret och uppge barnets personnummer sen får man en klumpsumma tror jag.

• AnkiC

Kommunalanställda och statligt anställda får iallafall. Hur andra företag gör vet jag ej. Man får en viss procent beräknad på lönen pga minskad inkomst.

• LillaLivetIMagen

Jaha, hade jag ingen aning om. Är själv kommunalanställd. Men gravpenningen får man som vanligt från den månaden man får godkänt eller?

• AnkiC

Kanske bara gäller lärare förresten. Gå in på ert fack och kolla.

• veronica78

Jag får 10% av min lön. Jobbar inom landstinget.

• IsabelleLi

Om man har rätt till det, hur mycket man får och när man får det beror på arbetsgivarens kollektivavtal. När jag var statligt anställd fick jag behålla 10% av lönen under de första 360 dagarna jag var föräldraledig. Betalades ut månadsvis.

• Vinterankan

Vi blir ersatta upp till 90% av vår lön. Alltså 10% av lönen upp till brytpunkten + 90% av lönen över brytpunkten i 2-3 månader beroende på anställningstid. För att få ut pengarna ska man skicka in utbetalningar för lika många månader från försäkringskassan och för att få full ersättning måste man under dessa månader ta ut 7 dagar i veckan.

Svar på tråden Föräldrapenningtillägg?